Silentfighter Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 (endret) Hei. Er på jakt etter en ny bruktbil, toyota corolla 5 dørs combi. Har sett en del på Finn.no nå i en del uker, og har vel sett at de fleste av dem som faller meg i smak (med utstyr og farge etc.) er selvfølgelig diesel biler. Nå har jeg lest/hørt en del om at man ikke bør kjøpe diesel biler dersom man kjører lite km/år. Jeg tenker vel at jeg kommer til å kjøre rundt 7-8000 km i året, med en del småturer (alt fra 1-20 km) og av og til litt lengre turer. Hvilke negative konsekvenser har egentlig en slik kjøring for diesel biler? Er det for det meste med tanke på å tette igjen dieselpartikkelfilteret? Vil motoren etter hvert få problemer? Toyota Corolla D4D combi bilene har ikke dieselfilter etter hva jeg har forstått. Eller er det kun mhp. på miljø at man ikke bør kjøpe dieselbiler hvis man kjører lite? Har søkt og søkt på nettet, men finner egentlig bare folk som sier det er i hovedsak pga. partikkelfilteret. Nå har mine foreldre hatt en 2001 VW passat diesel i snart 12 år, med mye små turer, og den går som det suser fortsatt. Noe videresalg av denne bilen jeg kjøper nå kommer nok ikke til å skje, og har planer om å bruke den til the bitter end. Ivertfall 6-7 år til, så å kjøpe bensin for å lettere kunne selge den senere er ikke noe jeg henger meg opp i. Prismessig skal jeg betale rundt 80-100 k. Endret 28. april 2013 av Silentfighter
mobile999 Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 Dieselmotorer bruker lenger tid på å bli varme. Varm motor er lurt mht. slitasje, derfor anbefales bensinmotor ved mye småkjøring selv om bilen ikke har partikkelfilter.
Svinks Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 Anbefalingen om å kjøpe diesel hvis man kjører mye stammer fra en tid da dieselbiler var vesentlig dyrere enn bensinbiler. Man måtte kjøre langt og bruke mye billig diesel for å spare inn merkostnaden. I dag spiller det mindre rolle. Både bensin- og dieselbiler har det bedre med langkjøring enn småturer. 1
bIsk0p Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 Så lenge du ikke lar det gå så altfor lenge mellom du kjører bilen varm, så går det helt fint å kjøre småturer med dieselbiler, selv om det er noen blå ute (minus 10 eller mer, ville jeg anbefalt å ta en litt lengre tur evt diesel varmer)
Silentfighter Skrevet 29. april 2013 Forfatter Skrevet 29. april 2013 Takk for informative og raske svar. Det var slike svar jeg håpet på, og trodde var sanne. Men for all del, viss noen andre har andre meninger/tanker rundt dette, så setter jeg stor pris om De deler de med meg.
dsgf Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 ...men det er også riktig at de fleste typene partikkelfilter krever en litt lengre tur for å sette i gang rensingsprosessen. Du kan jo sjekke med et Toyotaverksted om D-4D-motorene har noen slags slik prosess som trenger noen mil før den kommer i gang. Eller sjekke instruksjonsboka når du prøvekjører bilen
B25S Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Hvorfor vil du ha diesel når du likevel skal kjøre så lite? Bensin er jo så mye bedre. Eneste ulempen er at det koster litt mer for drivstoff, men dette er jo en veldig lav utgift hvis man ser på alle kostnadene ved et bilhold. Toyota fokuserer jo i tillegg spesielt på bensin.
Silentfighter Skrevet 30. april 2013 Forfatter Skrevet 30. april 2013 (endret) Hvorfor vil du ha diesel når du likevel skal kjøre så lite? Bensin er jo så mye bedre. Eneste ulempen er at det koster litt mer for drivstoff, men dette er jo en veldig lav utgift hvis man ser på alle kostnadene ved et bilhold. Toyota fokuserer jo i tillegg spesielt på bensin. Har egentlig ikke mer lyst på diesel enn bensin, men det er bare så mange flere D4D til salgs på Finn.no rundt her jeg bor. Så jeg har vel egentlig bare lyst til å ha flere muligheter åpne; men ville først bare høre hva som egentlig er greia med diesel og om jeg heller burde vente til det kommer en bensin. + jeg har funnet en Toyota D4D nå i mitt nærområde, som faktisk har en brukbar farge og ok utstyr. Skal ut og prøve den snart. Endret 30. april 2013 av Silentfighter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå