Gå til innhold

Skal kjøpe Gamer PC, trenger innspill!


Anbefalte innlegg

Ok, da har jeg kommet opp med et foreløpig bygg. Takk for alle svar. :)

 

i5 3570k

8GB1600Mhz RAM (Ikke sikker på merke enda, helst 1brikke med 8GB)

ASRock Fatal1ty Z77 Professional M/ATX

Noctua D14

Radeon HD7970 (Ikke sikker på merke enda, mest sannsynlig Sapphire)

Corsair 350D

Windows 8

Thermaltake Thoughpower 850W (Har allerde)

Samsung 500GB 7200RPM (Har allerede)

Samsung Optisk Driver (Har allerede)

SSD (Trenger inspill)

Skjerm BENQ GL2450 24" 1080P (har en eldre Acer 1440x990 skjerm liggende)

 

Fortsatt i tvil om jeg skal vente på Haswell, grunnen til det er at jeg må ha nytt hovedkort. Da må jeg mest sansynlig vente enda lenger på et godt mAtx hovedkort, eller? Neste problemstilling er skjermene, vil disse fungere godt sammen? Har lyst til å kjøre to skjermer så må bruke DVI, ikke hdmi. Kan dette skape problemer på noen måte? Ser at det er en DVI-D og en DVI-I inngang på Sapphire sitt 7970 kort, så må bruke begge disse, vil dette funke? Kan jo muligens bruke en hdmi og en DVI inngang. Også i forhold til kjøler, vil denne passe på hovedkortet med en eventuell Crossfire løsning senere? Og vil jeg kunne ha trådløst nett med hovedkortet?

Endret av Wells
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noctua D-14 er absolutt maks av hva du får plass til i boksen...Corsair sier max 160mm, og D-14 er 160mm.

 

Ok, får søke litt om dette på nettet. Kan jo være en mulighet å installere noen kraftigere 140mm vifter også, tror 160mm viftene er litt høyere enn selve kjøleren.

Lenke til kommentar
  • Vannkjølingen jeg valgte til prosessoren din er det litt splittede meninger om. Noen elsker den, noen hater den. Har ingen erfaring med den selv. Førte den opp fordi jeg vil tro du trenger vannkjøling for å klokke CPU til 4,5 GHz uten at dataen bråker for mye. Mulig noen andre kan anbefale noe her.

Vil bare si at jeg kun har gode erfaringer med vannkjølingen nevnt. H100i hadde litt problemer i begynnelsen, da den ble solgt med tildels "defekte" vifter og litt dårlig firmware, men det ble fort rettet opp i og de selges nå med helt stillegående vifter i radiatoren, ingen problemer med lekkasje eller montering / demontering og softwaren man kan installere fungerer utmerket. Jeg anbefaler i allefall H100i viss du vil gå for ett supert vannkjølingssystem. H100i > H110.

Lenke til kommentar

i5 3570k

8GB1600Mhz RAM (Ikke sikker på merke enda, helst 1brikke med 8GB)

ASRock Fatal1ty Z77 Professional M/ATX

Noctua D14

Radeon HD7970 (Ikke sikker på merke enda, mest sannsynlig Sapphire)

Corsair 350D

Windows 8

Thermaltake Thoughpower 850W (Har allerde)

Samsung 500GB 7200RPM (Har allerede)

Samsung Optisk Driver (Har allerede)

SSD (Trenger inspill)

Skjerm BENQ GL2450 24" 1080P (har en eldre Acer 1440x990 skjerm liggende)

 

Fortsatt i tvil om jeg skal vente på Haswell, grunnen til det er at jeg må ha nytt hovedkort. Da må jeg mest sansynlig vente enda lenger på et godt mAtx hovedkort, eller? Neste problemstilling er skjermene, vil disse fungere godt sammen? Har lyst til å kjøre to skjermer så må bruke DVI, ikke hdmi. Kan dette skape problemer på noen måte? Ser at det er en DVI-D og en DVI-I inngang på Sapphire sitt 7970 kort, så må bruke begge disse, vil dette funke? Kan jo muligens bruke en hdmi og en DVI inngang. Også i forhold til kjøler, vil denne passe på hovedkortet med en eventuell Crossfire løsning senere? Og vil jeg kunne ha trådløst nett med hovedkortet?

