Gå til innhold

GamerPC 12-18.000,-


Anbefalte innlegg

Topic sier det meste. Broderen skal ha seg ny maskin. Komponentene bør være vektet mot hverandre slik at ytelsen blir så bra som mulig for prisen.

Skjerm skal være med. Tastatur/mus har han.

 

Han spiller for det meste strategispill, men også spill à la wolfenstein, half life og nesten garantert kommende hl2.

 

Noen som nettopp har bygget seg en i prisklassen og kan CTRL+V`e et forslag?

 

DrErling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AMD Athlon xp3200 (siden dere har pengene ;) )

Abit NF7-S 2.0

Sapphire Radeon 9800 PRO 256MB

Seagate Barracuda S-ATA (så mange GB du gidder)

2x Geil Golden Dragon pc3500 512mb

 

 

dette burde fungere bra ;)

 

Han trenger vel ikke noe mer vel?

F.eks cd-rom for å installere spill, lydkort siden det er en gamer pc, kabinett, skjerm osv

Lenke til kommentar

Hvis maskinen ikke skal overklokkes:

 

Kabinett: 996,-

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sølv

- Kabinett m/360W DX-01SL-D-U m/USB/FW

Hovedkort: 1087,-

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

- nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

Prosessor: 1978,-

AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Barton) prosessor, 512kb BOXED

Minne: 532 x 2 = 1064,-

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2

- 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC333MHz)

Harddisk: 1155,-

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA

- S-ATA/150, harddisk 8MB cach ST3120026AS

DVD-spiller: 381,-

Asus DVD-spiller IDE 16x/48x (DVD-E616)

- Retail

CD-brenner: 481,-

Asus CD-brenner IDE 52x/24x/52x

- CRW-5224A, Intern Retail (FlextraLink)

Skjermkort: 3817,-

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

- AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

Skjerm: 2361,-

Samsung 19" CRT Syncmaster 957DF TCO99

- Skjerm, DynaFlat

 

Totalt 13320 kroner + frakt fra Komplett.

 

Hvis maskinen skal overklokkes:

 

bytt...

 

Prosessor: 891,-

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Barton) prosessor, 512kb

Prosessorkjøler: 495,- (Microplex.no)

SLK800: Thermalright CPU-kjøler u/vifte

- SocketA/FC-PGA

Vifte til prosessorkjøler: 155,- (Microplex.no)

8412N2G: Papst vifte, 69m³/time, 32 dB(A)

- m/3-pins molexkontakt

Termisk pasta: 79,-

AS33G: Arctic Silver 3 Thermal Compound

- Termisk pasta (Goop)

Minne: 545 x 2 = 1090,-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond

- 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

 

Totalt 12988 kroner + frakt fra Komplett og Microplex.

Lenke til kommentar
AMD Athlon xp3200 (siden dere har pengene ;) )

Abit NF7-S 2.0

Sapphire Radeon 9800 PRO 256MB

Seagate Barracuda S-ATA (så mange GB du gidder)

2x Geil Golden Dragon pc3500 512mb

 

 

dette burde fungere bra ;)

 

Sjekk tomshardware.coms prosessor test. Der yter 3200 ikke bedre enn P4 2,8 ghz. og sjeldent bedre enn 2,6 versjonen.

Lenke til kommentar
AMD Athlon xp3200 (siden dere har pengene ;) )

Abit NF7-S 2.0

Sapphire Radeon 9800 PRO 256MB

Seagate Barracuda S-ATA (så mange GB du gidder)

2x Geil Golden Dragon pc3500 512mb

 

 

dette burde fungere bra ;)

 

Sjekk tomshardware.coms prosessor test. Der yter 3200 ikke bedre enn P4 2,8 ghz. og sjeldent bedre enn 2,6 versjonen.

