Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i engelsk 2013 (10. trinn)


  

38 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Task 3?

    • 3A
      10
    • 3B
      6
    • 3C
      18
    • 3D
      4


Anbefalte innlegg

noen som har noen tips på hvordan man kan skrive en bra historie :)

 

Bruk fantasien, og kom på en god ide!

Så må du prøve å ha en god flyt gjennom hele teksten, og bygge opp spenningen mot slutten.

Noe jeg ofte gjør er å begynne midt inne i en handling/hendelse, da blir det spennende med en gang :)

 

Ellers så kan du jo lese på forkjellige teknikker man kan bruke i f.eks novelle, les sjangertrekk osv...

Om det er novelle du skriver, kan det være lurt å ikke ha for mye med som ikke har med handlingen å gjøre, da det kan bli kjedelig i lengden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har eksempler på hendelser hvor endringer har ført til det verre. ''A change for the worst''

 

Feks Et nytt komunestyre, fotball trener som var verre enn det/den forrige, nye tiltak som skal hindre økende antall trolls på forumer, men som fører til flere.

Endret av fruktsjimpanse
Lenke til kommentar

noen som har noen bra tips når det gjelder øvingen? sitter å vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og hvor jeg skal starte.. Noen som har noen effektive måter å få øvd på?

 

Er det noen som har eksempler på hendelser hvor endringer har ført til det verre. ''A change for the worst''

 

Feks Et nytt komunestyre, fotball trener som var verre enn det/den forrige, nye tiltak som skal hindre økende antall trolls på forumer, men som fører til flere.

 

-feks på utøya, Anders Behring Breivik trodde det kom til å bli bedre etter denne hendelsen. Men alt har bare blitt værre!

Lenke til kommentar

noen som har noen bra tips når det gjelder øvingen? sitter å vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og hvor jeg skal starte.. Noen som har noen effektive måter å få øvd på?

 

 

 

-feks på utøya, Anders Behring Breivik trodde det kom til å bli bedre etter denne hendelsen. Men alt har bare blitt værre!

Med bedre va mener du da, beklager, men jeg er veldig dum
Lenke til kommentar

Jeg tror alltid det er lurt å klare å drøft hvorfor det du skriver om er viktig for deg, hvordan det har påvirket deg etc. Dette gjelder da sikkert mest i de to første oppgavene, som ofte har vist seg å handle om at du skal si hva du syntes om denne utgaven av Focus Magazine og kanskje at du skal drøfte hvordan en av personene i utgaven har påvirket dagens verden eller lignende.

Fikk toppkarakter på begge de siste tentamene hvor vi brukte Focus Magazine. Kan godt legge ut min siste tentamen hvis det er ønskelig for noen? (Dette var oppgaven hvor vi skulle skrive en historie om Katniss Everdeen og Nelson Mandela)

 

jaaa, jeg ville akkurat det se hvordan kan man for eksempel skrive den oppgaven med katniss og mandela. stor sannsynligvis får vi en lignende oppgave i morgen, så hvis du kunne legge den her, skal jeg bli veldig takknemlig til deg. :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter å funderer litt på aktuelle oppgaver osv..

Lurer på om en oppgave kan være å skrive om hva personen i teksten endret (annet enn bare det som er helt åpenlyst).

 

F.eks i teksten om Dorothy Lawrence, hva endret hun, ved å utgi seg som mann? Hun gjorde det for å kunne delta i krigen, men fikk det andre følger? Da tenker jeg vell litt på likestilling mellom mann og kvinne osv..

 

Og i teksten om Mo Farah. Ja, livet hans forandret seg jo etter at han ble OL stjerne, men kan det ha forandret noe annet også? (Siden han var mørk-hudet..)

 

Dette er bare ting jeg tenker.. kansje andre får nye ideer :)

Lenke til kommentar

jeg tenker at en av oppgavene kan være at hvordan har samfunnet endret seg siden 1950 tallet eller andre verdenskrigen?

eller en annen oppgave kan være at vi skal sammenligne den verdenen og samfunnet i the giver med den verdenen og samfunnet vi lever i. ( denne oppgaven kan være vi skal lage te møte mellom Jones og noen andre person fra heftet)

jeg tipper at første oppgaven kan være at hva likte du med forandringen av heftet og hva kan eventuelt forbedres :)

 

Jeg sitter å funderer litt på aktuelle oppgaver osv..

Lurer på om en oppgave kan være å skrive om hva personen i teksten endret (annet enn bare det som er helt åpenlyst).

 

F.eks i teksten om Dorothy Lawrence, hva endret hun, ved å utgi seg som mann? Hun gjorde det for å kunne delta i krigen, men fikk det andre følger? Da tenker jeg vell litt på likestilling mellom mann og kvinne osv..

 

Og i teksten om Mo Farah. Ja, livet hans forandret seg jo etter at han ble OL stjerne, men kan det ha forandret noe annet også? (Siden han var mørk-hudet..)

