Gå til innhold

Påvirker Spill-Vold Ungdommen i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:D Takk takk, masse fine svar her alså.

men alt fører jo helte i bunn og grunn til det samme.

Noen få ustabile jævler kan tørne fordi de har en lei bakgrunn.

vel, da synes jeg at dagsrevyen er like forstyrrende.

all den krigen dreping, etc, og jeg synes også at det er verre med aviser og nyhetene, for dette er realiteten(til en viss grad).

mens spill er fiksjon. og jeg mener at de som ikke klarer å skille fantasi fra virkeligheten, burde allerede sitte inne, men en hvit langarmet mårenskåpe, men venner i hvite frakker. :wink:

Lenke til kommentar

ok du. tenk slik

 

 

I midtøsten spiller ingen, der er det krig elendighet , faenskap, terrorisme og drap.

 

I norge spiller nesten alle de mest groveste spilla og de værste filmene på markede. Likevel er det litt over 100 mennesker som blir drept hvert år. Og mange av dem er av gjengdrap o.s.v... så jeg tror spilling bare er sunt for oss :woot:

Lenke til kommentar

Leste i avisen for en stund siden at dataspill økte konsentrasjonen og hukommelsen til personer som spilte regelmessig. De hadde utført tester og kom fram til at de som spilte FPS spill brukte mindre tid på å lære seg diverse regler og annet som måtte pugges, og så utførte de en test der det var en fyr som stjal vesken til en gammel dame."Dataspillerene" kom best ut av denne testen også, fordi det var de som la merke til mest detaljer og klarte å huske/gjenskape hendelsen bedre. DATASPILL ER SUNDT

Lenke til kommentar

Tror ikke man kan kalle det å spille Volds-spill for sunt, men som en fyr sa her tidligere: Det er noe positivt i å spille spill også. Noen spill skjerper konsentrasjonen, andre lærer deg å tenke logisk og tenke på konsekvenser. Alikevel vil jeg påstå at å spille et 18-års spill med blod og gørr ikke er bra for en 12åring. De aller fleste blir påvirket av filmer og spill som omhandler vold. Da tenker jeg selvfølgelig på barn som fortsatt ikke kan skille helt på "fantasi" og virkelighet. Jeg synes heller ikke barn på denne alderen bør se dagsrevyen og lignende programmer som ofte omhandler vold. Jeg tror ikke barn blir påvirket i den grad at de tyr til voldelig oppførsel, men de kan bli lettskremte og over-bekymrede i flere år fremover. Mørkeredde og asosiale er det også noen som blir. Å være asosial er jo også en direkte konsekvens av å sitte for mye foran tv/pc...

Lenke til kommentar

Samfunnet, og alt det rommer, påvirker oss. Enten det er spillvold, reklame eller sosialisme. Omgivelsene former våre sinn, og vi selv kan ikke gjøre en ting med det. Imidlertid varierer det hvordan og hvor mye vi påvirkes, noe som er veldig viktig å poengtere.

 

Ta meg, for eksempel. Jeg bedriver Tae Kwon Do, og er ellers også ganske fascinert av kampsport. Den interessen hadde sannsynligvis vært langt svakere om jeg ikke hadde fått den inn via film og spill. Påvirkninger som dette er positive. Tae Kwon Do er sunt, både fysisk og mentalt. En annen påvirkning jeg har fått fra spill er lysten til å bli spillutvikler. Også positivt i mine øyne. :-) Samtidig er det jo bevist at spilling medfører forbedringer av evner som reaksjon, oppmerksomhet og planlegging.

 

Men det finnes også den negative sorten, og dessverre er det nesten alltid den som kommer opp i media. Ikke fordi journalister er dumme, problemet ligger i at spill ennå er nytt. Få voksne forstår hva spill egentlig er, for de har ikke vokst opp med det. Når man er ung vil man helst prøve alt. Livet skal være gøy, og da kan man ikke bry seg om all verdens spekulative undertoner. Voksne derimot tenker ofte motsatt, og derfor er de gjerne skeptiske til nye produkter.

