Gå til innhold

[Løst] Ny skjerm ?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en 22" benQ full HD skjerm som jeg er veldig fornøyd med, men den begynner jo å bli noen år. Er vell rundt 4-5 år gammel om jeg ikke tar helt feil.

Link: http://www.komplett....aspx?sku=449949

 

Har ikke peiling på skjerm, så aner ikke hva som er bra eller ikke her. Så lurte på om noen har noen tips?

Er det verdt å bytte ut min aldrende skjerm for en ny ?

Er de nyere skjermene veldig mye bedre enn gamle HD skjermer ?

 

Blir brukt til film og spilling.

Pris klassen blir egentlig rundt det som skjermkortet mitt takler og som jeg kan dra mest nytte av

 

EDIT: Ser jeg postet før jeg leste skikkelig på forum. Ser sticky thread hvor det anbefales 2 skjermer. Blant annet denne:

http://www.komplett....71DBD87#reviews

 

Jeg har i dag dette skjermkortet:

http://www.komplett....aspx?sku=772368

 

Klarer jeg å dra nytte av den skjermen med dette skjermkortet ?

Endret av Emaldiom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

valget nå er mellom 2560x1440 oppløsning eller kjøre enn 120/144hz skjerm.. Usikker egentlig på hva jeg skal gå for.

 

Noen som har pros\cons med tanke på at jeg skal bruke skjermen til gaming og film

'

Høyere oppløsning=penere og mer detaljert bilde. Fint til bilde-og filmredigering, ville jeg sagt.

Høy oppdateringsrate=bedre bildeflyt. Kjekt å ha til gaming, men også litt til film, da alt går veldig flytende.

Lenke til kommentar

valget nå er mellom 2560x1440 oppløsning eller kjøre enn 120/144hz skjerm.. Usikker egentlig på hva jeg skal gå for.

 

Noen som har pros\cons med tanke på at jeg skal bruke skjermen til gaming og film

 

Skal en spille fps og ønsker å oppgradere fra 24", velger man en 27" og 1920/1080 og 120Hz.

Noe annet er ikke en oppgradering om en ønsker en WOW opplevelse(kun FPS spill)

Skal en derimot bruke skjermen til foto, photoshop, LR mm. trenger man ikke en 120 Hz skjerm men heller en 2560x1440 og 60Hz.

Jeg gikk fra en 24" BenQ 60HZ 4 år gammel, til Asus 27" 144Hz og dette gav meg en WOW opplevelse. Større skjerm og alt gikk mye fortere, spesiellt i spill.

 

Valget er rimelig enkelt. Les det som wassup skriver!

Endret av labbus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stor ulempe med 120/144 Hz skjermer er at de har panel av typen TN. Dette er _ikke_ bra mtp. film og bildebehandling. Er det litt viktig med film, går du for en skjerm med VA- eller IPS-panel, let etter tester på nettet. Er det veldig viktig med film, bør du også sjekke spesielt at skjermen har ekstra godt sortnivå, og gjerne at den støtter 24p (har støtte for 48 eller 72 Hz). Dette er det få skjermer som har (120 og 144 Hz skjermer faktisk støtter dette (5 og 6 ganger 24), men fargegjengivelsen og sortnivået er jeg heller skeptisk til). Du skal nok også ha spilt endel for å merke forskjell på 120 og 60 Hz, og det krever mye av skjermkortet. Selv mener jeg det er viktigere med stabilt 60 fps (min fps = 60, vsync på) enn å ha varierende fps fra 60 - 120 (noe du må regne med hvis du spiller nyere spill).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

takk for diverse innspill!

 

Valget nå står mest på 2560x1440 oppløsning.

http://www.komplett....71DBD87#reviews

 

Er denne mest "bang for the buck" når det gjelder 2560 oppløsning ? Finnes det andre modeler som er bedre\omtrent det samme til rundt samme pris. Ønsker ikke gå over 5000 for en pc skjerm.

 

EDIT:

 

Min gamle skjerm har 2ms responstid, mens denne 27" asus sin har 5ms.

Vil jeg merke stor forskjell på responstiden når jeg spiller, eller har det ikke så veldig mye å si?

 

Jeg spiller så og si ikke rene "FPS" spill. Går i LoL, strategi spill og diverse MMo

 

EDIT2. Det ble 27" til assus med 2560x1440 oppløsning. :)

Endret av Emaldiom
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en skjerm med mange "Hz" er det jo også veldig viktig at GPU'en henger med...

 

Personlig skal jeg kjøpe en skjerm med IPS istedet for 120Hz, men det kommer vell an på om man prioriterer farge framfor flyt i bildet.

 

IPS er også billigere enn 120Hz0( hvis pris er viktig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...