Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

En kompis av meg skal kjøpe en Gamer PC til rundt 9-10 000 kr.

Han håper å få kjørt spill som feks Metro Last Light, Crysis 3, Battlefield 4 og Total War Rome 2 i full oppløsning og detaljer.

Han har SSD til OS og en vanelig hard disk til lagring, resten av maskin vare trenger han. Gikk super raskt gjennom Hardware.no, å lurte på om dette oppsettet er det beste til den prisen.

 

Kabinett: http://cdon.no/elektronikk/cooler_master_cm_storm_enforcer_tower_no_psu_black_atx-14694343?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no

HK: https://prisguiden.no/produkt/asus-p8z77-v-pro-157694

Prosessor: https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i7-3770k-

157374

Skjermkort: https://prisguiden.no/produkt/asus-geforce-gtx-670-2gb-directcu-ii-158956

Ram: https://prisguiden.no/produkt/crucial-ddr3-ballistix-sport-1600mhz-16gb-159336

Strømforsyning: https://prisguiden.no/produkt/corsair-cx-750w-modular-173101

DVD: https://prisguiden.no/produkt/sony-ad-5280-152233

 

CPU vifte har han.

 

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han trenger forsåvidt ikke i7 hvis han ikke driver med videoredigering. Gå heller for i5-3570K og spar en tusenlapp. Han trenger heller ikke mer enn 8 GB RAM. 8 GB holder i massevis foreløpig. Men RAM er uansett billig, så det spiller ikke så stor rolle hvis han vil ha 16 GB.

 

Bruk de sparte pengene til en bedre strømforsyning (HX 750 eller 850) og, hvis du har råd, bedre skjermkort. Radeon 7970 vil ligge noe høyere i ytelse enn 670 (Du har jo også 680, men denne er bare litt bedre enn 670, noe som gjør den til et relativt dårlig kjøp). Jeg er heller ikke sikker på om kabinettet er det beste; Fractal Design R4 er ihvertfall et godt kjøp, skulle jeg tro. Hvis du vil ha et noe mer tilgjort utseende har du f. eks. Cooler Master sitt HAF 912 Plus eller HAF X.

Lenke til kommentar

jeg har sett dette selv på youtube amd 8350 vs intel i5-3570k tek-syndicate. AMD 8350 fikk mye bedre enn intel i5-3570k uten overklokking på spille. gå heller amd fx 8350, du får fult oppløsning uten overklokking cpu. intel i5 er bort kasta penger.

Endret av driterDEG
Lenke til kommentar

Han trenger forsåvidt ikke i7 hvis han ikke driver med videoredigering. Gå heller for i5-3570K og spar en tusenlapp. Han trenger heller ikke mer enn 8 GB RAM. 8 GB holder i massevis foreløpig. Men RAM er uansett billig, så det spiller ikke så stor rolle hvis han vil ha 16 GB.

 

Bruk de sparte pengene til en bedre strømforsyning (HX 750 eller 850) og, hvis du har råd, bedre skjermkort. Radeon 7970 vil ligge noe høyere i ytelse enn 670 (Du har jo også 680, men denne er bare litt bedre enn 670, noe som gjør den til et relativt dårlig kjøp). Jeg er heller ikke sikker på om kabinettet er det beste; Fractal Design R4 er ihvertfall et godt kjøp, skulle jeg tro. Hvis du vil ha et noe mer tilgjort utseende har du f. eks. Cooler Master sitt HAF 912 Plus eller HAF X.

 

det kommer ann på hva får man windows experiance 8GB ram. vis den er lav windows experiance 8gb ram, så kan den lagge spille og hvorofor trenger man 8gb? du har ikke nevnt hvilket ram har Mhz eller timing og hva får windows experiance 8gb ram.

Lenke til kommentar

det kommer ann på hva får man windows experiance 8GB ram. vis den er lav windows experiance 8gb ram, så kan den lagge spille og hvorofor trenger man 8gb? du har ikke nevnt hvilket ram har Mhz eller timing og hva får windows experiance 8gb ram.

Det kommer an på RAM´en, om den er kjapp eller treig (dette har egentlig veldig lite å si). Og jeg refererte til RAM´en som trådstarter hadde ført opp. Med 8 GB RAM vil det neppe bli en flaskehals, for å si det sånn.

 

jeg har sett dette selv på youtube amd 8350 vs intel i5-3570k tek-syndicate. AMD 8350 fikk mye bedre enn intel i5-3570k uten overklokking på spille. gå heller amd fx 8350, du får fult oppløsning uten overklokking cpu. intel i5 er bort kasta penger.

Bortkasta penger? Da lurer jeg på hvorfor 80 % av forumbrukerne anbefaler den til spillPC´er... I tillegg har 8350 høyere effektforbruk enn 3570K. Og denne testen viser det motsatte av det du sa om spill. 3570K og 8350 er faktisk ganske så like, uansett hva du tror.

