Gå til innhold

Deler til mediaserver med Freenas


Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om disse delene vil fungere bra til server jeg skal bygge?

Er prosessoren sterk nok?

Leste at FreeNAS krever mye minne, er 8 GB nok med 2 brukere?

Trenger også tips til kabling av nettverk. Får inn Telenor fiber med TV til høsten.

 

LC Power Miditower 7027B Sort

med 420W strømforsyning

 

MSI H61M-P22 (G3) Socket-1155

m-ATX, H61, DDR3, 3xG3-PCIe,VGA, DVI

 

Intel Celeron G540 2,5Ghz Socket 1155

2MB, BOXED m/vifte

 

Kingston HyperX 8GB 1333MHz DDR3 Black

2x4GB, Non-ECC CL9 XMP

 

Seagate Barracuda® Green 1TB, 3,5"

SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), 32MB, 5900 RPM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil regne med at du ikke trenger så veldig mye CPU.

Når det gjelder RAM står det følgende:

RAM

The best way to get the most out of your FreeNAS® system is to install as much RAM as possible. If your RAM is limited, consider using UFS until you can afford better hardware. ZFS typically requires a minimum of 8 GB of RAM in order to provide good performance. The more RAM, the better the performance, and the FreeNAS® Forums provide anecdotal evidence from users on how much performance is gained by adding more RAM. For systems with large disk capacity (greater than 6 TB), a general rule of thumb is 1 GB of RAM for every 1TB of storage. This post describes how RAM is used by ZFS.

NOTE: by default, ZFS disables pre-fetching (caching) for systems containing less than 4 GB of usable RAM. Not using pre-fetching can greatly reduce performance. 4 GB of usable RAM is not the same thing as 4 GB installed RAM as the operating system resides in RAM. This means that the practical pre-fetching threshold is 6 GB, or 8 GB of installed RAM. You can still use ZFS with less RAM, but performance will be affected.

If you plan to use ZFS deduplication, a general rule of thumb is 5 GB RAM per TB of storage to be deduplicated.

If you use Active Directory with FreeNAS®, add an additional 2 GB of RAM for winbind's internal cache.

If you are installing FreeNAS® on a headless system, disable the shared memory settings for the video card in the BIOS.

 

http://doc.freenas.o...Recommendations

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Takk for svar. Ser ut som 8 gb blir helt på grensen, spesielt hvis jeg skal utvide med flere disker.

 

Hvordan bør jeg gå fram når jeg skal kable til rom der jeg må ha flere uttak? Telenor sa jeg måtte ha CAT 6 kabel. Hvilken switch/router bør jeg velge når jeg skal gå fra modem til sovereom og derfra til stue? Telenor ville helst ha egen kabel fra tuner direkte til modem.

Endret av Kjell Magne
Lenke til kommentar

Fra modem til Router, og fra router til evt. switcher inn i neste rom. Hvilke ytelse er det du er ute etter? CAT6 støtter 10Gbit, men da må du ha utstyr som støtter det også, noe som er dyrt. CAT5e støtter 1Gbit, og trenger du mer enn 122MB/s ville jeg vurdert å kjøpe 10Gbit switcher og routere, men husk at det er svindyrt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...