Gå til innhold

Spørsmål om allergi og det å ha husdyr


Anbefalte innlegg

Hei, folkens.

 

Jeg er en gut på 19 år som er og har altid vært veldig glad i dyr, spesielt hunder og katter. Problemet er bare at jeg er multiallergisk (allergisk mot så og si alle type dyr; hunder, katter, hester og så videre). Jeg har blant annet asthma, tropisk eksem og er allergisk mot både forskjellige matvarer og ting som pollen/støv/gress og så videre.

 

Jeg har ekstremt lyst på en hund når jeg flytter for meg selv (nå er ikke aktuelt, siden både jeg OG moren min er allergisk) og har hørt litt forskjellig småprat og lest litt her og der angående at noen type raser er mer allergivennlige enn andre og at det er mulig å leve i samvær med en hund tråss allergien om du bare velger ut den riktige rasen.

 

Kan noen kanskje fortelle meg litt om dette? Om det faktisk er mulig for meg å ha en hund selvom jeg er plaget med alle desse allergiene, så hadde jeg blitt utrolig lykkelig.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, "allergisk" kan jo bety så mye rart. En del hunderaser regnes som allergivennlige, og det kan være verdt å prøve å møte noen slike for å finne ut om du reagerer på dem. Dette kan du gjøre ganske enkelt tror jeg, finn et par raser du har lyst til å "teste", og søk litt rundt etter oppdrettere eller andre som har disse. De fleste vil eller bør kunne være villig til å la deg treffe sin(e) hund(er) for å finne ute av slikt.

 

Merk nå, at ingen kan gi deg garantier for at du ikke reagerer på dyret, men det er litt forskjell på hva hos dyret som gjør deg allergisk. Jeg har lite direkte erfaring med allergi sjøl, men mener å ha hørt om enkelte som også klarer seg greit med å ta medisiner (vaksiner?) for allergi, men det er kanskje mest aktuelt for de som ikke er superallergiske?

Dessuten, har du planer om barn og familie etter hvert? Da bør du skaffe deg hund, det er godt for både kropp og sjel, og du kan redusere risikoen for astma og allergi hos barna; http://www.forskning.no/artikler/2013/april/355030 :)

 

Hva ser du for deg da? Stor hund? Liten hund? Aktiv, sofapotet, jakthund, gjeter?

Lenke til kommentar

Ja, kanskje det hadde vært smart å undersøkt litt om hvilke raser som er allergivennlige og forsøkt å få treffe noen hunder innen de rasene for å se hvordan jeg eventuelt hadde reagert eller om jeg vil reagere i det hele tatt. Det er litt vanskelig å finne ut siden det varierer litt, noen ganger kan jeg klappe og kose med for eksempel en hund uten å merke noe spesielt, og noen ganger kan det gå den andre veien; at jeg blir allergisk. Unklen min har to pudler som jeg ofte har klappet og vært i nærhet av, og har stort sett ikke merket noe spesielt desse gangene. Etter slik jeg har forstått det, så er pudler allergivennlige siden de ikke mister mye hår?

 

Vet ikke helt hva du mener med at allergisk kan bety så mye rart, men jeg tipper du mener at folk kan reagere på forskjellige måter? Jeg begynner å klø i øynene og øyene rødner, jeg begynner å klø over hele kroppen, kan bli tung i pusten og slike vanlige ting.

 

Jeg tar medisin mot allergi hver eneste dag, tablett morgen og kveld. Tar også medisin mot asthma hver eneste dag, også morgen og kveld. Jeg har såklart planer om barn og familie etter hvert når jeg blir eldre, men dette er jo også en faktor å vurdere, siden både eksem/allergi/asthma er arvelig? Jeg har jo fått dette i fra moren min.

 

Om jeg eventuelt skulle ha skaffet meg en hund så hadde det vært fint med en hund som har en bra størrelse, ikke alt for liten og ikke alt for stort. En hund jeg kan gå turer med og som er ''koselig og trygg'' å ha, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvilken type hund jeg skal ha. Liker godt å klappe og kose med dyr, men dette er vell noe de fleste raser liker og er opp til hver enkel ''individ'' og ikke rase?

Endret av XFXforce
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener med at allergisk kan bety så mye rart, men jeg tipper du mener at folk kan reagere på forskjellige måter? Jeg begynner å klø i øynene og øyene rødner, jeg begynner å klø over hele kroppen, kan bli tung i pusten og slike vanlige ting.