 

Når vold i dataspill er aktuelt vises som regel blodige scener fra de ”verste” spillene på Dagsrevyen. Er det rart de voksne er skeptiske? Inntrykket som gis av slike reportasjer er alt annet enn godt! Da Laila Dåvøy ville forby GTA3 sa hun at ”… her får man flere poeng jo mer voldelig man er…” Det er åpenbart at den som viste henne spillet ikke sa stort om hva det egentlig handlet om. Forslaget hennes var tåpelig, men hun er ikke dum for det. Hvis vi bare kan gi de eldre generasjonene innblikk til å forstå at det ikke bare er blind vold, tror jeg mye av problemet vil være løst. Da NRK tok opp temaet for noen måneder siden og viste et par klipp fra Hitman 2, var Heimevernet umiddelbart i gang med å fordømme skytespill og liknende spill. Men etter at jeg tok moder’n med på en kort omvisning i No One Lives Forever (som er kjent for sin fantastiske humor) var tonen hennes av en mer hyggelig karakter. Neste gang saken var på TV – denne gang demonstrert av GTA: Vice City – mente hun at det kan godtas fordi det er noe som ligger til grunn for det hele, og volden er ikke alt. Det er et tips til dere plages av bekymrede foreldre: Plukk frem et spill med god handling og vis det frem for dem! Bare husk å velge et passende tidspunkt. ;)

 

Likevel; uansett hvordan man vrir og vender på det kan man ikke la hvem som helst spille hva som helst. Litt regulering må til. Forbud bør forbys, da de ikke er vanskeligere å omgå enn å bestille fra utlandet (noe mange gjør fra før). Dagens løsning er aldersgrenser, men heller ikke disse er særlig nyttige. Majoriteten gir blanke i dem, og skulle de likevel bli respektert er de lite nøyaktige. En alminnelig 14-åring tåler å spille spill med 18-årsgrense. Jeg tror et mer informativt system ville være bedre. Et som sier noe om graden av vold, sex, kraftig språk og andre tabuelementer spillet inneholder. På den måten kan foreldre enklere avgjøre hvorvidt barna deres tåler det eller ei. Hvis de mener sønnen/datteren tåler det, lar de han/henne spille det. Om de selv misliker det spiller ingen rolle, det er ikke deres sak.

 

Jeg er 15 år. Jeg spiller masse voldsspill. Blod gjør meg ikke farlig, og det skremmer meg heller ikke. Hvorfor skal jeg da kaste underholdningen i søpla?

 

Det var mine ord. Takk for meg! :-)

Lenke til kommentar

Aftenposten inertvjuet en fra soldier of fortune 2 klanen min (instant defeat). Det endte opp som en 2-sider i aftenposten aften (23.09.03), med tittelen: "Her er norges ukjente landslagskaptein".

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/spi...rticleID=630911

 

Det sto også at nye undersøkelser viser ca 60% av de som kjøper spill er over 18 år, altså voksne. Ca 15% av de jeg spiller sof2 med er over 30 år! Jeg tror på at denne prosenten vil øke over tid. Ettersom eldre blir bedre kjent med spill og spillene blir mere og mere avanserte. Yngre generasjoner som vokser opp med online spill idag vil omfavne dette når de blir eldre.

 

Etter hvert som spill blir mere utbredt kan det hende at tv-produsenter og lignende ser underholdningsverdien i dette! (Det er skrevet en colum om det på www.esreality.com) Live broadcast av finaler i nations cup i spill :) foreløpig er det ikke et marked for det, men hvem vet om noen år.

 

Edit: nei spill-vold påviker ikke unge PUNGTUM

Lenke til kommentar

Jeg tror i likhet med de fleste andre her at for å bli påvirket av voldelige spill til selv å utøve vold må man være passelig ustabil fra før. Dette er dessuten noe foreldre burde finne tidlig ut av, og om "barnet" deres ikke er slik forvirret/ustabil så la for guds skyld barnet få spille. Blir barnet derimot påvirket burde det være foreldrenes oppgave å holde barnet borte fra slike hobbyer og heller sørge for at de får holde på med noe annet morsomt.

 

Så når voksne finner ut at de ikke vil tillate å selge slike spill er det rett og slett grunnet latskap. De er for late til å følge med sitt eget barn, og det er jo helt idiotisk å få barn om man ikke har tid og lyst til å være sammen med det og ta del i dets utvikling og oppvekst.

 

Men for oss som ikke blir påvirket av volden i de "grusomme" spillene vi spiller blir det latterlig urettferdig å forby salg av slike spill.

Lenke til kommentar
Aftenposten inertvjuet en fra soldier of fortune 2 klanen min (instant defeat). Det endte opp som en 2-sider i aftenposten aften (23.09.03), med tittelen: "Her er norges ukjente landslagskaptein".

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/spi...rticleID=630911

 

Det sto også at nye undersøkelser viser ca 60% av de som kjøper spill er over 18 år, altså voksne. Ca 15% av de jeg spiller sof2 med er over 30 år! Jeg tror på at denne prosenten vil øke over tid. Ettersom eldre blir bedre kjent med spill og spillene blir mere og mere avanserte. Yngre generasjoner som vokser opp med online spill idag vil omfavne dette når de blir eldre.

