Gå til innhold

Ekstrem varm P4 2.8


Grimnar

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg sliter litt med idle-temperaturer på min

P4 2.8mhz.

 

Etter sånn ca 12 timer idle var den på 76 C? Bildet viser cpu etter spilling, og den er derfor relativ kald, les lengre ned.

Hvorfor i alle blir den så varm?

Jeg bruker standard boxed vifte som medfølger.

Får ikke vifta nok tilgang på "fersk" luft? Jeg har gjort kassen min relativ

støysvak ved å tette igjen mange hull, men latt hullene til de fleste vifte-innganger stå åpne for montering av vifter. Når jeg spiller setter jeg i gang 2 stk vifter som sørger for god gjennomtrekk, da faller systemp på 35 C og cpu-temp på stabil 70 C, men det er helt uaktuelt å kjøre den løsningen når jeg ikke spiller, pga ekstrem støy.

 

En ting til, når jeg scroller på vev-sider, hører jeg cpuvifta surrer synkront med scrollingen på vev-siden, dette er også svært irriterende.

Bør jeg skaffe ny vifte, og evt hvilken vifte? Jeg hater vifter som støyer, det er en uting:)

Jeg legger ut også bilde av mitt Core Center, alt skal stå på auto.

 

overklokking.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det høres ut som om du har montert cpu viften feil på en eller annen måte... demonter den og sett den på igjen... idle temperatur med boxed vifte skal ligge under 50 grader et sted...

 

btw.. hva med å kjøpe et nytt kabinett med 120mm vifteplasser? du vil da kunne bruke 1500rpm vifter istedenfor 6000 rpm vifter eller hva du nå bruker... og få en rimelig støysvak pc.

Lenke til kommentar

btw.. hva med å kjøpe et nytt kabinett med 120mm vifteplasser? du vil da kunne bruke 1500rpm vifter istedenfor 6000 rpm vifter eller hva du nå bruker... og få en rimelig støysvak pc.

 

Hvis du leser igjen så ser du at det står "nb", som står for northbridge. Altså chipset kjøleren. Det er vel en 10-20mm vifte som vanligvis går fort som bare rakkern. Altså vil ikke kabinett hjelpe noe..

 

Edit: men du burde kanskje vurdert noen kabinettvifter siden system temp er på 46 grader.. Denne bør vel ikke være så høy?

Lenke til kommentar
Hei, det høres ut som om du har montert cpu viften feil på en eller annen måte... demonter den og sett den på igjen... idle temperatur med boxed vifte skal ligge under 50 grader et sted...

 

btw.. hva med å kjøpe et nytt kabinett med 120mm vifteplasser? du vil da kunne bruke 1500rpm vifter istedenfor 6000 rpm vifter eller hva du nå bruker... og få en rimelig støysvak pc.

 

Kabinettet er vel greit nok? Chieftec et eller annet, midi:)

Problemet er vel at jeg har tettet det VELDIG mye med div.matter etc.

 

Ang.vifter:

ddd.jpg

 

2 x 120mm hull er på vei, men jeg har bare batteridrill, og da tar det sin tid. Og ja, ekstremt dårlig cam.

Lenke til kommentar

 

Hvis du leser igjen så ser du at det står "nb", som står for northbridge. Altså chipset kjøleren. Det er vel en 10-20mm vifte som vanligvis går fort som bare rakkern. Altså vil ikke kabinett hjelpe noe..

 

Edit: men du burde kanskje vurdert noen kabinettvifter siden system temp er på 46 grader.. Denne bør vel ikke være så høy?

 

Jeg har 2 80mm vifter som durer når jeg speller, men de er for drøye å bruke ved surfing etc, derfor kommer det nå 2x120mm for å få en fin dis i kabinettet, jeg må vel ta på hull for 1x120mm på bunnplaten også etterhvert.

Lenke til kommentar

Steiki helsikes, ingen som har fortalt meg at Core Center må stå på om vifta på cpu skal starte.

Jeg satt og fiklet med Canon Powershot S 40 og Remote Control, da jeg kom borti kjøleribba til cpu, og den var STEIKvarm.

 

velvel.jpg

 

Det ser ut til at temperaturen på core center en manipulert, men det er den altså ikke.

Lenke til kommentar
Mulig jeg ser feil her, men henger det ikke en IDE kabel rett over vifta? Har du skjekket om kjøleren sitter godt fast? Du skal ikke klare og vri den til noen sider når den er korrekt montert.

 

SCSI-kabelen tror jeg neppe er til hinder for noe, egentlig. Den er for langt ute i forhold til inntaket på vifta.

Jeg sjekket ribben nå, og den står dønn fast.

 

Ellers virker det som Intels kvalitet nok engang hindrer en liten skandale, så alt virkert helt ok her, enda:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...