Gå til innhold

Rettigheter ved lang leveringstid fra møbelbutikk


Daft

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bestilte for litt over en måned siden en seng fra en møbelbutikk. Denne sengen var en bestillingsvare som selger sa at ville ha en leveringstid på 2-3 uker. Påskeferien kom i mellom her, men selger nevnte ikke noe om at dette ville forlenge leveringstiden.

 

Kvitteringen jeg fikk på bestillingen har latt leveringstiden stå blank med spesifisering om at leveringstiden kun er et estimat og at det kan ta noe lenger tid, og at kjøp av spesielle varer er bindende. Siden dette er en tilpasset seng som kun blir levert på bestilling så antar jeg at den regnes som en spesiell vare og også går under kategorien for spesialtilpassede varer i lovverket.

 

Siden det begynner å haste å få denne sengen på plass så lurer jeg på hvilke rettigheter jeg har her i forhold til lovverket? Kan jeg få dette kjøpet hevet, eller hvor lang tid over leveringstiden må det egentlig gå før dette kan bli aktuelt? Og hva skal man egentlig anse som rimelig tid når selger har latt leveringstiden stå blank?

 

Takk på forhånd for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier butikken om saken? De gangene jeg har måttet vente på møbler som har blitt forsinket har det gått veldig greit å snakke med selger og forklare problem og behov uten å referere til en hel masse lovtekster.

 

Den ene gangen ble sofaen jeg hadde bestilt ca tre uker forsinket. Snakket da med selger fortløpende underveis, og da forsinkelsen var et faktum fikk jeg levert en annen sofa gratis inn i stua til låns fram til den jeg hadde bestilt var klar.

Lenke til kommentar

Selger har sagt at sengen kommer neste uke de to siste ukene. Har ikke tatt opp dette med en evt. kansellering ennå, men tenkte det kunne være greit å vite hva jeg har av rettigheter før noe sånt i tilfelle det skulle oppstå uenigheter.

Endret av Daft
Lenke til kommentar

Sliter litt med hendelsesforløpet her. Avtalt leveringstid var 2-3 uker etter kjøp. Når gav selger beskjed om forsinkelsen? Hvor lenge er dette siden? Og dersom varen kommer innen tidsfristen selger har satt, hvor mange uker er den da forsinket?

 

Er sengen så spesiell at "selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte" jf. fkjl § 23?

 

Har du måtte kjøpt en reserveseng i mellomtiden som følge av forsinkelsen, eller hatt andre tap som følge av forsinkelsen?

Lenke til kommentar
Denne sengen var en bestillingsvare som selger sa at ville ha en leveringstid på 2-3 uker. Påskeferien kom i mellom her, men selger nevnte ikke noe om at dette ville forlenge leveringstiden.

Helligdager kommer automatisk i tillegg til leveringstid. Leveringstid tar kun hensyn til virkedager. Med andre ord er leveringstiden nærmere 3-4 faktiske uker, og sengen er ikke vesentlig forsinket enda. Ettersom det står et forbehold om at bestillingsvarer kan ta litt lenger tid, har du uansett ikke noe krav på heving av kjøp enda.

Lenke til kommentar

Helligdager kommer automatisk i tillegg til leveringstid. Leveringstid tar kun hensyn til virkedager. Med andre ord er leveringstiden nærmere 3-4 faktiske uker, og sengen er ikke vesentlig forsinket enda. Ettersom det står et forbehold om at bestillingsvarer kan ta litt lenger tid, har du uansett ikke noe krav på heving av kjøp enda.

 

Helligdager kjem sjølvsagt i tillegg, men når ein oppererer med leveringstid i veker så må ein nesten rekne heile vekne. Dersom ein selger treng meir tid så må ein enten oppgi leveringstiden i antall virkedager, eventuellt vekenummeret ein forventer at varen er klar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer, 2-3 uker etter kjøp var det jeg fikk høre fra selger. Jeg har selv ringt etter at det var gått 3 uker, og igjen etter 4 uker og fikk da begge gangene høre at sengen skulle komme "denne uken". Selger har ikke ellers gitt beskjed om noen forsinkelse, og det er nå passert 5 uker siden bestillingen ble gjort.

 

Sengen er helt standard så jeg vil ikke tro at den er veldig spesiell, men produsenten av merket produserer/leverer senger kun når det kommer en bestilling.

 

Jeg har ikke kjøpt reserveseng eller lignende siden jeg trodde at dette ville ordne seg relativt raskt, men har tapt en del i reiseutgifter og reisetid da jeg har endt opp med å bo et stykke lenger unna i denne perioden.

 

Sliter litt med hendelsesforløpet her. Avtalt leveringstid var 2-3 uker etter kjøp. Når gav selger beskjed om forsinkelsen? Hvor lenge er dette siden? Og dersom varen kommer innen tidsfristen selger har satt, hvor mange uker er den da forsinket?

 

Er sengen så spesiell at "selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte" jf. fkjl § 23?

 

Har du måtte kjøpt en reserveseng i mellomtiden som følge av forsinkelsen, eller hatt andre tap som følge av forsinkelsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...