Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Engelsk eksamen vg1


Anbefalte innlegg

Sitter her og leter etter noe som kunne vært relevante kilder, men er usikker på hva jeg skal se etter. Har lest grundig igjennom heftet, og temaet er jo veldig bredt.. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å kanskje begrense synet mitt på hva jeg skal se etter? Alt tas imot med et stort takk! :D

 

Har kommet fram til at The Great Gatsby kanskje kan linkes opp mot dette; hvordan penger og velferd stiller store krav til både roller og forventninger, i tillegg til at folk kanskje ikke er som inntrykket tilsier. Noen innspill her?

 

Jeg finner masse om ulike stereotypier i engelsktalende land, tror det kan være nyttig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går vg1, og har ikke særlig mye innsikt i sosiologi, forutenom det lille som er av sosiale normer i sammfunnsfagboken. Har du noen linker som kan være til bruk, eller ord/begrep som kan være til hjelp? :)

 

Joda, vet ikke om det er så lurt å fokusere på det hvis du ikke kan så mye om det. Velger å fokusere på det fordi det var det første som kom til tankene når jeg leste oppgaven. Legger ved det jeg har skrevet til nå, håper det hjelper :)

 

Preparation:

Norms

Definition: If expectations regularly are shown in one specific social situation, then it is a norm.

Expectations

We have expectations. We have expectations of our future job, the car we just bought, of our teachers. But most importantly, we have expectations of each other. We expect people to behave in a certain way, and we have mutual expectations from one another. This brings forth personality changes, we behave more or less in the way that is expected of us, and few break that pattern. There is a set of norms attached to each social situation, and to each role we possess.

I play the role of soldier, equality, classless, principals.

Role of friend, socially entertaining, conversation partner, trivial, caring. It is not easy to fulfil these two roles at the same time, as different things are expected from you, role conflict.

A Norwegian, perhaps insignificant compared to other western nationalities. However, if compared to a Nigerian person, the different would be easily noticeable. As they say, it is first with clash of cultures, when ones cultural identity becomes important.

Sara´s story

- immigrant to Canada

- Feels more Canadian than Vietnamese

- Is expected to behave after the norms of her original culture.

- In a way she is expected by the Canadians to behave like one, perhaps a little indirect pressure. (invisible)

- Her natives demand on the other hand that she is more like them.

Jasmine’s story

- Opposite of Sara

- She deliberately seeks to be more Indian

- Born in a foreign country.

Chat room entries

Stigmatization

Lenke til kommentar

Kan du gi eksempel? :)

 

Tanure, D. (2013). 5 Biggest Stereotypes About Americans Traveling Abroad. Retrieved May 22, 2013, from http://www.policymic...raveling-abroad

 

5 stereotypes about Britain that are simply not true, and 5 that really are. (2012). Retrieved May 22, 2013, from http://todayilearned...hat-really-are/

 

Ferdige i APA style til og med!

Endret av Komprezo
Lenke til kommentar

Joda, vet ikke om det er så lurt å fokusere på det hvis du ikke kan så mye om det. Velger å fokusere på det fordi det var det første som kom til tankene når jeg leste oppgaven. Legger ved det jeg har skrevet til nå, håper det hjelper :)

 

Preparation:

Norms

Definition: If expectations regularly are shown in one specific social situation, then it is a norm.

Expectations

We have expectations. We have expectations of our future job, the car we just bought, of our teachers. But most importantly, we have expectations of each other. We expect people to behave in a certain way, and we have mutual expectations from one another. This brings forth personality changes, we behave more or less in the way that is expected of us, and few break that pattern. There is a set of norms attached to each social situation, and to each role we possess.

I play the role of soldier, equality, classless, principals.

Role of friend, socially entertaining, conversation partner, trivial, caring. It is not easy to fulfil these two roles at the same time, as different things are expected from you, role conflict.

A Norwegian, perhaps insignificant compared to other western nationalities. However, if compared to a Nigerian person, the different would be easily noticeable. As they say, it is first with clash of cultures, when ones cultural identity becomes important.

