Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøper prosjektert leilighet. Tilvalg er overpriset


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt en prosjektert leilighet fra et stort firma som er under oppføring.

Av tilvalg har jeg mulighet til å velge vegghengt toalett. (Noe som i 2013 ikke burde være tilvalg, men det er en annen diskusjon).

 

 

Når jeg spør om pris fra rørleggerfirmaet som blir brukt får jeg dette svaret:

 

Dette koster 4900,-

Dette er inkl.arbeid, innebyggingssisterne , standard veggtoalett, sete og hvit betjeningsknapp.

Standard toalett og sete er fratrukket i denne sum.

Fair enough.

 

 

Jeg spør så byggefirmaet hva det koster å bygge kassen, og får dette svaret:

Prisen for vegghengt toalett er 6700,-

Dette er prisen for tømmerarbeid og materialer til bygging av toalettkassen.

Innebyggingsisternen og det vegghengte toalettet kommer i tillegg fra NN

 

 

 

Jeg spør så byggefirmaet om det er mulig å få en litt mer detaljert liste over hva som koster så mye:

Jeg har ikke noen detaljert oversikt til deg.

Prisene på dette er kalkulert ut fra forventet forbruk av materiell.

Det innebærer bygging av kasse, membran, plater og lister osv.

 

 

Jeg spør så om det er mulighet for å trekke ut dette arbeidet å gjøre dette selv, eventuelt å leie inn noen andre til å gjøre det:

Det er dessverre ikke mulighet for egeninnsats i dette prosjektet.

Prisen på bygging av toalettkassen er gjeldende hos oss.

 

 

 

 

Jeg har en nær venn som arbeider som tømmermann som sier at prisen på å bygge en slik kasse kommer på ca halvparten. Altså rundt 3500,-

Han har da tatt utgangspunkt i at materialer blir kjøpt som privatperson, ikke som firma.

 

 

Er jeg helt ute å kjører her? Har det noe for seg å fortsette dette? Eller burde jeg bare godta denne prisen?

 

Jeg synes for øvrig at det er veldig rart at firmaet, kan sette hvilke priser de vil for tilvalg, uten mulighet for å kunne trekke ut å gjøre noe som helst selv...

Endret av Aleksander-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene ser greie ut. Og tilvalg, er aldri "på tilbud", så de regner ordinære priser.

 

Og prisen på "kassen" er ikke bare tømrerarbeider og materialer! Det er også pris på membran, med muffer og arbeidstid for en godkjent firma, som driver med dette. Så det innebærer normalt to forskjellige firmaer og deres arbeid, samt materialer. Og da er nok prisen ok.

 

Når det gjelder våtrommsarbeider, vil ikke firmaet ha andre fagfolk inn i prosjektet, en de de allerede samarbeider med og som er godkjent, samt lagt inn i KS systemet for prosjektet.

 

Firmaet kan selvfølgelig sette de priser de vil, bare det er til pris som folk betaler. Det eneste valget du har, er å benytte et Tilvalg, eller ikke. Men du kan jo la vær å kjøpe leiligheten, det er også ditt valg.

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg hus gjennom entrepneør / utbygger, og kan skrive under på at tilvalg ikke er billig.

Det er litt som å kjøpe bil.

 

Hovedargumentet mitt er i all hovedsak at det er greit at utbygger fikser det meste, samt at alt er på stell når du flytter inn.

Et annet godt argumet, er at det ikke levnes noen tvil om hvem som sitter med ansvaret om noe går galt. Eller ved 1 og 5-års innspeksjon.

 

Tror vi havnet i unnerkant av 200.000kr når alt kom til alt. Ikke veldig ille, men dyrt tatt i betraktning av vi fikk for den prisen.

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg hus gjennom entrepneør / utbygger, og kan skrive under på at tilvalg ikke er billig.

Det er litt som å kjøpe bil.

 

Hovedargumentet mitt er i all hovedsak at det er greit at utbygger fikser det meste, samt at alt er på stell når du flytter inn.

Et annet godt argumet, er at det ikke levnes noen tvil om hvem som sitter med ansvaret om noe går galt. Eller ved 1 og 5-års innspeksjon.

 

Tror vi havnet i unnerkant av 200.000kr når alt kom til alt. Ikke veldig ille, men dyrt tatt i betraktning av vi fikk for den prisen.

Det er gennerelt litt forskjell på "prosjekterte" leligheter i blokk (også rekkehus/eneboliger, i felt) og spessielt boliger som "typehus" , "ferdighus", o.l. når det kommer til pris og pris på tilvalg. I små boliger som de to sistnevnte, er konkuransen stor. Så gennerelt så er km/2 prisen veldig lav, sett opp mot en vanlig enebolig. Og derfor forsøker de å "hente inn" noe fortjeneste på Tilvalg og annet, som ikke er standard.

 

Priser på leiligheter i større felt og blokker, er mer avhengig av prisnivået på tilsvarende i markedet. Men marketdet er villig til å betale mye for slike leiligheter, spessielt fordi det er for lite av rimelige blokkleligheter. Tilvalg i slike leiligheter, er nok mer riktig priset. Men når en handler til 1 - 3 mil. kan en ikke begynne "kikke" på et "par" tusenlapper, en ukyndig synes er høy pris.

 

Men alle har valget, er "tilvalg for dyrt, er det jo bare la være å bestille det. Sjekk ut i forkant, FØR kjøp av hus/lelighet og er en ikke fornøyd, finn andre hus/leligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...