Gå til innhold

Etter endt førstegangstjeneste


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er jeg i førstegangstjenesten i sambandsbataljonen.

Så langt har jeg blitt lagfører..

Vekterkurset SKAL jeg ta, men vet at det også er mange andre kurs man kan slenge seg på iløpet av året.

 

Men hva er det ellers en kan gjøre hvis en har vært i førstegangstjenesten å var lagfører nesten hele året ?

Har også veldig lyst å tjenestegjøre i utlandet. Enkelste veien til dette er vel grenader vil jeg tro ? Har ikke søkt noe info angående dette enda.

 

Mvh Pat.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Førstegangstjeneste er i seg selv ikke noe krav til noen som helst jobb i det sivile liv. Dog kan erfaringer fra førstegangstjenesten bidra til å løfte CVen. I det militære liv er derimot førstegangstjeneste et krav, noe som bringer oss over til spørsmål nummer to: Som du sikkert vet skal Norge etter planen være ute av Afghanistan ILA 2014, så mulighetene for INTOPS blir dårligere og dårligere. En grenader er en vervet menig, dvs du blir automatisk grenader dersom du F. eks fortsetter i din nåværende stilling i SBBN, heller får en annen jobb i Forsvaret som ikke krever befalsskolen.

Lenke til kommentar

Hehe.. Ser det er rotete.

 

1. Hvilken muligheter til jobb har jeg etter førstegangstjenesten ?

2. Er det mulighet for utenlandstjenste etter førstegangstjenesten, eller må man gjennom noe annet som feks befalskole eller grenader ?

 

For å kunne yte tjenester i utlandet må du ha en agenda der, du må ha en kompetanse som blir benyttet og en konsesjon til å kunne drive operativt.

Den enkleste måten å drive internasjonalt er kanskje TMB, dog er den nåværende internasjonale skalaen stort sett styrt av FPS, siden kommersielle styrker ikke er spesielt attraktive.

Lenke til kommentar

Førstegangstjeneste og lederstilling kan se bra ut på CV, men kommer ikke langt med bare det.

Avdelingen din, evt. befalet burde ha lagt frem Grenaderstillinger som forsvaret søker personel til, her kan du melde deg på etter endt fgtj. og håpe på å nå igjennom opptaket, for å så dra til intops etter minimum ?6mnd'r? opplærning. Somregel er det kun 2 krav til stillingene, og det er fullført ftgj. og førerkort B.

 

Forsvarets side har også oversikt over stillinger som trenger bemanning, og nå på sommeren (søkndasfrist 1 april?) var det mange stillinger i brigadenord som hvor man evt. vil ha stor mulighet for å havne i intops.

 

Man har jo også alltids mulighet for og prøve å komme igjennom nåløyet til spesialstyrkene.

Også hvis avdelingen trenger befaler kan man ansette personel som er ferdig med fgtj. som midlertidlig befal, hvor du må gjennomføre Befals kurs senere hvis man ønsker å forsette med jobben. Her vil det da bli litt vanskligere å komme seg til intops men, men vil isåfall få befalsgrad og jobb.

Lenke til kommentar

For å kunne yte tjenester i utlandet må du ha en agenda der, du må ha en kompetanse som blir benyttet og en konsesjon til å kunne drive operativt.

Den enkleste måten å drive internasjonalt er kanskje TMB, dog er den nåværende internasjonale skalaen stort sett styrt av FPS, siden kommersielle styrker ikke er spesielt attraktive.

TMB, FPS, kommersielle styrker... what?

Lenke til kommentar

Hadde dem vært relevant for deg hadde du forstått dem.

 

Tenker du på TMBN, KONVENSJONELLE styrker og FSK kanskje?

 

Skal du korrigere andre, prøv å ihvertfall være på skiva selv.

 

Edit: Forøvrig, for å pirke på et tidligere innlegg... "Konsensjon til å drive operativt"....? What? Er du ansatt i Forsvaret så er du både et legitimt mål, og kan selv bruke makt i en stridssituasjon.

Endret av Killswitch
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, kommersielle styrker er jo ikke spesielt attraktive...

