Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

utmattelse


nini95

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært utrolig dårlig de siste 2 årene, slitt mye med hodepine, vondt i bena som kan minne om voksesmerter, en utrolig svimmelhet og mest av alt utmattelse. Har vært hos legen utallige ganger de siste 2 årene, men de finner ingenting på blodprøvene mine, annet enn at alt startet med kyssesyken. Er det enda mulig at kyssesyken henger i? Har noen dager hvor jeg ikke kommer meg opp av sengen, har måtte slutte på skolen, har ingen kontakt med andre enn familie, og føler meg rett og slett helt utrolig hjelpeløs. Har også vurdert muligheten for ME, men fikk ikke time på hos en den spesialisten jeg ble henvist til fordi han/hun mente at det var liten sannsynlighet for at det var det. Føler at legene har gitt meg helt opp, og det eneste legen min vil gjøre er å gi med antideprissiva, noe jeg ikke vil ha siden jeg vet jeg ikke sliter med depresjon. Trenger derfor hjelp av noen som har hatt lignende erfaringer, eller som vet noe om dette. Er det noen som har noen forslag til hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er sikker på at du ikke har f.eks jernmangel eller noe sånt?

 

Mononukleose kan absolutt gi senvirkninger, så det er godt mulig at det er den som gjør dette med deg.

Men hvis du mener at ME kan være en mulighet: be legen om igjen å ta blodprøver av deg for å utelukke andre sjukdommer, be ham sende deg til BUP for en evaluering, og få en rekvisisjon til nevrologisk slik at de kan få tatt en titt på deg. Henvend deg til spesialisten en gang til og fortell alt du vet på nytt.

 

Symptomene dine kan hektes på så veldig mange sjukdommer, derfor er det viktig at du og foreldrene dine jobber for for å finne ut av dette slik at du kan bli frisk så fort som mulig! Det verste du gjør er å gi opp!

Lenke til kommentar

Velkommen etter! Selv har jeg hatt mange av de samme plagene, i om lag 2 år, nå.

 

Jeg kan på det sterkeste anbefale deg å henvende deg til en annen lege, eller eventuelt å bytte fastlege. Det at han vil gi deg antidepressiva, tilsier bare at han ikke erkjenner symptomene dine som fysiologiske. Å ikke bli trodd av helsevesnet er løser iallfall ingen ting.

 

Lykke til :wee:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest member-277163

Ser at tråden er litt gammel, men skriver uansett. Fortell meg gjerne hvis det har skjedd noe mer, fint å høre :)

 

Det virker jo veldig som ME. Jeg er i nesten samme situasjonen selv. Hadde en lege som ga seg faen, og bare satt meg på medisin for lavt stoffskifte etter én blodprøve og sa jeg "kunne prøve". Jeg har nå byttet lege, og har time med han om noen dager. Har en mistanke om at jeg har ME. Så da håper jeg at han lytter til meg, og sender meg videre. Jeg skal i hvert fall stå på mitt, og få de til å hjelpe meg så fort som mulig. En kan ikke gå rundt å bare vente på at legene gjør noe, for da skjer det ingenting, har jeg merket. Og hvis det er ME, så må man få hjelp så fort som mulig, da er det større sjanse for å bli frisk fortere, sier de :)

 

Kyssesyken er også noe som kan gi ME senere. Søk etter en komplett liste over symptomer på ME, og sjekk. Man må selvfølgelig ikke ha ME bare fordi man har samme symptom, men fint å lese over. Krev at legen skal sende deg videre. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg får også mistanke om at dette kan være ME.

 

Det er grader av denne sykdommen som alle andre. ME er en diagnose som ikke er lett å stille. Den kan første settes når andre sykdommer er utelukket, ME er etter det vi vet i dag ikke en psykisk sykdom, men en autoimmun lidelse utløst av infeksjoner.

http://www.oslo-universitetssykehus.no/aktuelt/nyheter/Sider/sporsmal-og-svar-om-me.aspx

 

Ole Didrik Saugstad er barnelege ved Rikshospitalet, professor og en kapasitet på sykdommen.

Bjarte Stubhaug er også lege, har tatt doktorgrad på utmattelsessykdommer og driver utredning behandling av bl a ME ved Frihamnsenteret i Hordaland. Du kan få legen din til å henvise deg dit.

 

http://me-foreningen.com/meforeningen/

Lenke til kommentar

Jeg har hatt nøyaktig det samme!

 

Legene fant aldri ut hva det var, men etter rundt et år begynte de å kalle det "postviralt trøtthetssyndrom". På det verste sov jeg over 15 timer i døgnet.

 

Jeg ble testet for "alt"; mangelsykdommer, misbruk av narkotiske stoffer, hjertefeil osv. I en periode var jeg hos legen én gang i uken for nye tester. De sendte meg også til psykolog, men der var jeg bare to ganger før han friskmeldte meg.

 

Dessverre har jeg ikke noe svar til deg, annet enn at hos meg gikk det over etter rundt 2 år.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Jeg har hatt nøyaktig det samme!

 

Legene fant aldri ut hva det var, men etter rundt et år begynte de å kalle det "postviralt trøtthetssyndrom". På det verste sov jeg over 15 timer i døgnet.

 

Jeg ble testet for "alt"; mangelsykdommer, misbruk av narkotiske stoffer, hjertefeil osv. I en periode var jeg hos legen én gang i uken for nye tester. De sendte meg også til psykolog, men der var jeg bare to ganger før han friskmeldte meg.

 

Dessverre har jeg ikke noe svar til deg, annet enn at hos meg gikk det over etter rundt 2 år.

 

Ser ikke ut som trådstarter har vært pålogget siden innlegget ble skrevet. Men så bra at det gikk over! Jeg krysser fingrene for at noe sånt skjer med meg også. Vil jo selvfølgelig ikke ha ME. Helst noe som jeg kan bli frisk av med en gang :) Hehehe. Lov å håpe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...