Gå til innhold

Nokia inviterer til Lumia-lansering 14. mai


Anbefalte innlegg

Om hvorvidt majoritetens mening kan bestemme hvorvidt et produkt er bra eller ei.

 

Ta WP feks. Tror du virkelig den eneste grunnen til at det selger dårlig er fordi det er av dårlig kvalitet? Tror du ikke det kan ha litt med markedsføring og merkevarebygging å gjøre?

 

Var det ikke en undersøkelse som visste at den gjennomsnittlige smartphonebruker ikke bruker telefonen til spesielt mye smart, men nesten som en feature phone? Hvis det er tilfelle er det åpenbart at wp vil fungere like bra som både android og ios.

 

Tror muligens ios og android selger såpass bra fordi de er fantastisk kjente og store, ikke ene og alene fordi produktet er så bra.

 

Ta maemo5 feks. Sykt bra OS og telefon. Men solgte ikke spesielt bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg har brukt både iOS og Android, men Windows Phone ser ut som en bilulykke. At ingen kjøper søppelet bekrefter jo at det er dårlig.

Jeg har brukt alle tre, og så lenge WP8 har så mange mangler (både banale og viktige) som det har, er det uinteressant for meg. Sjekk bloggen min her på diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Om hvorvidt majoritetens mening kan bestemme hvorvidt et produkt er bra eller ei.

 

Hvem bestemmer om et produkt er bra eller ikke? Bestemmer ikke hver person for seg selv om det er bra for ham eller ikke?

 

Ta WP feks. Tror du virkelig den eneste grunnen til at det selger dårlig er fordi det er av dårlig kvalitet? Tror du ikke det kan ha litt med markedsføring og merkevarebygging å gjøre?

 

På hvilken måte?

 

Var det ikke en undersøkelse som visste at den gjennomsnittlige smartphonebruker ikke bruker telefonen til spesielt mye smart, men nesten som en feature phone? Hvis det er tilfelle er det åpenbart at wp vil fungere like bra som både android og ios.

 

Er det? Eller er Windows Phone så elendig at den til og med blir mindre brukbar som en dumbphone?

 

Tror muligens ios og android selger såpass bra fordi de er fantastisk kjente og store, ikke ene og alene fordi produktet er så bra.

 

Android var ikke kjent og stor før. Windows og Microsoft er derimot kjente og store. Og ikke minst Nokia!

 

Ta maemo5 feks. Sykt bra OS og telefon. Men solgte ikke spesielt bra.

 

Var det ikke en Nokia-telefon med Maemo som solgte bedre enn Nokias egne Windows Phone-telefoner til tross for at det ble gjort null markedsføring og den var sluppet i færre markeder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem bestemmer om et produkt er bra eller ikke? Bestemmer ikke hver person for seg selv om det er bra for ham eller ikke?

 

Dersom alle hadde hatt full kunnskap om alle mobil-OS hadde jeg vært enig. Men det er ikke fakta. Folk velger ikke det som er best for dem, de velger det som funker greit nok og som de er villige til å betale for.

 

 

På hvilken måte?

 

På måten markedsføring affekterer valg i situasjoner hvor det er relevant, feks ved valg av ny telefon.

 

 

Eller er Windows Phone så elendig at den til og med blir mindre brukbar som en dumbphone?

 

Nei, definitivt ikke.

 

 

Android var ikke kjent og stor før. Windows og Microsoft er derimot kjente og store. Og ikke minst Nokia!

 

Nokia var stor på mobilfronten før. Nå er det ikke like hot i det hele tatt, ut fra det jeg har observert selv i alle fall.

Microsoft er heller ikke noe folk assosierer med telefoner. Utrolig mange vet ikke engang at Windows finnes på telefoner.

 

Var det ikke en Nokia-telefon med Maemo som solgte bedre enn Nokias egne Windows Phone-telefoner til tross for at det ble gjort null markedsføring og den var sluppet i færre markeder?

 

Niks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dersom alle hadde hatt full kunnskap om alle mobil-OS hadde jeg vært enig. Men det er ikke fakta. Folk velger ikke det som er best for dem, de velger det som funker greit nok og som de er villige til å betale for.

 

Folk snakker sammen, vet du. Hvis de er fornøyd med noe vil de anbefale det videre til venner og kjente.

