Gå til innhold

[Løst] kjøp av samsung 840 ssd disk, hvem skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

jeg er på utkikk etter SSD disk for tida, jeg har spart meg med å kjøpe frem til nå og har bestemt meg for en i samsung 840 serien. var helt klar for å kjøpe pro utgaven frem til jeg holdt på å trykke kjøp knappen, og fikk nå ett sterkt behov med å høre fra dere om hva dere syns.

 

pro utgaven har 520mb/s skrivehastighet

standard utgaven har 240mb/s skrivehastighet

 

ser egentlig ikke for meg at jeg vil reagere så fælt på den tregere skrivehastigheten, men igjen så har jeg aldri hatt en ssd så vet ikke hvor stor forskjell det er:P

 

hva er fordelen med den høyere skrivehastigheten på pro utgaven?

hva ekstra får jeg for pro utgaven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er på utkikk etter SSD disk for tida, jeg har spart meg med å kjøpe frem til nå og har bestemt meg for en i samsung 840 serien. var helt klar for å kjøpe pro utgaven frem til jeg holdt på å trykke kjøp knappen, og fikk nå ett sterkt behov med å høre fra dere om hva dere syns.

 

pro utgaven har 520mb/s skrivehastighet

standard utgaven har 240mb/s skrivehastighet

 

ser egentlig ikke for meg at jeg vil reagere så fælt på den tregere skrivehastigheten, men igjen så har jeg aldri hatt en ssd så vet ikke hvor stor forskjell det er:P

 

hva er fordelen med den høyere skrivehastigheten på pro utgaven?

hva ekstra får jeg for pro utgaven?

 

Forskjellen er den skrivehastigeten,

men også garantien.

 

mens den vanlige har 3 år, har PRO 5 år garanti fra fabrikken :)

Lenke til kommentar

Godt å høre at det ikke bare var jeg som var tregt ute på SSD-markedet. :green:

 

Og så; hva skal SSDen brukes til? OS eller spesielle oppgaver med mange overskrivninger?

840 Pro er bedre på egentlig alle områder: den er raskere, har lengre garanti og klarer flere overskrivninger (writes) før den blir utslitt/ødelagt.

Non-Pro er billigere og har samme lese-hastighet (som er egentlig er nok til OS-bruk, da det er mest lesing og "noen" writes) som Pro.

 

Så alt etter behov og budsjett. :)

 

Edit:

Mulig det var vanskelig å trekke noen konklusjoner med hva og hvordan jeg skrev det over, men poenget var hvis man egentlig er på begrenset budsjett, men vil likevel ha en meget god SSD til OS/Programmer, så mener jeg 840 non-Pro vil være et like godt valg (ikke sikkert man ever vil få bruk for den ekstra kvaliteten som Pro har uansett).

 

Jeg har 840 Pro 256GB som dedikert spill-disk, men jeg ser i etterkant at den jeg like gjerne skulle valgt var 500GB non-Pro, da jeg trenger mer plass, men ikke har bruk den ekstra hastigheten - antall writes er det så-som-så med også.

 

 

Nå vet jeg heller ikke hvilken størrelse du tenker på, men er det 120GB non-Pro vs. 128GB Pro, så ville jeg nok valgt å legge ned de ekstra 300kr. for ekstra "peace of mind" - i tilfellet 250 vs. 256GB/500GB vs. 512GB, så ville jeg sett nærmere på saken utifra behovene.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

takk for svar|=)

 

ja jeg skjønte at pro utgaven var raskere, men spørsmålet mitt var om det var verdt hastighetforskjellen:P

 

altså, kommer til å bruke disken som os/prog/spill disk. og som jeg har tolket det, så vil "skriv" hastigheten si hvor fort info blir lagret på disken, og i såfall så gjør det ikke meg noe om ett spill tar 1 minutt lenger tid å installeres, om spillet er like raskt å starte opp, på en måte. sparer 400kr på det der:P

 

jeg er gjærrig, jeg har råd til pro, jeg bare lurte på om det var noe vits å spare:P

Lenke til kommentar

Maksimal overføringshastighet jeg har oppnådd i praksis mellom en intern WD Black 2TB SATA3-HDD og nevnte 840 Pro 256GB har vært ~130MBps...hvis du ellers fyller opp maskinen med 840 Pro SSDer, så vil kanskje en 840 non-Pro bli en flaskehals - men jeg tviler sterkt på at du vil merke noe til den på papiret lave skrivehastigheten med bare en 840 non-Pro og ellers vanlig harddisker.