 

PS: Jeg har litt vanskelig for å ta deg seriøst med såpass dårlig gramatikk og et navn som "driterDEG"...

Endret av wassup
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer an på RAM´en, om den er kjapp eller treig (dette har egentlig veldig lite å si). Og jeg refererte til RAM´en som trådstarter hadde ført opp. Med 8 GB RAM vil det neppe bli en flaskehals, for å si det sånn.

 

 

Bortkasta penger? Da lurer jeg på hvorfor 80 % av forumbrukerne anbefaler den til spillPC´er... I tillegg har 8350 høyere effektforbruk enn 3570K. Og denne testen viser det motsatte av det du sa om spill. 3570K og 8350 er faktisk ganske så like, uansett hva du tror.

 

PS: Jeg har litt vanskelig for å ta deg seriøst med såpass dårlig gramatikk og et navn som "driterDEG"...

3570k er ekstrmet mye bedre enn 8350
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Det er omvendt kjære deg.

 

3570k er noe raskere enn 8350, og holder seg litt kaldere under belastning.

 

Og hvorfor har du da 3570k i signaturen din

(i5 3570K 4.9GHz. MSI 7950 TF 1300/1700 etc...) med rød skrift

om du synes den er så dårlig?

Endret av Navinavi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3570k er noe raskere enn 8350, og holder seg litt kaldere under belastning.

 

Og hvorfor har du da 3570k i signaturen din

(i5 3570K 4.9GHz. MSI 7950 TF 1300/1700 etc...) med rød skrift

om du synes den er så dårlig?

 

8350 er billigere enn 3570K, og kaldere. Fordi det er min hardware? Har ikke nødvendigvis sagt at den er bra?

Lenke til kommentar

3570K og 8350 har tilnærmet lik ytelse. i5 er noe kaldere og har lavere effektforbruk, og regnes for å være et godt valg til spill-PC´er. 8350 på sin side har flere kjerner, noe som gjør den til et bedre kjøp dersom du skal drive mer med oppgaver som videoredigering e.l, som da kan utnytte seg av flere kjerner. I tillegg er den noe billigere. Så å si at den ene er bedre enn den andre blir feil, de har begge fordeler og ulemper, som med alt annet. Vi trenger ikke noen diskusjon på det her.

Lenke til kommentar

Hadde vurdert en kraftigere strømforsyning hvis du ønsker Crossfire senere, noen jeg sterkt hadde vudert. Noe annet enn stock kjøler hadde jeg også sett på, har du 3570k kan du liksegodt prøve deg fram med litt overklokking. Jeg er en type som liker ting praktisk, i realiteten kan du bygge et mikro ATX oppsett, hadde gått for dette da kabinettet vil være mindre og lettere å dra med seg på f.eks. lan osv. Dagens mikro ATX hovedkort tilbyr som regel det et standard ATX hovedkort også vil tilby.

Endret av Wells
Lenke til kommentar

tror nokk ikke det til spilling nei. Har en kompis. har den prossesoren. jeg har 3570k Vi har samme skjermkort. men han lagger i spill osm jeg ikke lagger i det hele tatt.

 

det tror jeg ikke på, det er ikke vits å bruke overklokking på intel i5, jeg har sett at uten overklokking fikk best på amd fx 8350. hvorfor kan du ikke overklokke cpu,gpu,ram på alt??? det kan få over-volt og over-volt er ikke bra. jeg anbefaler ikke overklokking og det gir ikke noe garanti, selv om du bruker intel i5. jeg har ikke overklokket flere år. og jeg vet hvordan får kjappere cpu,ram,gpu. uten crossfire og sli.

Lenke til kommentar

det tror jeg ikke på, det er ikke vits å bruke overklokking på intel i5, jeg har sett at uten overklokking fikk best på amd fx 8350. hvorfor kan du ikke overklokke cpu,gpu,ram på alt??? det kan få over-volt og over-volt er ikke bra. jeg anbefaler ikke overklokking og det gir ikke noe garanti, selv om du bruker intel i5. jeg har ikke overklokket flere år. og jeg vet hvordan får kjappere cpu,ram,gpu. uten crossfire og sli.

Å diskutere hvilken som er best av 3570K og 8350 er egentlig litt meningsløst. 3570K er kaldere og har lavere effektforbruk, og regnes for å være best til spilling. 8350 er på sin side litt billigere og har flere kjerner, noe som er en fordel ved f. eks. videoredigering.

 

Du KAN få for mange volt på et komponent, men det handler om å begrense seg. En 3570K klarer fint en klokk på 4.0-4.5 GHz. Entusiaster klarer vel å få den oppi rundt 5 GHz. Det er relativt vanlig å overklokke CPU dersom man har litt peiling på hva man gjør; det gir jo dataen generelt bedre ytelse. Men som du sier kan du miste garantien så det handler om å begrense seg også.

 

Men dette blir egentlig off-topic... :)

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...