 

Etter hvert som spill blir mere utbredt kan det hende at tv-produsenter og lignende ser underholdningsverdien i dette! (Det er skrevet en colum om det på www.esreality.com) Live broadcast av finaler i nations cup i spill :) foreløpig er det ikke et marked for det, men hvem vet om noen år.

 

Edit: nei spill-vold påviker ikke unge PUNGTUM

 

Hehe kult! Ble PoebelPus virkelig intervjuet om SoF2!?

Hvem var det som fant på den ideen a? Trokke akkuratt Aftenposten fant det på selv... må vell ha blitt tipset av noen.

Lenke til kommentar

For å si det slik, tror jeg ikke vi er de beste til å besvare dette spørsmålet. Jeg tror derimot det er et element av ønsketenkning når så å si alle helt uproblematisk mener det overhodet ikke er skadelig.

 

Det er nok riktig å latterliggjøre Laila og Valgerd: deres dom er nok en funksjon av at de ikke vet hva de snakker om. På den annen side er det minst like påfallende at nesten alle som spiller dataspill mener det motsatte. Dette er sannsynligvis ikke en funksjon av uavhengig objektiv vurdering, men et forsøk på å beskytte seg selv: "selvfølgelig er det sundt, det er jo det jeg gjør."

 

Ettersom dataspillene blir mer overbevisende rent grafisk tror jeg det er svært nødvendig å innføre strengere sensur. Riktignok vil ikke alle bli zombier av å spille helt fotorealistisk sadospill, men mange vil bli det. Og det er ikke bare samfunnet som skal beskyttes mot disse, disse skal også beskyttes mot seg selv.

 

Denne rent sosiale måten å tenke sensur på er nok nødvendig etter hvert. Det er det samme med alkohol. Selv om alkohol er gøy, og selv om man ofte kunne ønske at det var tilgjengelig alltid, så er det sosialt hensiktsmessig å legge forholdene til rette for at de som har kimen til overforbruk i seg beskyttes fra seg selv.

 

Jeg synes ikke dette høres gøy ut, og det er en stemme i meg som sier "Ikke sensurer, for dataspill er kjempegøy", men det er også en samvittighet et sted der inne, som sier noe annet.

 

Det som kansje er interessant er hvilke kriterier man skal gå etter hvis man skal sensurere. Kanskje jeg skal åpne en ny tråd for dette, for dette er interessant. Nåvel, dette er min mening :-)

Lenke til kommentar

Alle seriøse undersøkelser i temaet ungdom, dataspill og vold konkluderer med at dataspill IKKE skaper vold. Og flere av dem påpeker også at det MOTVIRKER vold. Det er en doktoroppgave (eller var det hovedoppgave?) gjort i norge på dette. Se om du finner noe på http://www.uio.no/ eller http://www.ntnu.no/.

 

De aller fleste historier med skyting på skole etc. i USA kan trekkes til TV, ikke dataspill. Nyhetene på TV i USA har en enorm påvirkningskraft. Se bare på politijakter i bil. Etter at de begynnte å direktesende politijakter på tv, eksploderte antall biltyverier som resulterte i politijakter. Du kunne tom. se tyvene lene seg ut av vinduet og vinke til kamera-helikopteret.

 

De samme hysteriet kom også rundt Rollespill i begynnelsen. Men etter alle de årene som rollespill nå har pågått har ingen kunne bevise noe som helst sammenheng mellom rollespill og vold. Der er det også motsatt siden ungdommen sitter inne og spiller istedefor å henge på hjørnet.

 

Et godt eksempel:

 

Jeg snakket med presten på Svelvik sør for Drammen. Der har de lang tid hatt store problemer med ungdommer fra 14-års alderen som reker rundt i helgene og skaper bråk (inkludert masse slåssing).

 

Som et av flere tiltak presten prøvde, satte han igang et LAN i bedehuset (!) en helg. Det ble så populært at det var stappfullt der inne. Og det var en av de få helgene i Svelvik det året det overhodet ikke ferekom noe bråk. Selvfølgelig anbefalte jeg han å gjenta successen noe han helt klart ville gjøre. Hadde jeg bodd der ute selv hadde jeg hjulpet til også.

 

Mvh.

S.

Lenke til kommentar

Offtopic:

blablabla

Norges største utendørslan  :grumpy:  

blablabla

Utendørslan? Er ikke det litt risikabelt? Hva hvis det begynner å regne? Datautstyr for noen hundre tusen blir jo ødelagt...

 

On topic:

Jeg tror ikke voldelige dataspill fører til voldelige barn, jeg tror heller at barn blir voldelige på grunn av en vanskelig oppvekst med voldelige forelre (som ble voldelige av å spille for mye PacMan :D )

 

Dataspill er muligens ikke sunt, men det er iallefall ikke usunt!