 

På måten markedsføring affekterer valg i situasjoner hvor det er relevant, feks ved valg av ny telefon.

 

Men på hvilken måte er det?

Lenke til kommentar

Ja klart de snakker sammen, helt enig. Men slikt tar tid. Det er kun første runde med wp8, samt at wp7.5 hadde litt negative konotasjoner pluss Nokias symbianlinje hadde/har også et dårlig rep på smartmobilfronten.

 

Så blir flere faktorer enn OSet i seg selv som spiller inn. Ta feks det du sier med at folk snakker sammen. Hvis Jon sier at noe er dårlig, betyr det ikke at Thomas ville syntes det, men siden Jon sa det var dårlig gidder ikke Thomas prøve det og avfeier det som et valg uten å vite noe om det.

 

Reklame? Vel, word of mouth er en del av det. Trygghet på et kjent merke er noe annet. Ta feks disse kina-tabletene som gir ganske mye for pengene i mange tilfeller, men tror du Ola nordmann generelt engang vurderer det kontra en ipad?

 

Tror du feks folk generelt faktisk setter seg inn i alle alternativer ved kjøp av ny mobil, eller tror du som meg st folk peiler seg inn på de kjente: HTC, apple og Samsung og gidder for det meste ikke engang vurdere feks LG, Huawei, Sony?

 

Samme med alt egentlig. Et stort kjent merke er tryggere og har lettere for å dukke opp i hodet ditt.

 

Sier noen "tannkrem" tenker nok de fleste Colgate lenge før feks Solidox og hva enn de andre merkene er.

 

Slike ting.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Ja klart de snakker sammen, helt enig. Men slikt tar tid. Det er kun første runde med wp8, samt at wp7.5 hadde litt negative konotasjoner pluss Nokias symbianlinje hadde/har også et dårlig rep på smartmobilfronten.

 

Det var jo 7.5 som skulle være redningen, men ingen ville ha den. Ingen vil ha WP generelt.

 

Og igjen, på hvilken måte har det sviktende salget med markedsføring og merkevarebygging å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo tydelig at noen vil ha wp. Det selges jo. Så det blir jo helt feil å si at ingen vil ha det.

 

Vet ikke hvordan jeg skal forklare markedsføringens utslag på salgstall for deg ut over det som er sagt alt, desverre. Men det er mange gode sider på nettet som kan forklare deg hvorfor markedsføring er relativt utslagsgivende når det kommer til salg av produkter.

Lenke til kommentar

Ingen vil ha WP generelt.

 

 

Ingen tvil om at det har vært svakt salg ja, men ingen var nå litt drøyt. 5,6 millioner Lumia telefoner solgt i Q1 er svakt, men det er da mer enn ingen. ;)

 

Jeg har forsøkt det meste av telefoner og mener Android og WP8 begge er gode valg i dag. Ville nok ikke gått for iOS, men det er mer smak og behag. Uansett mener jeg det er direkte galt å fremstille WP8 som noe dårlig og mangelfullt. Slik det er i dag er det nok på høyde med Android på det aller meste.

Lenke til kommentar

Nokia var stor på mobilfronten før. Nå er det ikke like hot i det hele tatt, ut fra det jeg har observert selv i alle fall.

Microsoft er heller ikke noe folk assosierer med telefoner. Utrolig mange vet ikke engang at Windows finnes på telefoner.

 

Nettopp!

Det er nettopp dette som er blitt problemet til Nokia idag, folk opplever de ikke som hot lenger og da de er tillegg er blitt en så liten aktør får de ingen innflytelse lenger, de blir totalt overkjørt av andre produsenter som eks Samsung og Apple.

 

Husk att Nokia gikk fra å være den største produsenten av smartmobiler til å bli en av de minste idag, ca 45% markedsandel i 2010 til ca 4-5% idag, og dette har skjedd på rekordtid!! Det sier seg selv att det er dramatisk utvikling......

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Det er jo tydelig at noen vil ha wp. Det selges jo. Så det blir jo helt feil å si at ingen vil ha det.

 

WP selger helt elendig, så man kan si at ingen vil ha det. Klart det alltid vill finnes unntak der ute som kjøper produkter som egentlig ikke har livets rett, men jeg snakker om det store bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...