Gå til innhold

Hjelp med Windows 7 OEM


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bygget meg selv en utrolig ny gaming pc. Alt var perfekt, helt til jeg skulle installere OS.

Jeg har da klart å kjøpe Windows 7 OEM, som ettersom jeg forstår det er for distubitører av maskiner og for å installere det trenger jeg noe som heter OPK. Og får å skaffe OPK må jeg ha microsoft parntership. Noe jeg ikke kan få tak i.

Jeg lurte på om noen andre har hvert like klønete/dumme som meg og kjøpt OEM versjonen. Og kanskje har en løsning. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke kan boote rett fra cd'en som fulgte med.

 

Jeg kjøpte cden fra dustinhome, og jeg lurte på om noen viste om det ville hvert mulig å få returnert den selv om esken er åpnet, men cd'en ubrukt?

 

Takk for all hjelp :)

 

-Laffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker jo helt fint å installere OEM ved å boote fra disken. Bare husk på at så fort du har aktivert den lisensen, kan du ikke bruke lisensen på en ny pc, og du kan få problemer med aktiveringen om du f.eks bytter hovedkort.

 

Men ellers funker OEM helt på samme måte som en fullversjon. Kun nøkkelen som utgjør en forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg bygget pc'en fra grunnen av, altså kjøpte alle delene selv. Så istedefor windows 7 premium hom eller noe sånt, så kjøpte jeg OEM versjonen. Sånn som jeg har forstått det så er det jeg har kjøpt for de som skal distrubiere pcer til andre. Eller kan det være cd rommet mitt som kan være feil?

 

Isåfall, hvordan kan jeg boote den? Jeg får det ikke til, men cdrommet mitt kommer opp i boot menyen...

Lenke til kommentar

Microsoft selger tre lisenstyper:

OEM = egentlig beregnet på nye pcer, og det er jo din. Kan kun aktiveres på EN pc, og kan ikke flyttes.

Oppgradering = ment for bruk når du oppgraderer en pc fra et eldre operativsystem. (funker fint på en tom, ny pc også). Kan aktiveres på flere pcer (kun en aktiv om gangen) og kan flyttes til ny pc uten problem.

Retail = Fullversjon, har alle egenskapene til de to andre lisenstypene, men trenger ikke å ha noe OS fra før av.

 

Du må jo velge å starte opp fra CDrom, kommer jo vanligvis et valg om å starte bootmeny når du starter pcen på nytt, og da velger du å starte fra CDrom.

 

CD platen kan 100% garantert startes opp fra. Om du av en eller annen grunn ikke greier å starte bootmenyen når du starter opp pcen, så kan du gå inn i BIOS og så velge at den skal starte opp fra CDrom før harddisk. Da skal det i alle fall fungere.

Lenke til kommentar

Microsoft selger tre lisenstyper:

OEM = egentlig beregnet på nye pcer, og det er jo din. Kan kun aktiveres på EN pc, og kan ikke flyttes.

Okey, du har løftet et par tonn med stein av skulderne mine, men jeg klarer forsatt ikke å boote fra cd driveren... Jeg har disablet hardiskene som boot mulige. Så cd driveren burde være det eneste som burde kunne bootes fra... Den er 4-5 år gammel, tror du det kan være et problem? Isåfall, kam man boote fra en ekstern cd driver?

Lenke til kommentar

Jepp en helt vanlig OEM plate. Bare å installere den.

 

Betingelsene har de skrevet under:

 

OBS! Merk at dette er en såkalt OEM-lisens, noe som innebærer at du som kunde får du kjøpe den til kraftig redusert pris. Nedenstående krav må oppfylles for å få installere og bruke lisensen:

Du som kunde får bare installere OEM-lisensen på en ny PC. For eksempel får du IKKE installere OEM-lisens for et operativsystem på en PC som har et tidligere operativsystem.

 

Uansett, platen vil funke om du har OS på disken fra før av eller ikke, så lenge du gjør en clean install. På en ny pc er det ingen problemer i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt dvden på en annen pc og sett at alle filene som kreves for boot er der, både boot mappa og bootmsgr, eller noe sånt. Jeg har også kjørt en gammel windows 7 32-bot cd i pc'en min og da gikk det og boote fra den. Men forsatt så skjer det ingenting når jeg booter fra oem cden... Jeg har sett at det er en stor "duggete" strek på baksiden av cd'en som ikke går bort, kan den gjøre så det ikke går ann å boote, selv om jeg kan åpne cden på den andre pcen?

 

Det er sånn som dette coveret mitt ser ut:

http://winsupersite.com/windows-7/no-oem-you-windows-7-oem-packaging-not-individuals

Lenke til kommentar

Har du prøvd å boote platen på en annen pc da? Det gjør jo ingen ting å prøve det, du trenger jo ikke å begynne å installere. Du bare ser om du kommer inn på Velkomstbildet.

For det er jo ganske enkelt, enten så får du bootet fra platen eller ikke.

 

Jeg kommer ikke til å gjenta dette, men det spiller virkelig ingen rolle at du har en OEM plate. En OEM plate er HELT like alle de andre platene. Det er LISENSEN som er ulik. Og LISENSEN ligger jo ikke på platen, den står jo på coveret.

 

Men windows plater er jo masseprodusert, så feil kan jo skje. Kanskje er platen ødelagt eller noe. Men test først om du får startet den opp på en annen pc. Går det, gjør du nok noe feil på den nye pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...