Gå til innhold

Tenketank: Romfolk


Anbefalte innlegg

Betaler vi romfolk i Norge direkte for å gjøre en jobb vi synes er nyttig, da kan vi forandre deres vaner og vår samvittighet.

Som det har blitt påpekt og som resultatene viser: Premisset ditt er fullstendig feil. Hadde romfolket virkelig ønsket seg ut av situasjonen de befinner seg i hadde de brutt med ukulturen og gjort noe selv. Noen få kommer seg ut og opp, men det er de som ikke ser seg tilbake igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og allikevel har jeg ikke noe imot å forsøke en gang til. Det er ikke medfødt, altså er det en ond sirkel. Og slike er til for å brytes.

 

 

Minner meg litt om begrunnelsen for hvorfor samene skulle "opplæres" til å oppføre seg som folk og bo i hus, enten de ville eller ikke. Tatere og lapper er samme skjiten sa man visstnok i sin tid. ;)

Lenke til kommentar
Altså må vi anta at de fleste av dem (oss) ikke synes det er så ille...

 

Ja, det er nettopp dette jeg prøvde å påpeke. Jeg satt for endel år tilbake på en bedre restaurant i Brasil med utsikt til en by på størrelse med Norge i antall innbyggere, deriblant ett relativt stort slumstrøk. De jeg spiste med påpekte at de syns synd på alle disse "fattigfolka" som hadde ett slikt forferdelig liv.

 

Jeg måtte da bare påpeke at om vedkommende ville vært ulykkelig med ett liv som "fattigfolket" har innebærer ikke at "fattigfolket" selv er ulykkelig med det livet de lever. Faktisk er det endel som tyder på at "fattigfolket" er vel så lykkelig med sitt liv som mange i den "rike" verden er med sitt.

 

Å beskrive andres situasjon med ord som "ond sirkel" eller "ukultur" tror jeg ikke er passende, spesielt når man selv vet lite om de faktiske forhold. Det norske samfunnet derimot er det adskillig lettere å beskrive som en ukultur inne i en ond sirkel ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Som det har blitt påpekt og som resultatene viser: Premisset ditt er fullstendig feil. Hadde romfolket virkelig ønsket seg ut av situasjonen de befinner seg i hadde de brutt med ukulturen og gjort noe selv. Noen få kommer seg ut og opp, men det er de som ikke ser seg tilbake igjen.

 

Du har fått en sjanse her i livet. Folk i Norge har før deg, gjort et arbeid med kriger, religion, selvstendighet og omtanke for å bygge det landet vi har idag. Du har aldri trengt å løfte en finger for å få en brukbar tilværelse. Du har aldri trengt å klatre en stige for å komme til et bedre sted. Alikevel så står du her og sier at de får klatre alene. Noen får det til, de fleste andre skal få ha det så kjipt.

 

Jeg derimot mener at med en hjelpende hånd, så kommer flere til å klare å klatre. Med litt hjelp til å få mennesker over på et nytt spor, vekk fra gamle vaner, så kan vi bygge et bedre samfunn. Du sier at disse menneskene ønsker å sitte på ræva og tigge fordi det ligger i deres kultur. Jeg sier at de sitter på ræva fordi de ikke har fått noen annet valg der de kan tjene like mye penger.

Lenke til kommentar

Jeg derimot mener at med en hjelpende hånd, så kommer flere til å klare å klatre. Med litt hjelp til å få mennesker over på et nytt spor, vekk fra gamle vaner, så kan vi bygge et bedre samfunn. Du sier at disse menneskene ønsker å sitte på ræva og tigge fordi det ligger i deres kultur. Jeg sier at de sitter på ræva fordi de ikke har fått noen annet valg der de kan tjene like mye penger.

 

Folk har da prøvd å hjelpe dem før, men hva ga de igjen som takk?

 

http://www.ranablad....icle6259958.ece

Noe av det som gjør Thesen og Solvi frustrerte, er at man har fått vite at tiggerne avslår jobbtilbud i hjemlandet og at det oppfordres til å dra til Norge for å tigge.

– Jeg har vært borti sigøynere som staten har hjulpet og satt opp små hus til. Disse har de ramponert fullstendig, tatt ut vinduene og satt inn hestene sine. Staten vil hjelpe dem, men de ønsker seg slott, det er det de vil ha, sier Thesen.

 

 

– Skal vi stoppe tiggingen må folk i Norge slutte å gi dem penger, sånn at de reiser hjem igjen. De kan få hjelp der også. En sigøyner jeg vet om fikk tilbud om arbeid til 600 euro i måneden, men det ville han ikke ha fordi han tjente mer på tigging. Vær så snill og slutt å gi dem penger sånn at de reiser tilbake til hjemplassen sin. Bare stopp med det selv om du synes synd på dem, sier Thesen.

 

 

http://www.ranablad....icle6249393.ece

Totalt har Shirley Bottoflsen (77) brukt 29.000 kroner på å hjelpe romfolk, mesteparten har gått til tog- og flybilletter slik at de skulle komme seg hjem.

 

Nå er altså mange tilbake i Bodø. Shirlet Bottolfsen understreker at dem som er tilbake i Bodø, tilhører den første gruppen hun sendte hjem.

 

- Jeg traff dem i Glasshuset og de har tatt kontakt med meg. Men jeg synes ikke de fortjener mer hjelp. Jeg er ferdig med denne saken, og skal ikke hjelpe dem mer, sier hun til an.no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...