Denne artikkelen gir en god oversikt over mange av hovedkortene som kommer ved lansering. :)

 

Alternativene du har (med Z87-brikkesett) er: Asus TUF Gryphon Z87, Asus ROG Maximus VI Gene, Gigabyte G1.Sniper M5, ASRock Z87M Extreme 4 og ASRock Z87M OC Formula.

 

 

Blir litt over budsjettet ditt dette her. ;)

 

Har forresten satt opp en liste her.

 

Angående SSD så er det egentlig bare Samsung 840 jeg vil anbefale, prisen er uslåelig. Og det er en helt fin SSD. Det er egentlig ingen grunn til å gå til en dyrere SSD, ihvertfall ikke på dette budsjettet.

 

Kjøleren er top notch. Når det gjelder skjermkort vil jeg nevne Asus sitt, som er stillegående og kaldt. Jeg la til et Kingston HyperX Beast-minne på 2 x 8 GB, godt minne til overklokking. Tingen er at et godt minne faktisk koster litt. Prisene går bare høyere og høyere. Før jul fikk du 1600 MHz-minne med CL8 og 2x8 GB til rundt.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Trodde da dette skulle gå bra? Tror du dette vil bli et problem i et kabinett som Corsair 350D? Eventuellt hva kan jeg gjøre for å forhindre dette?

Altså, det går an, kabinettet er tross alt laget for at dette skal være mulig. Det er derimot langt fra optimalt, generelt sett. Det er vel heller mATX som ikke er særlig godt egnet til SLI/CF.350d_side_open_built.png

Hvis du ser på kortene som er innstallert på bildet; det øverste kortet har 4-5mm mellomrom til rådighet for å få inn luften den trenger, det nederste har det ikke mye bedre med tanke på en strømtilførsel som blokkerer. Du bør ta følgende til etteretning:

1. Ikke alle spill kan bruke to grafikkkort. I de fleste tilfeller vil da kun det øverste kortet belastes, og det gjerne maksimalt.

2. Dersom et spill bruker to grafikkkort har du nå to kort som hiver etter pusten; det øverste får også nå inn luft som er forhåndsvarmet av kortet under.

 

Når disse situasjonene oppstår har du to valg: Underklokk begge kortene med noen MHz for å få bukt på varmeutviklingen(noe som gjør SLI/CF meningsløst). Eller så kan du la det være, og heller nyte den herlige lyden av to vifter som prøver så hardt de kan for å få GPUen under 100 grader.

 

Merk at dette også varierer med hvilke kort som er brukt. 2xHD7790 går nok vesentlig kjøligere, men da kan du like godt bare gå for ett HD7970(som du har gjort.)

 

 

Neste problemstilling er skjermene, vil disse fungere godt sammen?

Mja, de kommer til å fungere, om det blir 'godt' er opp til deg og om det ikke gjør noe å se på to forskjellige skjermer med forskjellig oppløsning. Kan tenke meg at det fungerer helt topp hvis du har ett program/vindu på hver skjerm.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Altså, det går an, kabinettet er tross alt laget for at dette skal være mulig. Det er derimot langt fra optimalt, generelt sett. Det er vel heller mATX som ikke er særlig godt egnet til SLI/CF.

Hvis du ser på kortene som er innstallert på bildet; det øverste kortet har 4-5mm mellomrom til rådighet for å få inn luften den trenger, det nederste har det ikke mye bedre med tanke på en strømtilførsel som blokkerer. Du bør ta følgende til etteretning:

1. Ikke alle spill kan bruke to grafikkkort. I de fleste tilfeller vil da kun det øverste kortet belastes, og det gjerne maksimalt.

2. Dersom et spill bruker to grafikkkort har du nå to kort som hiver etter pusten; det øverste får også nå inn luft som er forhåndsvarmet av kortet under.

 

Når disse situasjonene oppstår har du to valg: Underklokk begge kortene med noen MHz for å få bukt på varmeutviklingen(noe som gjør SLI/CF meningsløst). Eller så kan du la det være, og heller nyte den herlige lyden av to vifter som prøver så hardt de kan for å få GPUen under 100 grader.

