Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

BI økonometri case 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørgesmål: Når dere har gjort oppgave H og M, har dere huket vekk boksen for justering av frihetsgrader? Sitter og sammenligner svarene mine med noen jeg fikk fra en medelev som har vært på aspirikurs, og blir ikke helt klok på hvorfor de har huket vekk for justering av frihetsgrader. Det fører jo til at standardfeilene til enkelte av parameterene endrer seg..

Lenke til kommentar

Spørgesmål: Når dere har gjort oppgave H og M, har dere huket vekk boksen for justering av frihetsgrader? Sitter og sammenligner svarene mine med noen jeg fikk fra en medelev som har vært på aspirikurs, og blir ikke helt klok på hvorfor de har huket vekk for justering av frihetsgrader. Det fører jo til at standardfeilene til enkelte av parameterene endrer seg..

Har vi noensinne gjort det i en forelesning eller arbeidskrav? Jeg kan ikke huske vi har gjort noe sånn. Har de sagt noe om hvorfor de gjorde det?

Endret av TorLu
Lenke til kommentar

Nei, det har aldri blitt gjort som jeg har fått med meg. Fikk ikke noen spesielt god forklaring på hvorfor de gjorde det heller, foreleseren på aspiri hadde visst bare sagt at det skulle gjøres fordi "den informasjonen man fikk ut ellers var irrelevant" uten at det gav meg noe nevneverdig med forklaring..

Lenke til kommentar

Nei, det har aldri blitt gjort som jeg har fått med meg. Fikk ikke noen spesielt god forklaring på hvorfor de gjorde det heller, foreleseren på aspiri hadde visst bare sagt at det skulle gjøres fordi "den informasjonen man fikk ut ellers var irrelevant" uten at det gav meg noe nevneverdig med forklaring..

Jeg ville ikke satset på å huke det bort hvertfall. Stoler heller på foreleser enn aspiri.

Lenke til kommentar

Så gjennom video på It's Learning når han viser hvordan man estimerer en modell med heteroskedasitetsrobuste standardfeil av white-typen og der lar han bare justeringen for d.f stå huket av..men om noen har vært på aspirikurs så må dere gjerne prøve å gi en forklaring på hva som ble gjort og hvorfor.

Lenke til kommentar

Så gjennom video på It's Learning når han viser hvordan man estimerer en modell med heteroskedasitetsrobuste standardfeil av white-typen og der lar han bare justeringen for d.f stå huket av..men om noen har vært på aspirikurs så må dere gjerne prøve å gi en forklaring på hva som ble gjort og hvorfor.

 

Jeg var på aspirikurset og tror grunnen bare var at foreleseren "alltid hadde gjort det".

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på at folk sender meg forespørelser om å kontrollere oppgavesettene deres, men det blir litt feil og urettferdig for mange andre, jeg har rettet 4stk, men jeg tar ikke imot fler.

 

Jeg og en kamerat reiser inn til Nydalen både Mandag og Tirsdag for å jobbe med eksamensoppgaver . Hvis dere trenger hjelp med caset så er vi disponible fra ca. kl 8 og ut dagen. Samme gjelder Tirsdagen. Jeg er ikke kjent i Nydalen så jeg er litt usikker hvor vi kommer til å oppholde oss, men vi er der et sted. Send meg heller en pm imorgen så jeg kan sikkert gi dere bedre info.

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at flere bruker c(1) c(2) c(3) - blir ikke dette feil? Velger du ikke da variabel 1, 2 eller 3 til konstantleddet c?

 

Hvis vi eksempel tar oppgave e. Det blir da riktig å skrive:

 

salary c business educmaal male business it engineering

Istedenfor

salary c(1) c(2)*business......

 

 

Når jeg testet oppgave d(1) så fikk jeg forskjellige svar når jeg prøvde "salary c" og "salary c(1)" - så ble usikker på hva som er riktig.

 

 

Redigert:

Eller et bedre eksempel kan vel være d(2).

 

Jeg skriver salary c age

For skriver man salary c(1) c(2)*age så ganger eveiws den (2)c-verdien med age.

Endret av Hval89
Lenke til kommentar

 

OPPGAVE H:

 

Når du har funnet hvilke variabeler du vil beholde (på et 10% nivå), skal disse estimeres på nytt:

 

 

Er det helt sikkert at signifikansnivået er 10%? Jeg tenkte siden oppgaven spørr om en tosidig analyse, så må signifikansnivået deles på 2, og dermed blir engineering ikke-signifikant også. Er jeg helt på jordet?

Endret av Hval89
Lenke til kommentar

Er det helt sikkert at signifikansnivået er 10%? Jeg tenkte siden oppgaven spørr om en tosidig analyse, så må signifikansnivået deles på 2, og dermed blir engineering ikke-signifikant også. Er jeg helt på jordet?

Jeg tror læreren sa at Eviews automatisk deler signifikansnivået ved tosidige tester, men kan være at det er jeg som er helt på jordet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...