Gå til innhold

Tips til student-pc?


Anbefalte innlegg

Hei.

Min datter som går på ingeniørhøgskole er nå på jakt etter ny bærbar PC, og da er det jo ofte lett å spørre han far etter tips.

Problemet er at jeg har ikke fulgt særlig med på hva som er på markedet i det siste, og trenger hjelp til å finne noe.

 

Ønsker:

Liten og lett (13", eller andre tips?)

Rask nok til å kunne kjøre programmer som trengs på en ingeniørhøgskole

Ikke behov for spilling

 

Er det mulig å finne en ok PC til f.eks. maks 7000?

 

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, uten problem. Du finner da helt ok maskiner fra 4-5000 også. Innmaten i PCen er stort sett knyttet mot prisen, betaler du 10000kr får du en kraftigere, raskere maskin, men gjerne langt mer enn hun trenger. Ergo kjøper du heller maskin etter størrelse på skjerm og skjermkvalitet, batterilevetid, medfølgende programvare og slikt. For å jobbe med skoleoppgaver og nettsurfing spiller det jo ingen rolle om det er 4 eller 8 GB ram, om disken er 500GB eller 2TB. Men om maskinen er bærbar eller slepbar merkes første dagen.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart satset på en business-modell type Dell Latitude eller Lenovo ThinkPad. Hvorfor? Fordi disse laptopene har en helt annen kvalitet enn søpla man finner på Elkjøp e.l. De har gjerne også gode serviceavtaler inkludert. På en laptop som Dell Latitude E64xx (14", vekt rundt 2 kg) får man minimum 3 års på-stedet-service neste arbeidsdag. Man kan også betale litt ekstra for service, da blir kontaktpunktet det som i praksis er 2. linje support, altså man får snakke med en tekniker med en gang. De tåler å bli brukt i timesvis i løpet av en dag, og en slik PC jeg nevner er gjerne også ganske kraftige og kan lett erstatte en stasjonær PC. De kan fås med docking-stasjon, og da kan man ha en (eller flere) fullskala skjerm(er), eksternt tastatur og mus hjemme. Da blir det akkurat som å ha en stasjonær. Og når man skal på farten, er det bare å nappe den ut og ta den med seg, enkelt som bare det. Det er en grunn til at bedrifter stort sett bare går for business-modeller når de skal ha laptop, nedetid/utilgjengelighet koster mye mer enn en laptop. Og da må man ha kvalitet. Ja, og en ting til: man får langt mindre søppelprogramvare på en businesslaptop enn på en forbrukerlaptop. Forbrukerlaptoper er beryktet for å ha mye unyttig programvare installert ved kjøp. Dessuten, businesslaptoper har gjerne sikkerhetsfunksjoner som sikrer data. F.eks. kan man enkelt sette et harddisk-passord man må taste inn for i det hele tatt å starte PCen. Disken er da kryptert, og det er nærmest umulig å få ut data hvis laptopen skulle komme på avveie.

 

Ulempen er at slike gjerne koster 10000+ kr, gjerne 2-3 ganger så mye som en tilsvarende laptop ment for forbrukermarkedet. Men så varer de gjerne 2-3 ganger så lenge også. Jeg har en Dell Latitude D630 fra 2007, altså er den snart 6 år. Den lever enda i beste velgående, og er fortsatt responsiv og fullt brukbar. Jeg har til tider brukt den 12-14 timer/dag (altså, jeg har brukt den ganske hardt), den tåler 100% belastning flere døgn i strekk, og er lett å dra med seg. Jeg installerte Windows 7 på den for 3 år siden, har enda ikke behøvd å reinstallere. Og jeg har docking-stasjon til den, noe som er veldig behagelig. Personlig ville jeg ikke hatt en forbrukerlaptop om jeg så hadde fått en kastet etter meg. Jeg stoler mer på min snart 6 år gamle businesslaptop enn en helt ny forbrukerlaptop.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Nyeste generasjon dell latitude er idiotiskt enorme. Hadde nesten fått inn en 17" skjerm i 14" modellen pga de enorme kantene (lett overdrevet).

Den er hverken tynn eller lett noe sted.

 

Jeg er dog generelt enig i at businessmaskiner generellt er langt bedre, men i tynn og lett klassen er utvalget av promaskiner veldig lite, og konsumentklassen har en del modeller som har "god nok" kvalitet. Blandt annet macbook air (trendsetteren med sliten skjerm), samsung 9-serie, asus ux31/ux32/de 2000 andre utgavene av denne maskinen, acer aspire s3.

Desverre ble aldri den beste maskinen (thinkpad x301) i denne klassen fornyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyeste generasjon dell latitude er idiotiskt enorme. Hadde nesten fått inn en 17" skjerm i 14" modellen pga de enorme kantene (lett overdrevet).

Den er hverken tynn eller lett noe sted.

 

Jeg er dog generelt enig i at businessmaskiner generellt er langt bedre, men i tynn og lett klassen er utvalget av promaskiner veldig lite, og konsumentklassen har en del modeller som har "god nok" kvalitet. Blandt annet macbook air (trendsetteren med sliten skjerm), samsung 9-serie, asus ux31/ux32/de 2000 andre utgavene av denne maskinen, acer aspire s3.

Desverre ble aldri den beste maskinen (thinkpad x301) i denne klassen fornyet.

Nja, Dell har også kommet med en ultrabook i business-segmentet, nemlig Latitude 6430u. Den kan fås med USB 3.0 docking-stasjon.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Usb3.0 baserte enheter er ikke dockingstasjoner. Har til gode å bruke en slik som oppleves som en god løsning til noe som helst.

6430u er ikke spesielt tynn, ikke spesielt lett, har middels god batteritid i klassen, har fortsatt latterlig store skjermkanter, skjermen er trøtt, og om kvaliteten til e5430 er noe å sammenligne med, er den fortstatt langt under de beste businessmaskinene. Både macbook air, Asus Xenbook, og Samsung 9-serie har alle en byggekvalitet som møter og går forbi latitude E5430. I tillegg er disse langt tynnere, har bedre skjermer, bedre batteritid, og bedre design enn dell'en.

6430u ville være en direkte konkurent til Thinkpad T430u, men med høyere pris og lavere kvalitet.

 

 

Den mest aktuelle ultrabookmaskinen i business-segmentet er Lenovo Carbon X1, men den koster langt mer enn den smaker, og selv om skjermen er et godt skritt over 6430u, er den fortsatt ikke på nivå med de tidligere nevnte konsumentmaskinene fra asus og samsung.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Anbefaler enkelt og greit en Macbook Pro 13". Har denne selv, og selv om jeg ikke studerer ingeniør så trenger utdannelsen min store og tunge programmer, deriblandt hele Adobé pakken og diverse 3d- og spilldesign programmer.

 

Den er lett, liten og kraftig. Prisen ligger på litt over det du ønsker men den er verdt alle pengene etter min mening. Mange mener den er for "mainstream", men det er jo en grunn til at den er populær på universiteter og lignende.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Anbefaler enkelt og greit en Macbook Pro 13". Har denne selv, og selv om jeg ikke studerer ingeniør så trenger utdannelsen min store og tunge programmer, deriblandt hele Adobé pakken og diverse 3d- og spilldesign programmer.

 

Den er lett, liten og kraftig. Prisen ligger på litt over det du ønsker men den er verdt alle pengene etter min mening. Mange mener den er for "mainstream", men det er jo en grunn til at den er populær på universiteter og lignende.

 

Lykke til!

 

Den er jo igjen svakere en likt prisede PC'er. Så det er dumt, når den i tillegg er over budsjettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...