Gå til innhold

Hvilken amp?


matjam

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle ha kjøpt meg en ny amp, men økonomien er ikke tilstrekkelig for å kjøpe noe dritdyrt stæsj, så jeg vil ha meg en billig men bra amp. Tenkte på http://www.gitarhuset.no/product/gitar-bassforsterkere/orange/til-el-gitar/2/3031357/orange-cr-35ldx-blk-crush-pix-black-35w-combo-m-fx-2- , men er åpen for forslag. Vil gjerne ha i denne prisklassen +-2000,-

 

Formål er å lære å spille med clean lyd. Evt lære djent og lignendes tyngre spillestiler.

 

Takker på forhånd! :)

Endret av matjam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på hva jeg kan anbefale da jeg tydeligvis har en litt annen musikksmak enn deg, men ville ikke ha fraskrevet en brukt blackstar ht-5, men vet ikke om denne har moderne nok vreng til det du skal spille.

 

Ta en kikk på youtube, ellers så er det sikkert noen andre her som kan komme med noen bedre anbefalinger.

 

Regner med at det er en amp til hjemmebruk?

Lenke til kommentar

Amp til hjemmebruk ja, er i alle fall ikke i bandsituasjon og spiller bare gitar som en fritidsaktivitet. Skal ta en kikk på youtube, men kom gjerne med flere forslag!

 

Vil gjerne ha en forklaring på de følgende uttrykkene:

-rør amp

-practice amp

-kabinett

-head

Endret av matjam
Lenke til kommentar

En rørforsterker bruker radiorør i forsterkerkretsene, i motsetning til en transistorforsterker (eller også kalt "solid state") som bruker transistorer.

 

Det er ikke helt veldefinert og objektivt, men man karakteriserer gjerne rørforsterkere som "varmere" i lyden, noe mange setter i sammenheng med en forvrenging av lyden som frembringer partalls harmoniske overtoner.

 

Transistorforsterkere oppleves av mange som litt mer "krass" i lyden, da de gjerne frembringer oddetalls harmoniske overtoner når de blir kjørt hardt.

 

Kabinett er selve høyttalerkassa. Head er forsterkeren som står oppå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...