 

Dette er bare ting jeg tenker.. kansje andre får nye ideer :)

jeg tenker at en av oppgavene kan være at hvordan har samfunnet endret seg siden 1950 tallet eller andre verdenskrigen?

eller en annen oppgave kan være at vi skal sammenligne den verdenen og samfunnet i the giver med den verdenen og samfunnet vi lever i. ( denne oppgaven kan være vi skal lage te møte mellom Jones og noen andre person fra heftet)

jeg tipper at første oppgaven kan være at hva likte du med forandringen av heftet og hva kan eventuelt forbedres :)

Endret av ja takk
Lenke til kommentar

Jeg tror alltid det er lurt å klare å drøft hvorfor det du skriver om er viktig for deg, hvordan det har påvirket deg etc. Dette gjelder da sikkert mest i de to første oppgavene, som ofte har vist seg å handle om at du skal si hva du syntes om denne utgaven av Focus Magazine og kanskje at du skal drøfte hvordan en av personene i utgaven har påvirket dagens verden eller lignende.

 

Fikk toppkarakter på begge de siste tentamene hvor vi brukte Focus Magazine. Kan godt legge ut min siste tentamen hvis det er ønskelig for noen? (Dette var oppgaven hvor vi skulle skrive en historie om Katniss Everdeen og Nelson Mandela)

 

Jaaa! Vææær så sniiiill :):)::):):):) jeg trenger virkelig å se en seksertekst :):)

Lenke til kommentar

jeg tenker at en av oppgavene kan være at hvordan har samfunnet endret seg siden 1950 tallet eller andre verdenskrigen?

eller en annen oppgave kan være at vi skal sammenligne den verdenen og samfunnet i the giver med den verdenen og samfunnet vi lever i. ( denne oppgaven kan være vi skal lage te møte mellom Jones og noen andre person fra heftet)

jeg tipper at første oppgaven kan være at hva likte du med forandringen av heftet og hva kan eventuelt forbedres :)

 

 

jeg tenker at en av oppgavene kan være at hvordan har samfunnet endret seg siden 1950 tallet eller andre verdenskrigen?

eller en annen oppgave kan være at vi skal sammenligne den verdenen og samfunnet i the giver med den verdenen og samfunnet vi lever i. ( denne oppgaven kan være vi skal lage te møte mellom Jones og noen andre person fra heftet)

jeg tipper at første oppgaven kan være at hva likte du med forandringen av heftet og hva kan eventuelt forbedres :)

 

Ja, det kan godt være!

De vil ofte ha fram litt av vår mening i de første oppgavene tror jeg.

Samenligning også aktuelt :)

Lenke til kommentar

Noen jeg snakka med sa at det var vanskeligere å få bra karakter på fortelling enn novelle? Men læreren vår har sagt at det er tryggere og skrive fortelling enn novelle.. Og da kommer jo alt ann på sensoren. Har noen av dere noen erfaringer/har læreren deres snakket noe om dett?

Lenke til kommentar

Noen jeg snakka med sa at det var vanskeligere å få bra karakter på fortelling enn novelle? Men læreren vår har sagt at det er tryggere og skrive fortelling enn novelle.. Og da kommer jo alt ann på sensoren. Har noen av dere noen erfaringer/har læreren deres snakket noe om dett?

fortelling og novelle er så og si d samme,,
Lenke til kommentar

Noen som har en oppskrift på hvordan man skriver kildene korrekt? :)

 

"3. Bruk av kilder

Dersom det er aktuelt for elevene å bruke kilder i besvarelsen, må disse oppgis på en etterrettelig måte. Det finnes ulike måter å oppgi kilder på. Det er viktig at kilder som blir brukt til eksamen, oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til dem.

Eleven skal oppgi forfatter og fullstendig tittel på så vel lærebøker som andre tekster. Dersom eleven bruker utskrift eller sitat fra nettsider, skal eleven oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato.

Dersom sensor mistenker at en besvarelse inneholder kopiert materiell uten kildehenvisning, kan besvarelsen sendes til plagiatkontroll."

 

Altsa om det er fra en nettside, kan du bare skriv noe som dette:

 

Kilder:

Common Grammar Mistakes: website.com/common-grammar-mistakes

A list of idioms: idoms.com/a-list-of-idioms

Lenke til kommentar

Her er mitt svar på oppgaven om Nelsom Mandela og Katniss Everdeen fra en tidligere tentamen:) Fikk 6`er, men er klar over en del feil og slikt:)

 

wow, jeg finner ikke de riktige ordene for din tekst. :) du tjener virkelig den 6eren. etter min mening kunne du ha fått en 7er også :D

fikk mye inspirasjon av teksten din. var veldig forvirret med hvordan kan vi to personer fra to forskjellige verdener møte hverandre. nå har jeg kontroll over det, og er veldig takknemlig til deg for den :)

kan du legge den andre besvarelsen din også? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg kom også opp i engelsk, og sitter og forbereder meg litt nå...:-) Har lest gjennom tråden, og setter pris på alle gode tips og linker som er lagt ut!

 

Personlig hadde jeg det vanskelig for å velge mellom A1 og A2, og bestemte meg derfor for å konsentrere meg om begge delene. Hvilken del har dere valgt, og hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...