Gå til innhold

NUC som HTPC? Godt valg?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å skaffe meg en stue-PC, og lurer på om en NUC er et godt valg.

Ala noe sånt: http://www.komplett....aspx?sku=780888

 

 

Krav jeg har for en HTPC:

Stille

Veldig rask (oppstart og åpne nettleser/videoavspiller)

Ikke stor (cirka maks 35x35x35cm)

 

Disk-leser trenger jeg ikke.

Trådløst trenger jeg ikke.

 

Hovedbruk blir Steaming av HD-filmer, musikk og nettsurfing.

 

 

i5 og i7 kommer vel snart:

http://www.hardware....s-maskin/132422

 

Er det noe å vente på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den selv, kjører som mediasenter med XBMC, fungerer helt ypperlig. Streamer 30gb Blu-ray remux via kablet nettverk uten at den svetter :)

 

Spør gjerne hvis du lurer på noe.

 

Nice, nice.

Hvilket operativsystem kjører du?

Hvor lang tid tar det for at maskinen kan brukes fra cold-boot, og hvor lang tid fra dvalemodus?

Lager den lyd?

Hva bruker du for å styre maskinen? Tastatur&mus, mobilen, nettbrett, fjernkontroll?

Noen ulemper eller begrensninger med en slik boks?

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Den kjører Windows 7 Professional

 

Oppstart/gjenoppstart har jeg ingen tall på dessverre, det går fort. Hjemme er den satt til å aldri skru seg av, bruker ikke mange W når den ikke brukes. Jeg får dessverre ikke sjekket dette da jeg ikke er hjemme denne uken, kan eventuelt ta det over helgen om det skulle være aktuelt.

 

Den lager litt lyd, det er en liten vifte som er hørbar på 5m der jeg sitter ca. Litt irriterende, men er mye bedre enn PS3 som var den tidligere løsningen jeg hadde.

 

Styres med Harmony fjernkontroll, har installert IR-mottaker på den. Fungerer helt fint. Har også satt opp så jeg kan styre den via remote desktop, trådløst mus og tastatur som er tilgjengelig i stua og via XBMC-app på telefon.

 

Ingen ulemper jeg vet om ennå egentlig. Har bestilt meg WiFi kort fordi det også har bluetooth slik at jeg kan koble til PS3-kontrollere for styring, og spilling via emulator.

 

EDIT: kan nevne at jeg kjører med kun 2gb minne og 32gb SSD da jeg hadde begrenset budsjett til innkjøp. Ser ingen problemer med det så langt, men er mulig jeg oppgraderer til 4gb hvis jeg skal få inn netflix via Google Chrome f.eks.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Har kanskje ikke noe direkte med NUC, men.

 

Jeg bruker bærbare nå. Og det funker ikke helt "smertefritt" når jeg skal gå fra hvilemodus til bruk. TV'n registrerer ikke bærbare.

 

Er dette et kjent problem for HTPC? Hvordan unngår man dette problemet?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei Mixy!

 

Har et spørsmål til deg. Kjøpte meg for litt siden en intel nuc DC3217IYE med windows 8 som jeg skal bruke som en htpc med xbmc. Jeg har prøvd alt som finnes av forskjellige instillinger, men merker at bilde hakker sånn i ny og ne. Det er ikke ofte, dama merker det ikke, men jeg merker det og det er irriterende. Jeg spiller av 1080 mkv filer. Jeg leste også et sted at man inne på video innstillinger skal bruke programvare og skru av DXVA2 og alt annet. Når jeg gjør dette hakker det som bare det og vcpu(finner ved å trykke på O mens man spiller av noe) ligger mellom 80-100%.

 

Hvordan instillinger bruker du siden du spiller av remux filer osv uten problem?

 

håper på svar MVH

Håvard Olsen

Lenke til kommentar

DXVA2:

post-91287-0-99892600-1380725579_thumb.jpg

 

Uten DXVA2 (auto-select eller hva det heter):

post-91287-0-14543700-1380725611_thumb.jpg

 

Software:

post-91287-0-04688300-1380725629_thumb.jpg

 

Beklager at jeg ikke får tatt disse som screenshot, styrer NUCen utelukkende med en Logitech Harmony fjernkontroll, så det er litt begrensa muligheter :)

 

EDIT: Måtte sette audio-output til "analog" på alle sammen, HDMI fungerte ikke (den sender uansett lyd ut via HDMI) for at det skulle gå uten massiv lag. VCPU har en del å jobbe med med SW-rendering.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fikk min 13nov fra Dustin, forhåndsbestilte med engang de fikk den på weben sin, da var det leveranse beregnet 10 oktober. :p

 

Fulgte faktisk med powerkabel i eska.

 

Tenkte jeg skulle bruke Openelec på den, men fikk problemer med logitech k400 tastaturet, så jeg la inn win8 og XBMC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk min 13nov fra Dustin, forhåndsbestilte med engang de fikk den på weben sin, da var det leveranse beregnet 10 oktober. :p

 

Fulgte faktisk med powerkabel i eska.

 

Tenkte jeg skulle bruke Openelec på den, men fikk problemer med logitech k400 tastaturet, så jeg la inn win8 og XBMC.

 

Er ute etter en liten HTPC, og da denne NUC'en har oppgradert CPU/Grafikk, lurer jeg litt på om jeg går for denne..

 

Hva syns du om den?

Lenke til kommentar

Beklager sent svar, plagdes med siste xbmc builden, måtte gå tilbake til v12 for og få passthrough til å fungere :p

 

Er veldig fornøyd med den, ingen støy, ikke noen frame drops i bd filmer. Skal se på hvordan/om jeg kan Harmony One til og fungere siden den har IR mottaker.

 

Bruker ikke WIFI kort. Har bare SSD (intel 525) og 8Gb (low volt) ram i den.

Endret av B-QL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...