Sara´s story

- immigrant to Canada

- Feels more Canadian than Vietnamese

- Is expected to behave after the norms of her original culture.

- In a way she is expected by the Canadians to behave like one, perhaps a little indirect pressure. (invisible)

- Her natives demand on the other hand that she is more like them.

Jasmine’s story

- Opposite of Sara

- She deliberately seeks to be more Indian

- Born in a foreign country.

Chat room entries

Stigmatization

 

Tusen hjertelig takk! Dette hjelp meg MYE. :)

 

 

Kan du gi eksempel? :)

 

Kan legge til litt kjappe notater jeg har gjort, både fra google og selvskrevet:

Typical Stereotypes in English.docx

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk! Dette hjelp meg MYE. :)

 

 

 

 

Kan legge til litt kjappe notater jeg har gjort, både fra google og selvskrevet:

 

Tusen hjertelig takk! Dette hjelp meg MYE. :)

 

 

 

 

Kan legge til litt kjappe notater jeg har gjort, både fra google og selvskrevet:

 

Tusen takk! Har du noen kilder også ? :)

Endret av SO96tine
Lenke til kommentar

Har ikke lagret kildene til akkurat disse utsagnene, men tror ikke stereotypi av engelsktalende land vil være så veldig relevant i en langsvarsoppgave, kanskje mer som et element i kortsvar. Har ikke funnet noen spesifikke kilder ennå, bortsatt fra eventuelle filmer (gatsby,the help osv)

Lenke til kommentar

En kan også bare trykke CTRL+S på en nettside og lagre hele nettsiden. Dette åpner for muligheten for å kunne ha artikkelen tilgjengelig uten internett.

 

EDIT: Noen som har innspill i budskapet og rett og slett litt generelt om Appendix 4; Mina's Story? Slik jeg forstod den så hoppet Mina rett og slett i det nye samfunnet i amerika, og tok til seg en helt ny rolle gjennom en (nesten) plutselig forandring? Hun lot gamle forventninger, normer og sin pakistanske kultur til side for å starte et nytt liv?

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

En kan også bare trykke CTRL+S på en nettside og lagre hele nettsiden. Dette åpner for muligheten for å kunne ha artikkelen tilgjengelig uten internett.

 

Dette stemmer, men vi har Nazi vakter som går igjennom PC-en din og sjekker hva slags programmer du har lastet ned. Vi har domain brukere, men under eksamen logger vi oss på andre brukere, hvor alt som er lagret på pc-en ikke kommer opp. Derfor må vi printe de ut. Jeg tar selv ikke sjangsen, de fortalte oss at hvis en tilfeldig minnepenn er koblet til pc-en, er det automatisk fusk. Tror ikke helt dette stemmer, men vær forsiktig.

 

Husk også å skrive in Kilder! Ikke tenk at du får bedre karakter fordi du ikke skrev opp kildene du brukte, dette er feil! Du får automatisk 1 eller 2 hvis du glemmer kilder du har brukt. Selv om du ikke bruker kilder, anbefaler jeg at du skriver inn navnet på forbredelsesheftet og navnet på boken deres. Ikke forlat klassen uten å ha skrevet opp et par kilder!

Lenke til kommentar

Dette stemmer, men vi har Nazi vakter som går igjennom PC-en din og sjekker hva slags programmer du har lastet ned. Vi har domain brukere, men under eksamen logger vi oss på andre brukere, hvor alt som er lagret på pc-en ikke kommer opp. Derfor må vi printe de ut. Jeg tar selv ikke sjangsen, de fortalte oss at hvis en tilfeldig minnepenn er koblet til pc-en, er det automatisk fusk. Tror ikke helt dette stemmer, men vær forsiktig.

 

Hvis du bruker chrome kan du ta Ctrl+P og velge printeren til å bli "Lagre som PDF". Det er lov under prøven, og da legger nettsiden seg på datamaskinen din i PDF format

Endret av Komprezo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...