Gå til innhold

SUNDT'S Varemagasin i Bergen


Gjest Slettet-Znib2BjT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Znib2BjT

Et av hovedverkene innen funksjonalismen i Norge. Bildet er i sephia og lagt på farge i vinduene. Tatt med Nikon D600.

post-21722-0-88922100-1368834179_thumb.jpg

Endret av Slettet-Znib2BjT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen kjennskap til dette bygget selv, så for min del er det bare "enda en bygning på et hjørne", som også er litt undereksponert.. Hvis det er biltrafikk i dette området, så kunne jo én idé for å gjøre bildet litt spennende, vært å ta et langeksponeringsbilde på kveldstid, slik at du fikk med lysstråler fra bilene som kjører forbi (eller kjører rundt hjørnet).

Lenke til kommentar

Jeg liker det. Går ofte forbi Sundt og har vel ikke lagt merke til det mer enn at de har farger som veksler i vinduene og noen nisser i vinduet juletider. Synes bildet har et fint grafisk uttrykk, i de legger jeg at det er gjort endringer som skiller det fra en ren representasjon av virkeligheten. Bygget er godt fremhevet og der synes jeg undereksponeringen og det at forgrunnen er så mørk hjelper. Bygget tas ut av den vanlige konteksten som er Torgallmenningen og den blå steinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg er sterkt uenig i at Sundt er Bergens styggeste bygg. Det er heller ikke det vakreste, for det slås helt klart av en annen funkisklassiker, Universitetsbiblioteket på høyden. I utgangspunktet synes jeg bygget er fint presentert, men er litt tvilende til om det burde være fullt så mørkt som det er. Sterke kontraster ville skapt den utviskingen du er på jakt etter i deler av bildeflaten, samtidig som linjene i bygget ville kommet sterkere fram. Men det er et tvilstilfelle der jeg heller til et ønske om en litt mer kontrastfull og lysere versjon, uten at det mørket som preger bildet går tapt.

 

Selektiv farge er jeg svært sjelden begeistret for. Det skriker reklamebilde fra en litt for nær fortid for meg, men ikke i dette tilfellet. Koblingen av sepia og akkurat den fargen, som jeg mener å ha sett i deres vinduer, fungerer såpass fint sammen at jeg ikke tenker selektiv fargebruk når jeg ser det. Det eneste jeg kan komme med av klar og utvetydig kritikk er at jeg ikke liker den voldsomme rammen. Det er en overdreven og billig effekt som tar bort oppmerksomheten fra bildet. Det signaliserer litt usikkerhet fra deg som fotograf, som om du ikke har full tro på ditt eget verk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...