Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 2 eksamen vår 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Tror det skal være på grunn av a = -6.9 på vei opp, og a = 1.2 på vei ned.

Brukte selv -6.9 og -1.2.

 

Hvorfor? Summen av kreftene virker jo i samme retning både på vei opp og ned? Altså hvorfor skal jeg skifte fortegn til a?

Lenke til kommentar

Hvorfor? Summen av kreftene virker jo i samme retning både på vei opp og ned? Altså hvorfor skal jeg skifte fortegn til a?

 

Tenkte det samme under eksamen. Det er ihvertfall det jeg svarte med. Kan hende det ikke er lik friksjonskraft, og at jeg gjorde det riktig :p Men får bare vente og se.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Summen av kreftene virker jo i samme retning både på vei opp og ned? Altså hvorfor skal jeg skifte fortegn til a?

 

På veg opp sakter klossen ned med en negativ akselerasjon. På veg ned vil den jo øke farten med en positiv akselerasjon.

Lenke til kommentar

 

 

På veg opp sakter klossen ned med en negativ akselerasjon. På veg ned vil den jo øke farten med en positiv akselerasjon.

 

Da har du nok skiftet den positive retningen på veien. Vi sier at den positive retningen er på vei oppover. På vei opp virker summen av kreftene i motsatt retning av bevegelsen, altså negativ a. På vei ned virker summen av kreftene i samme retning som på vei opp, men nå skjer bevegelsen i motsatt retning av den positive retningen. Altså negativ akselerasjon?

Lenke til kommentar

 

 

På veg opp sakter klossen ned med en negativ akselerasjon. På veg ned vil den jo øke farten med en positiv akselerasjon.

 

Det er lett å tenke sann, men det blir feil. Positiv retning er oppover. Så når klassen er på vei oppover bremses den i andre retningen dermed negativ akselerasjon. Når den sklir nedover akselerer den i motsatt retning av positiv retning, altså er akselerasjonen negativ da og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lett å tenke sann, men det blir feil. Positiv retning er oppover. Så når klassen er på vei oppover bremses den i andre retningen dermed negativ akselerasjon. Når den sklir nedover akselerer den i motsatt retning av positiv retning, altså er akselerasjonen negativ da og.

Akselerasjonen har samme retning i begge tilfellene, uavhengig av fartsretningen.

Hvis man velger positiv retning samme vei i begge tilfellene

Endret av Pfui
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du nok skiftet den positive retningen på veien. Vi sier at den positive retningen er på vei oppover. På vei opp virker summen av kreftene i motsatt retning av bevegelsen, altså negativ a. På vei ned virker summen av kreftene i samme retning som på vei opp, men nå skjer bevegelsen i motsatt retning av den positive retningen. Altså negativ akselerasjon?

 

Hadde feil ja. Hehe. På prøven var begge mine negative, og R opp var litt under 35, og R ned var og ca 35.

Endret av 9dood9
Lenke til kommentar

 

Akselerasjonen har samme retning i begge tilfellene, uavhengig av fartsretningen.

Hvis man velger positiv retning samme vei i begge tilfellene

 

Hvordan fikk dere da nesten den samme kraften?

 

Opp:chart?cht=tx&chl=sinamg+R=ma og Ned: chart?cht=tx&chl=sinamg-R=ma

 

Setter a=-6.9 og a=-1.16, får mann jo to forskjellige R.

Lenke til kommentar

Hvordan fikk dere da nesten den samme kraften?

 

Opp:chart?cht=tx&chl=sinamg+R=ma og Ned: chart?cht=tx&chl=sinamg-R=ma

 

Setter a=-6.9 og a=-1.16, får mann jo to forskjellige R.

Jeg brukte disse formlene, men siden jeg hadde definert positiv retning nedover på skråplanet i forrige oppgave, byttet jeg fortegn på akselerasjonene

Endret av Pfui
Lenke til kommentar

 

Jeg brukte disse formlene, men siden jeg hadde definert positiv retning nedover på skråplanet i forrige oppgave, byttet jeg fortegn på akselerasjonene

 

Fikk du også forskjellige fiksjonskrefter eller?

Endret av mhcbil
Lenke til kommentar

Steinen kom 39km opp i lufta (38 400 et eller annet meter)

 

Når det gjelder friksjonen, valgte jeg positiv retning oppover for summen av krefter i begge tilfeller. Det betyr at i begge tilfeller skal summen av kreftene bli negative (summen av kreftene blir jo aldri oppover, i og med at akselerasjonen alltid virker nedover), altså har man m*(-6.9) og m*(-1.16) for de to tilfellene. Da får man to uttrykk: m*(-6.9) = -Gx - R og m*(-1.16) = R - Gx. Da vil man finne at friksjonen er lik i begge tilfeller.

Lenke til kommentar

Med sinamg + R = ma kan du jo sette positiv retning nedover. Da vil nødvendigvis summen av kreftene bli positiv (a = 6.9 m/s^2). Det betyr at mgsina + R også er positive (H.S. = V.S.). Da blir R = (positivt tall) - (positivt tall). Gjør du lignende med andre situasjon, får du omtrent samme verdi for R.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...