Lenke til kommentar

Da jegvar yngre var det store diskusjoner om det skulle bli aldersgrense eller sensur på musikk. Ungdommen var lett påvirkelig og kunne bli voldelig på grunn av musikken til Judas Priest, Accept, Ozzy o.s.v.

Denne diskusjonen med vold i spill er noe av det samme.

De mener at ungdom er lett påvirkelige og kan ikke skille mellom fantasi og virkelighet.

Lenke til kommentar

Til SvUpP:

Det stemmer ganske enkelt ikke at alle undersøkelser peker på at dataspill ikke fører til vold. (Her skulle jeg selvfølgelig ha kommet med et par eksempler, men jeg har ingenting på stående fot. Du har sikkert selv vært borti påstanden om at det ER en sammenheng, knyttet til den ene eller den andre undersøkelse. Hva angår disse undersøkelsenes seriøsitet, er et helt annet problem. Jeg tror de færreste er seriøse, i enhver rimelig bruk av dette ordet. Dette inkluderer både undersøkelser produsert av kristen-konservative og andre med etablerte fordommer mot all eksperimentering, samt undersøkelser som på den ene eller annen måte er finansert av spillindustrien. Denne debatten hjemsøkes dessuten av den svært uheldige logikken som har preget problemet rundt skader av tobakk. Det foreligger færre positive bevis på røykingens skadevirkninger enn statistikken skulle tilsi. At en en person får lungekreft kan gjerne dreie seg om andre forhold, og dessuten spiller predisposisjon en viss rolle. Tobakkindustrien kan derfor bruke dette som et argument: det er ikke "bevist" at tobakk er farlig, etc. Hva angår den undersøkelsen ved et norsk universitet du viser til, så er det snakk om en hovedoppgave, utført for flere år siden. Det positive dreiet seg om det sosiale miljøet rundt Quake 1. Det er ingen grunn til å betvile denne positive effekten, men dette gjaldt altså Quake 1, som er en helt annen (virtuell, kremt) virkelighet enn Doom 3 (og mulige avgreininger av dette.)

 

Til Xyrus:

Bowling for Columbine er selvfølgelig et kjærkomment innslag i en ekstrem proamerikansk kommerialisert verden, men: til tross for holdningenes korrekthet, så er og blir dette en nokså tabloid film. Det gis dessuten ingen pålitelige begrunnelser for at film og spill etc. ikke spiller med i de retninger som den voldelige nybyggertradisjonen eller våpenoranisasjonene peker. Her kunne man dessuten gjøre et poeng den andre veien: selve first person shooter sjangeren, i sine åenbart hjernevaskende proamerikanske former (American Army, Rainbow Six, det nye Freedom Fighters, etc. er for alle praktiske formål amerikansk propaganda) er bare nok et utslag av den amerikanske kulturen: når det oppstår et problem, så bare skyt det som er i veien. Skyt og drep, hei og hå, freedom yeah yeah yeah! - Den politiske eller ideologiske siden ved spillverdenen er ennå for alle praktiske formål utematisert. Man kunne virkelig trengte en motvekt til denne fordummende apementaliteten. - Operation Communist Freedom eller Operation Defending Cuba. (Det eneste spillet som jeg har vært borti som har tatt opp i seg en svak latterliggjøring av amerikansk stupiditet er Den åpenbart apelignende generalskikkelsen i No One Lives Forever 2, som selvfølgelig innholdsmessig troner langt over de fleste dataspill.

 

Til HansArne:

Det er åpenbart samme problem, og det like åpenbart enda lenger tilbake, til rockens tidlige historie, eller videre, til teatrets dekadente og demoraliserende rolle på 1800-tallet, eller til spillets og dansens rolle i kristenmoralistiske kretser i 1700-tallets pietistiske kretser. Se bare på "teatrets" funskjon i Pinocchio for eksempel: fristelsen er alltid rettet mot teater, sirkus og tivoli. "Skole er kjedelig: hei og hå, teater er mitt liv!"

Men ikke desto mindre: slik rampegutt-musikk (for å bruke et slikt tilintetgjørende ord) åpenbart ofte er en del av rampegutt-kulturen, og således kan bygge opp under, tjene som samlende symbol for og tilmed være kanaliserende for rampegutt-handlinger, slik kan rampegutt-spill tjne tilsvarende funsksjoner. Det er dog et skille her: musikk er i denne sammenhengen noe annet enn dataspill. Musikk er sannsynligvis merr åpenbart knyttet til identitet i vår kultur enn dataspill. Det er færre som bærer med seg tegnet på Pacman eller Quake som en del av sin personlighet, enn det er ramegutt-hiphiere, rampegutt-rockere, rampegutt-punkere etc.

 

- Dette ble langt, men jeg er spent på argumentene deres :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...