Nei, jeg mener at folk reagerer på forskjellige ting hos dyrene. Pels, spytt, hår, slike ting. Så er det slik at forskjellige hunderaser har forskjellige kvaliteter, spesielt i pelsen. Vi har sjøl en rase som regnes som allergivennlig av mange, en Old English Sheepdog - denne har ikke pels overhodet, men noe som er mer å regne som hår og ull. Det kan være nok til at enkelte allergikere ikke reagerer på denne.

 

Det er forøvrig en herlig rase - koselig og trygg som du sier, dette kan være noen skikkelige sofagriser, men det er også en gjeterhund med relativt stort behov for gym og stimuli. Allsidigheten og fleksibiliteten, i alle fall i vår tispe, er veldig god. Kan fint ta en todagers på sofaen uten særlig tur og hjernegym, og så fleske til med en firetimers fjelltur nesten uten å bli nevneverdig andpusten. Men allikevel, går det for mange dager uten tur så blir hun også litt border collie, flyr rundt og napper oss i hasene og er ufyselig, så de må ut ja! :)

Men, skal du ha OES må du regne med mye, MYE, pelsstell. Evt ha dem kortklipt..

 

Andre hunder, som feks nakenhunder, har jo heller ikke pels, men er allikevel ikke garantert allergivennlige for alle enkelt og greit fordi noen reagerer på andre ting enn pelsen, og ting som også nakenhunden har.

 

Men dette må gjerne noen med mer utfyllende kunnskap på allergi fortelle mer om, jeg er litt på tynn is her.. :p

 

Om jeg eventuelt skulle ha skaffet meg en hund så hadde det vært fint med en hund som har en bra størrelse, ikke alt for liten og ikke alt for stort. En hund jeg kan gå turer med og som er ''koselig og trygg'' å ha, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvilken type hund jeg skal ha. Liker godt å klappe og kose med dyr, men dette er vell noe de fleste raser liker og er opp til hver enkel ''individ'' og ikke rase?

Ja, tja, hvor "kosevennlige" de er er nok i hovedsak opp til individet, men også litt rase. Allikevel, hunder blir mye det du gjør dem til ..

 

Men se litt nærmere på OES du, og så har du selvfølgelig alle disse pudlene og puddelmiksene. OESen ser ofte innmari klumpete og rar ut, men jeg lover deg dette er riktige vokt- og gjeterhunder :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt langhårete, IKKE allergivennlige hunder siden før jeg kunne gå, og er allergisk mot så og si ALLE dyr og mange matvarer, og i tillegg har jeg astma som utløses når jeg blir sliten eller er i nærheten av dyr.

 

Tre kaniner, hamster og to hunder har bodd hos oss, og det har gått helt fint - etterhvert. Hest driver jeg også med, selv om det betyr at jeg må ta noen ekstra medisiner hver dag.

 

Det har litt med det å venne seg til støvet/pelsen til dyrene! Jeg reagerer ikke på hunden lenger, siden jeg har vent meg til pelsen hans. De fleste leger vil si at vi må kvitte oss med alle dyr og slutte med hest, men det blir det siste vi gjør.

 

Det finnes ingen helt allergivennlige hunder. Alle hunder har noe støv og pels på seg som vi med allergi reagerer på. Men noen er mer enn andre, men ikke nødvendigvis av samme rase! Det kommer mye an på hundens pels - om den sitter tett, om den er luftig, tynn, osv. Vår første hund hadde mye tettere pels enn den vi har nå, og jeg reagerte derfor mer på han. Hva slags pelstype du reagerer på er helt umulig å si, men mitt tips er å dra ut å se på noen hunder og kjenne - hvor tett blir du? Virker denne som hunden for meg? For dere må trives! Det hjelper ikke om allergien din blir bedre om du sitter igjen med en hund du egentlig ikke liker.

 

Hvis du er heldig, vil du etterhvert venne deg til hundens pels og reagere mindre, selv hunder som er langhåret. Men jeg vil anbefale deg å kanskje ha en korthåret først, de røyter mindre og er stort sett bedre for en med allergi.

 

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det første har du alle de tre atopiske sykdommene.

Det vil si astma, allergi og atopisk eksem (regner med at tropisk var en skrivefeil)

Du vet ikke hvordan dine reaksjoner kan bli, de kan bli alt fra milde til ganske alvorlige.

 

Har du vurdert andre typer dyr, altså dyr som få reagerer på?

Skilpadde er et godt eksempel på et dyr det faktisk er litt selskap i også. (Jeg har hatt noen av de...)

 

At enkelte andre bedriver dumheter bør du ikke la deg påvirke av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...