 

Forøvrig er jo gode kunnskaper om samband kjekt å ha i Forsvarssammenheng, og noe man alltid vil trenge uansett oppdrag. Nå som Norge skal trekke seg ut av Afghanistan vil det ikke bli veldig mange intops-muligheter. Skal bli spennende å se hva dette vil gjøre med søkertallen til TMBN/HRS. Redd søkertallet vil gå kraftig ned, ettersom de fleste søker seg dit nettopp for å få seg en tur ut.

Lenke til kommentar

Hadde dem vært relevant for deg hadde du forstått dem.

 

Ettersom jeg jobber i en av disse styrkene du antageligvis henviser til, men feilstaver, kan jeg si som Killswitch... skal du korrigere andre, prøv å ihvertfall være på skiva selv. Det er ingen avdelinger i Forsvaret som heter TMB eller FPS. Og hva i all verden er en kommersiell styrke? Konsesjon til å kunne drive operativt? What?!

 

Forøvrig lurer jeg på hvor dere har fått det for dere at det er store muligheter for IntOps, bare man får en grenaderstilling i Forsvaret. Selv om dere skulle få jobb i en avdeling som TMBN, vil dere slik situasjonen er i dag, kanskje måtte fullføre en eller flere kontrakter (3 år) uten å få reise ut. Afghanistan er over for vår del, og det skal en hel del til før regjeringen bestemmer seg for et lignende bidrag i nærmeste fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et kjapt søk på google gir meg dette om Forsvarets personellservice

FP er en fast organisert spareforening som betjener sine medlemmer, uavhengig av bo og tjenestested.

FP tilbyr sine medlemmer sparing, utlån, forsikringer, betalingsformidling og andre finansielle tjenester til fordelaktige betingelser.

Tror ikke de har så veldig mye med internasjonale operasjoner å gjøre. Spesielt ikke hvem som får oppdragene...

 

Hva mener du egentlig med kommersielle styrker?

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Et kjapt søk på google gir meg dette om Forsvarets personellservice

 

Tror ikke de har så veldig mye med internasjonale operasjoner å gjøre. Spesielt ikke hvem som får oppdragene...

 

Hva mener du egentlig med kommersielle styrker?

 

Tjenester vi leiger ut til diverse formål

 

Vi var ansatte under FPS da jeg tjenestegjorde innenfor en av di underlagte avdelingene, det var også terminologi brukt den gang.Mye annet en det var jo «NATO restricted» Derfor var dette en fellesbetegnelse for mye og vi brukte det for å verne om identitet.

Lenke til kommentar

Norge er såvidt meg bekjent ikke en organisasjon som Blackwater med tihørende leiesoldatvirksomhet. Vi leier ikke ut soldater eller styrker, vi bidrar derimot til FN \ NATO oppdrag.

 

Men selv etter egen botid på Setermoen, Skjold og Rena har jeg aldri hørt om FPS, lenge siden du var inne Priim \ hvor var du?

Lenke til kommentar

Fps er forsvarets personell service og er en fellesbetegnelse for veldig mange av avdelingene i forsvaret.

 

Tmb/tmbn - vi brukte aldri n' i slutten av forkortningen.

 

Ja, jeg mente konvensjonelle styrker. Kommersielle har vi jo i mindre kvantum.

 

Forsvarets Personellservice, eller FP, som er forkortelsen, er en organisert spareforening for yrkessoldater og befal. Dette er ikke en fellesbetegnelse for noe som helst i Forsvaret, som du skriver.

 

Telemark Bataljon har alltid brukt TMBN som forkortelse, det har aldri vært TMB.

 

Kommersielle styrker, hva nå det er, eksisterer ikke i Norge.

 

Tjenester vi leiger ut til diverse formål

 

Vi var ansatte under FPS da jeg tjenestegjorde innenfor en av di underlagte avdelingene, det var også terminologi brukt den gang.Mye annet en det var jo «NATO restricted» Derfor var dette en fellesbetegnelse for mye og vi brukte det for å verne om identitet.

 

Det er åpenbart nå at du aldri har jobbet i Forsvaret... du skriver bare uforståelig svada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...