Gå til innhold

Sannsynlighetsregning.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har følgende spørsmål:

 

Hvis du har en kurv med 38 baller, ballene er nummeret fra 1-38.

Du trekker opp en ball, ser på nummeret og putter den tilbake i kurven.

 

Hva er sannsynligheten for at ballen med tallet 14 blir trukket opp iløpet av 38. runde, 76. runde og 114. runde?

 

Matematikken er litt stiv for tiden.

 

EDIT: Feks. hvis ball med nr. 14 ikke har blitt trukket på 114. runder, hvor stor er sannsynligheten til den 115. runde?

 

Jeg kom frem til at siden det er like mange baller i kurven under hver trekkning, så er sannsynligheten 1/38 hver gang, men spiller det da ingen rolle hvor mange trekkninger du tar?

Endret av madfacee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1/38

2/76

3/114

 

Jeg må først innrømme at jeg ikke har hatt matte siden ungdomsskolen og ikke skal ha det igjen på studieforberedende før til neste år, men logisk sett er jo sjansene nøyaktig 1/38 hver gang hvis du putter ballen inn igjen og roterer trommelen? Om logikk = matematisk sansynelighetsregning vet jeg dog ikke :)

Lenke til kommentar

EDIT: Feks. hvis ball med nr. 14 ikke har blitt trukket på 114. runder, hvor stor er sannsynligheten til den 115. runde?

 

Jeg kom frem til at siden det er like mange baller i kurven under hver trekkning, så er sannsynligheten 1/38 hver gang, men spiller det da ingen rolle hvor mange trekkninger du tar?

 

Og det er helt riktig. Tenk på en terning. Sjansen for å få en sekser er 1/6 hver gang uavhengig av om du har fått tre seksere på rad eller ingen de siste ti kastene. En terning har ikke hukommelse og det har heller ikke disse kulene. Så er det med tilbakelegging er det 1/38 hver gang.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har følgende spørsmål:

 

Hvis du har en kurv med 38 baller, ballene er nummeret fra 1-38.

Du trekker opp en ball, ser på nummeret og putter den tilbake i kurven.

 

Hva er sannsynligheten for at ballen med tallet 14 blir trukket opp iløpet av 38. runde, 76. runde og 114. runde?

 

Matematikken er litt stiv for tiden.

 

EDIT: Feks. hvis ball med nr. 14 ikke har blitt trukket på 114. runder, hvor stor er sannsynligheten til den 115. runde?

 

Jeg kom frem til at siden det er like mange baller i kurven under hver trekkning, så er sannsynligheten 1/38 hver gang, men spiller det da ingen rolle hvor mange trekkninger du tar?

For akkurat runden, så spiller det ingen rolle. Hvis du lurer på hva sannsynligheten er for å trekke opp allen akkurat i f.eks runde 115, så er den sannsynligheten like ræva som ellers, men hvis du lurer på hva sannsynligheten er for å ha klart å trekke opp ballen innen runde 115, (og ikke slik at du IKKE skal trekke på alle de andre kombinert med at du TREKKER RIKTIG på akkurat 115) så er det en helt annen story.

 

Matematikken min er også jævlig stiv, er vel 14 år siden jeg hadde matte, men jeg tror det blir sånn 1 - ([37/38]^x) hvor x er antall ganger du trekker. (Sannsynligheten for å trekke opp ballen innen runde x er sannsynligheten 1 minus sannsynligheten av å ikke gjøre det en eneste gang)

Lenke til kommentar

Det er 38 baller i kurven (mulige utfall) og kun en av ballene har nummer 14 (gunstig utfall).

Antall gunstige utfall delt på antall mulige utfall = 1/38.

 

I andre runde øker ikke antall gunstige utfall, men det gjør antall mulige utfall. Da blir det:

Antall gunstige utfall delt på antall mulige utfall = 1/76.

 

I tredje runde er det akkurat det samme. Antall gunstige utfall er akkurat det samme, men antall mulige utfall øker. Da blir det:

Antall gunstige utfall delt på antall mulige utfall = 1/114..

 

Nå leste jeg litt feil, og tenkte at det kun var én ball med nummer 14 den 114. runden også, ikke at det ble flere baller med nummer 14 desto mer det mulige utfallet økte.

 

Da blir det som omnomnomivore skrev, 1/38 hver gang.

= 1/38, 2/76 og 3/114. Du må bare doble det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...