Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innvendig motorrens - Spørsmål...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å utføre en innvendig motorrens da jeg har fått en periodisk ventilklakking. Ford anbefalte å prøve dette da ventilløfterne har veldig trange oljekanaler og en avleiring kan føre til dette (verksmesteren på Ford hadde ikke opplevd feil på løftene på 2.0TDCi Duratorq motorene.

 

Spørsmålet mitt er følgende:

 

I utgangspunktet kan man bare tilsette denne motorrensen i eksisterende olje før utskiftning. Jeg har lyst til å tappe av den gamle oljen først, skifte til ny olje og nytt filter. Ta meg en liten kjøretur med ny olje og tilsette motorrensen i den nye oljen. Lar denne gå i følge avvisningene før jeg tapper av den "nye" oljen. Bytter filter igjen og fyller på ny 5w-30 fullsyntetisk olje.

 

Virker dette som en ok måte å sørge for en renere motor? I dag rundet bilen 162000km så det er vel påtide med en rens.

 

Så et siste spørsmål. I oljeskiftet som kun skal brukes til rensingen. Må jeg her også bruke fullsyntetisk olje eller kan jeg bruke den billige biltema 5w-30 oljen? Tror denne oljen kun er mineral olje. Skal jo være på bilen i maks 30min.

 

//Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil rense motoren mye bedre å bruke ny olje med tilsetting ja, å den nye oljen du heller på er sikkert svart når du har kjørt litt den og :p

 

Du kan sikkert fint kjøre på med billigolje til rensingen, med mindre du har en motor som er veldig kresen å krever fullsyntetisk.

 

Jeg ville dog kjørt litt mere enn 30 minutter før jeg tappa den av igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...