Gå til innhold

Baudrate-konvertering av NMEA 0183 signal (i båt)


Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om dette er rette plassen å spørre, men jeg prøver.

 

Har ett lite problem med elektronikk koblet opp i en båt, som bruker seriellporter for kommunikasjon (NMEA0183).

 

Problemet er at jeg har en radar som leverer data (mål-informasjon for sporing av andre båter i kartplotteren) kun leverer data med 38 400 bps.

 

Programmet som kjører på kartplotter-pcen støtter kun radar-data hvis den har en baudrate på 4800 bps.

Båndbredde er ikke noe problem da oppdateringsfrekvensen er lav (1Hz).

 

Vet det finnes hardware-løsninger på dette i form av små bokser med en DB9-plugg i hver ende og en liten mikrokontroller inni som videresender dataen med en annen baudrate, men håper å slippe noe slikt siden dette i grunn er ett software-problem.

 

Lurer derfor på om noen vet om en mulig løsning for å gjøre følgende:

- Motta data fra radar (38400 bps NMEA0183) på f.eks. COM5.

- Oversette denne dataen fra 38400 bps til 4800 bps.

- Videresende dataen på en virtuell seriellport slik at kartprogrammet som kjører på samme pcen kan lese den.

 

Har sett litt på ett program kalt com0com og hub4com, som kan gjøre ihvertfall noen av disse tingene. Fant dessverre ikke noen måte å gjøre selve konverteringen av hastighet.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! Denne skal testes.

 

Litt uklar på akkurat hvilke NMEA-setninger den kan overføre, ser ut til å fokusere primært på GPS ($GPRMC, $GPGLL, $GPGGA), spørs hvordan den blir å takle radar-setninger som er oppbygd litt annerledes ($RATTM).

 

Men skal teste så snart jeg har mulighet, håpe det funker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...