 

Er det virkelig så ille altså? Hmm, nå ble jeg plutselig veldig usikker her. :hmm: Hadde ikke tenkt å kjøre Crossfire med det første, men etterhvert. Tenker nå å muligens kjøre full vannkjøling med EK blokker på både GPU og CPU, kommer til å sprenge budsjettet, men frister utrolig mye av en eller annen grunn. Da hadde Crossfire også gått smertefritt engang i fremtiden, men vet ikke hvor gira jeg er på å spytte inn penger for EK blokk og en ekstra 7970 litt senere. Kom over en deal på Hardware sitt bruktmarked der jeg kunne få to 670'er med vannkjølings blokker til 4200kr. Uff, er ikke lett dette. :hm: Ytelse osv. vil jo bli en del bedre med tanke på at jeg vil kjøre spill som Crysis 3 og Metro Last Light.

Endret av Wells
Lenke til kommentar

Med vannkjøling blir det en helt annen sak, da kjølerene kan flyttes til et sted hvor hvor dan faktisk får full tilgang til luft.

 

Merk at kjøleren som brukes har selvsagt også mye å si.

 

Temperature.png

IMG_5797.jpg

 

 

Som du ser er det Gigabytes kjøler som gjør det best, og du ser sikkert hvorfor. Det kan hende du får bedre resultat med to slike kort kontra to 'lukkede' kort med to vifter som må tvinge lufta ut enden av kortet. Men, det er heller ikke optimalt at den varme lufta dumpes inni kabinettet, og det krever god luftstrøm generelt, noe som mATX igjen kan hindre.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg funnet ett HD7970 med markedets beste kjøler, overklokket denne, og spart CF til du føler deg comfy med å bruke noen tusen på vannkjøling og ett kort til.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Er det ingen som tenker på at en stor CPU-kjøleribbe betyr små RAM-kjøleribber? Det er ikke plass til Beast-RAM under D14 - eller U12, for den saks skyld; dere må ned på Low-Profile RAM. :nei:

Er mange moduler som passer til D14. Kjøleribben til minnnet kan godt være høyere enn PCB. F.eks. Ripjaw-settene som har tagger på kjøleribben. Hvis du ser på kompatibelhetslisten til Noctua så er det godt utvalg, mye kvalitetsminne å velge mellom. ;)

 

 

EDIT: Angående CFX, ikke kjøp et kort nå for å så oppgradere med samme gamle kortet. Da kan du like godt kjøpe det du har råd til nå og heller bytte det ut etter en stund. I tillegg har du "micro stuttering"-problemer med multi-GPU-oppsett. CFX skal faktisk være litt verre enn SLI på dette punktet (avhengig av hvor nye skjermkortene er). Ytelsesforbedringen er heller ikke så imponerende spør du meg. Det er snakk om ustabil fps, når kortene begynner å bli gamle så er ikke dette behagelig å spille med.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Er mange moduler som passe til D14. Kjøleribben til minnnet kan godt være høyere enn PCB. F.eks. Ripjaw-settene som har tagger på kjøleribben. Hvis du ser på kompatibelhetslisten til Noctua så er det godt utvalg, mye kvalitetsminne å velge mellom. ;)

 

Vel, OK, jeg var ganske uklar: Beast passer ikke, da dem er 46.4mm - Ripjaws er 41mm, Vengeance Low Profile er 26.25mm, Vengeance er 52,5mm, Dominator er 54mm og Platinum er 50.8 mm.

 

...jeg får ærlig talt ikke tallene til å stemme, men det står nå så på Corsair's side og rundtom på Google.

Men såklart; det var også Google som geleidet meg til et review som sa at chipsetviftene på Asus Sabertooth Z77 var 40mm...useless noobs; de er 35mm! Så de 2stk. bedre, mer stillegående (og ganske dyre) 40mm Sunon Maglev-viftene jeg kjøpte til å bruke istedet, nei, de passer ikke.

 

Nå har jeg ikke en D14 foran meg, men er ikke maks-høyde på RAM som går under <45mm? Slik som G.skill Ripjaws. :grin:

 

Edit:

The List:

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&products_id=34&lng=en

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...