Gå til innhold

Hvordan er jobbmarkedet (dataingeniør)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går 2. året på dataing. (bachelor). Ligger på tett oppunder C i snitt. Er ikke helt fornøyd, så mulig jeg blir å ta opp noen fag.

 

Men hvordan er muligheten for å få seg jobb hvis man ligger rundt der jeg ligger nå på karakterskalaen?

 

Jeg vurderer eventuelt å ta to år til, slik at jeg får en master. Men lurer på om jeg har gode nok karakterer. Tenker eventuelt å ta 2 år med informatikk eller noe teknologi og administrasjons-lignende. (Vet noen masterprogram har krav om C i snitt og minst C i alle mattefagene osv. Men tenker ikke å gå videre med datateknikk) Tenker kanskje det er lettere å komme inn på informatikk?

 

Hva kan jeg eventuelt forvente i lønn. Bachelor kontra master. Og hvor mye vil karakterene ha å si på lønna?

 

Er i grunnen veldig usikker på hva jeg skal gjøre fremover. :p Jeg liker veldig godt stuidet og synes både programmering og de datafagene vi har er interessante. Men leser både her og ellers på nettet at dataingeniører kan jobbe med så utrolig mye varriert.

 

Synspunkter? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig an på. Når du først har fått en jobb og får gode referanser, er det ikke så nøye hvilke karakterer du har. C er også ment å være en snittkarakter av hva medstudentene dine får, så om du ikke finner arbeid er det andre ting enn karakterer som er problemet.

 

Du vil få bedre startlønn med mastergrad, og jeg tror det er vanskelig å ta igjen forspranget på to år etter studieslutt om du har bachelor i tilsvarende stilling. Men du sitter også igjen med mer studielån om du tar en master, og lønnsforskjellene er marginale etter ett visst antall år. Jeg har selv bachelor (datatekn.) og det har gått bra for meg. Men om jeg søker arbeid ett sted hvor det er mange med høyere utdannelse, tenker jeg at det vil være enda viktigere å vise til gode resultater og prestere på intervjuet.

Lenke til kommentar

Takk for svar Dahuff. :)

 

Vet du om det er vanlig å få seg jobb som programmer etter bachelor? eller er det vanlig å starte i en annen type stilling. Jeg ser for meg at det kanskje er lettere å få seg en jobb man selv ønsker om man tar noen år ekstra på skolebenken. (Les master).

Lenke til kommentar

Du må aldri finne på å takke ja til en stilling hvor programmering ikke er hovedfokuset. Finner du ikke en stilling som hjelper deg i karrieren vil jeg anbefale deg å studere til master. Det gjelder fra dag én å få relevant erfaring som viser for nye arbeidsgivere at det er programmering du driver med. Med en slik innstilling er jeg helt sikker på at det ikke blir noe problem for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah.. nice.

 

Var veldig usikker på om det var vanlig å begynne i andre type jobber.

 

Jeg driver å sender CV og søknader litt hit og dit i håp om å kanskje få noe studeierelevant jobb på deltid etter sommeren. Men er så klart klar for sommerjobb hvis det er åpning for det også. :)

Så krysser fingrene for at jeg får noe relevant. Er litt mer givende å jobbe med noe studierelevant enn annen type sommerjobb. :p

Endret av diskusjon91
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er ikke sikker på spørsmålet om startlønnen. Det er stor forskjell fra sted til sted, og alle firmaer tilbyr ikke så høy lønn til noen som er nyutdannet. Det er ikke så farlig, da det er deres tap om du begynner å kikke etter alternative stillinger etter at du har jobbet der ett par år og kanskje ikke regnes som en junior mer.

 

Det er ikke mange utviklerjobber utenfor de største byene, uten at jeg kan si deg noe eksakt. Kan hende du må være forberedt på å starte for deg selv om du ønsker litt geografisk uavhengighet. Se om du finner noe interessant på nav og finn. Men jeg ville heller holdt meg til etablerte arbeidsgivere som nyutdannet. Det er veldig bra å få anledning til å jobbe i team med flere andre, det er faktisk viktigere enn hva man tror å fungere godt sammen med andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...