Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har aldri overklokket noe som helst, og jeg har en overklokkingsvennlig i7-2600k som jeg tenkte jeg skulle prøve på.

 

Men jeg trenger å vite basics, jeg anser meg selv som relativt it-kyndig og er ikke redd for å rote rundt i bios og lignende, overklokking er bare noe jeg ikke har lagt oppmerksomheten min på.

 

Så, hvordan foregår det? Kan det gjøres gjennom windows? Ihvertfall imidlertidig og heller sette en stabil oc i bios senere.

 

Er det en fasit på en stabil ratio mellom voltage/frekvens, eller må dette prøves ut individuelt for hver prosessor?

 

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412

Før jeg forklarer deg hvordan du skal utføre en slik prosess vil jeg gjerne vite hva kjøling du bruker.

Om du svarer meg med "stock" så må droppe det til du har fått noe skikkelig. Du kommer nemmelig ikke mer enn 0,1-0,2 GHz elns.

 

Og når du skriver overklokkingsvennelig, hva mener du da? Vet du i det hele tatt om brikken din er god?

I såfall, kan du ikke konkludere den som "overklokkingsvennelig" før du klarer nå en skikkelig god klokk med en lavest mulig V-Core. ;)

 

Edit:

 

Prosessen gjennomføres i BIOS.

 

Skriv gjerne hva specs du har, hadde vært litt greit å vite.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Før jeg forklarer deg hvordan du skal utføre en slik prosess vil jeg gjerne vite hva kjøling du bruker.

Om du svarer meg med "stock" så må droppe det til du har fått noe skikkelig. Du kommer nemmelig ikke mer enn 0,1-0,2 GHz elns.

 

Og når du skriver overklokkingsvennelig, hva mener du da? Vet du i det hele tatt om brikken din er god?

I såfall, kan du ikke konkludere den som "overklokkingsvennelig" før du klarer nå en skikkelig god klokk med en lavest mulig V-Core. ;)

 

Edit:

 

Prosessen gjennomføres i BIOS.

 

Skriv gjerne hva specs du har, hadde vært litt greit å vite.

Hei!

Jeg vet at prosessoren min er overklokkingsvennlig fordi den heter 2600k og k'en betyr at den har opplåste kjerner. Jeg har h70 vannkjøling med 2 Noctua NF-P12 vifter, Asus Sabertooth P67 hovedkort, 4x2gb Corsair XMS3 CL7, 8 gig totalt, 128 gb ssd + 1 tb samsung spinpoint f3.

Lenke til kommentar

Så, hvordan foregår det? Kan det gjøres gjennom windows? Ihvertfall imidlertidig og heller sette en stabil oc i bios senere.

Nei, du kan ikke overklokke i Windows.

 

Er det en fasit på en stabil ratio mellom voltage/frekvens, eller må dette prøves ut individuelt for hver prosessor?

Nei, det er ingen fasit. Hver brikke har sine karakteristikker, og den eneste måten å finne ut av hvor god din brikke overklokker er å prøve det selv. Det er selvfølgelig trender, som at 4.5GHz er oppnåelig med 1.40V Vcore for nesten alle Sandy Bridge-CPUer, men det finnes også eksemplarer som klarer 5GHz på 1.20V ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...