Gå til innhold

spm ang link rel = “canonical”


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve å lære med litt SEO, og kom over denne taggen. Jeg forstår i bunn og grunn prinsippet med canonical tag, men kan ikke helt se om det er noe poeng for meg å ha med den taggen.

Siden jeg har er laget i html, og har korte konkrete lenker.

feks.

www.hjemmeside.com/index

www.hjemmeside.com/side1

www.hjemmeside.com/side2

www.hjemmeside.com/side3 osv...

Altså veldig statiske adresser.

 

Er det da noe poeng for meg å legge til en canonical tag for å korte ned på adressen?

 

leste også dette et sted:

 

"Duplicate content is where two or more pages have the same content. The canonical tag is a piece of HTML code which can be placed on duplicate pages to indicate to a search engine where the original version of that page is"

 

Noen som kan gi meg et eksempel på sider som kan være duplicated?

Altså, en side er jo en side, du har jo bare den ene unike side på webstedet ditt. Og når er det man lager 2 sider på en webstedet med akkurat samme content, eller innhold vis det er det de mener? har hvertfall aldri jeg sett. Og dersom det skulle skje, og et er et problem for søkemotorene å skille de to sidene, ville det ikke bare vært å kalle de to sidene for /side1_a og side1_b

 

Sikkert jeg som har missforstått, men lurer på om det er noen glupinger der ute som kunne hjulpet meg med å forstå hva som menes.

takker for all svar :)

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skriver du jo selv at du har laget en side som kan nås via en rekke forskjellige url'er ... så der har du eksempelet ditt ;-) Men jeg forstår ikke hva du mener med å korte ned på adressen.

 

Antagelsen din om at "du har jo bare den ene unike side på webstedet ditt" er det som gjør ting litt vanskelig å forstå. For det stemmer ikke helt. For det første kan det være at den eksakt samme siden, enten den er en statisk html-fil, flere like statiske filer, eller en dynamisk generert side, er tilgjengelig via ulike url'er. Videre kan det være snakk om nesten, men ikke helt, likt innhold, med variasjoner man anser som irrelevante i en søkesammenheng. Eksempelvis kan det være snakk om lister som er sortert i ulik rekkefølge, eller sider hvor man ønsker at også eldre versjoner skal være tilgjengelig av ymse årsaker, osv.

 

Det ene pointet her er da at man med canonical-tag'en kan sørge for at bare den mest relevante utgaven av siden figurerer i søkeresultater.

 

SEO har jeg ikke mye oversikt over, men jeg antar at en naiv - og nå sikkert foreldet - teknikk for å komme høyt opp i resultatlistene har vært å ha mange sider med tilsvarende innhold gjentatt på et nettsted. Da vil en naiv søkemotor anse nettstedet som mer relevant og gi treff på det nettstedet høy score. Når så dette har blitt utnyttet i SEO har vel søkemotorene funnet det mer hensiktsmessig å score ned slike sider isteden, og det er jo dumt for de som har en "legitim" grunn til å publisere identisk eller tilsvarende informasjon under flere url'er. Disse kan da benytte canonical-tag'en slik at søkemotorene bare tar en versjon av informasjonen i betraktning, og dermed også gir en mer rettferdig score. Trur eg. Men dette kan jeg som sagt fint lite om.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som quantum sier, dette er ment når sider er autogenerert eller innholdet finnes i flere indexer. Den mest utbredte måten lage sider på er at de er dynmasik generert gjennom PHP, ASP, JSP eller liknende. Ved bruk av statiske HTML-sider slik som du beskriver vil ikke dette være et stort problem. Det sagt, så er det mest normale casen ved dobbelindexering følgende:

  • www.dinside.no
  • dinside.no

Her blir domenet uten www og med www indexert som to sider med samme innhold. Ved å bruke en canonical-lenke kan man rette på dette.

 

Andre eksempler er i webshoper hvor man ønsker å ha samme produkt under flere kategorier. En stavmikser kan høre hjemme under elektronikk, brunevarer, kjøkkenvarer og kanskje i en kampanje:

  • www.kjøkken.no/eketronikk/stavmixer
  • www.kjøkken.no/brunevarer/stavmixer
  • www.kjøkken.no/kjøkkenvarer/stavmixer
  • www.kjøkken.no/supersaver/stavmixer

Med en canonical lenke kan man da si at den egentlige adressen er "www.kjøkken.no/produkt/stavmixer" eller noe tilsvarende slik at Google og Co ikke indexerer annet enn den ene siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...