 

Jeg gjorde for moro skyld noen enkle, praktiske overføringstester nå (HK: Sabertooth Z77, SATA3-kabler):

WD Black 2TB HDD (Intel SATA2-kontakt) -> Intel 520 240GB SSD (Intel SATA3-kontakt): ~111MBps

Intel 520 240GB SSD (Intel SATA3-kontakt) -> Samsung 840 Pro 256GB SSD (Intel SATA3-kontakt): ~220MBps

Testen er gjort med en stor fil, så mange småfiler vil gi lavere hastighet (dette er "optimale forhold").

 

Hadde ikke gjort dette før, så nyttige tall for meg også. :)

 

 

Edit:

Tekst-korreksjoner.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

så med mindre det er internt arbeid "skriv" på disken så trengs altså ikke mer enn standard utgaven da?

 

Med mindre du vet at det blir masse "skriving", så ser ikke jeg noe poeng i 840 Pro, nei. :)

 

 

åja, glemte forresten å skrive at jeg er på utkikk etter 250gb sdd :p

 

"Hell, it's about time." :green:

 

På dustinhome er det ca. 400kr. forskjell på Pro 256GB og non-Pro 250GB.

Skal det være til en desktop, og du vet kabinettet ditt ikke har noen egne 2,5"-plasser tiltenkt SSDer, kan det være verdt å se på 840 non-Pro 250GB "kit" med desktop monteringsramme og medfølgende software for disk-kloning.

Det finnes ingen 840 Pro "kit"-versjoner, kun OEM (i.e. kun disk).

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

hehe, hadde tenkt meg OEM'en fra mpx, men hadde nesten regna med at braketter fulgte med. har ett HAF 922 kabinett. men, for å spare penger så kanskje jeg bare fuger den fast i kabinettet:P kjedelig å måtte kjøpe brakett ved siden av da.. :( tror du disse vil passe inn i hdd systemet på HAF 922?

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=575736

 

da henter jeg det på vei hjem fra jobb i morra tenker jeg (hvis de får den inn på lager til i morra) :p takk for hjelpen!

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Regner med at den braketten der passer - selv om, eh, det estetiske ikke var helt på topp. :p

 

Men det fine med SSDer er at du kan montere dem hvor og hvordan du vil - ingen vibrasjoner å måtte ta hensyn til. Selv bruker jeg braketter fra her og der, bla.a. denne:

http://www.dustinhome.no/product/5010597877/lian-li-3-5-converter-to-2x-2-5/

 

...men jeg går med planer om å bruke borrelås og feste dem andre steder i kabinettet (må få meg noen SATA strøm- og data-kabler med rette plugger i begge ender først), f.eks. bak HK-platen.

Lenke til kommentar

hehe, kommer aldri til å synes på insiden av kabinettet mitt, gikk for den jeg linka til jeg, og OEM utgaven. nå gleder jeg meg skikkelig:D

 

kan vel egentlig feste den hvor som helst ja, men jeg liker å ha litt system i det, alle s-ata og strømkabler samla på samme sted + strips er mer min greie:P men takk for hjelp

Lenke til kommentar

Det var denne det endte opp med, ja?

Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" OEM, MZ-7TD250BW - 1.189kr.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=765973

 

...hva skal MPX ha totalt for disk og brakett med frakt?

 

Til sammenlikning skal Dustinhome ha 1357kr. for samme disk, overnevnte Lian Li-brakett og frakt (99kr.).

I tillegg så er alt lagervarer hos Dustinhome - hos MPX står det "ubekreftet" på SSDen, hvilket kan være nårsomhelst.

"Ubekreftet 22.mai.2013"...hvis dem tror den kommer på lager igjen allerede i morgen, hvordan kan det ha seg at dem ikke vet det sikkert, da? :hmm:

Lenke til kommentar

det haster ikke nei, som sagt har jeg venta helt til nå med å skaffe ssd, og har tenkt på å kjøpe 840 pro en stund, gjør meg ingenting om det kommer om 4 uker f.eks.:p

 

hva mener du Frekvens? i valg av ssd disk så har jeg sett etter mest mulig ytelse, minst mulig pris, og venta på at teknologien skal utvikle seg (og prisene skulle falle)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...