 

tomshardware tester er ikke helt korekte heller da ;)

Lenke til kommentar
AMD Athlon xp3200 (siden dere har pengene ;) )

Abit NF7-S 2.0

Sapphire Radeon 9800 PRO 256MB

Seagate Barracuda S-ATA (så mange GB du gidder)

2x Geil Golden Dragon pc3500 512mb

 

 

dette burde fungere bra ;)

 

Sjekk tomshardware.coms prosessor test. Der yter 3200 ikke bedre enn P4 2,8 ghz. og sjeldent bedre enn 2,6 versjonen.

 

tomshardware tester er ikke helt korekte heller da ;)

 

Hvorfor er ikke tomshardwares tester korrekte da? Må nesten oppgi kilden din der. De stemmer vaffal bra med mine egne benchmarks. Så vidt jeg kan se er vel xp2400 den siste cpu fra AMD som oppfyller pr ratingen sin...

 

Personlig ville jeg vel gått for et av de nye hovedkorta som HAR støtte for Prescott slik at du kan spare noen grunker når du oppgraderer neste gang.Også en 2.8 P4 800FSB :woot:

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke tomshardwares tester korrekte da? Må nesten oppgi kilden din der.

 

Jeg finner desverre ikke kildene jeg leter etter, men det er ikke helt ukjent fenomen at Tom's for eksempel favoriserer Intel av betydelig grad.

 

Ellers har jeg lest om påstander om bestikkelser og "oppdiktede" ytelsestester der forfatter ikke fysisk har hatt varene som ble testet, men kun beregnet seg frem til resultater og dermed konkludert på falskt grunnlag.

 

PS: Vil bare påpeke at dette er påstander og spekulasjoner fra konkurerende nettsider og jeg tror også at noen produsenter har reagert litt.

Lenke til kommentar

Finner ikke noen som synes AMD er bedre enn P4 jeg... Kanskje jeg leter på feil sted.

 

Her er linken til Toms sin siste test av CPU;

 

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030623/index.html

 

Men siden Toms er kjøpt og betalt av Intel så kanskje en second opinion er på sin plass. Anandtech sin tilsvarende test;

 

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834&p=1

 

Sistenevnte sier bla;

"With the introduction of the 800MHz, Intel has put the nail in the Athlon XP's coffin - whatever chances AMD had at regaining the performance crown with the Athlon XP were lost when Intel introduced the 865PE and 875P platforms. Luckily for AMD, the Athlon 64 is just around the corner but it's clear who the winner of the Northwood vs. Barton battle is."

Litt rart om både Toms og Anandtech juger da...

 

Så Athlon 64 kan kanskje være noe men det kan jo fort bli styggdyrt. Er man litt prisbevisst og velger feks P4 2.8 med et 865PE som fremdeles er strået vassere enn XP3200 i de testene der ihvertfall, så sparer man jo pinadø ca 500 kr basert på komplett.no's priser i forhold til tilsvarende XP3200 løsning. Og jeg er ikke noen Intel fanboi hvis det er det du tror, mine siste CPUs har vært 4 på rad med AMD, men da jeg skulle skifte ut min XP2400 så var det klart som dagen at det måtte bli P4 denne gangen. Det er bare å innse at både AMD og Intel kan å lage CPUs, trikset er bare å velge den fabrikanten som har den beste modellen akkurat når du skal kjøpe nytt stasj. Akkurat nå ser det ut til å være Intel (om man ikke har ubegrenset budsjett) men om et par måneder er det sikkert AMD igjen. Og noen måneder senere Intel igjen... og sånn fortsetter det nok. Og som forbrukere er vi egentlig ganske fornøyde for konkurranse er det beste som finns :p La oss bare håpe at Nvidia klarer å lage noen bra grafikkort igjen nå så vi får litt konkurranse på den fronten igjen også :lol:

 

ps: Og ikke kjøp deg LCD hvis du skal spille spill, stikk heller innom JM Data og kjøp den feteste brukte 21" CRT Trinitron skjermen de har der.

Lenke til kommentar
ps: Og ikke kjøp deg LCD hvis du skal spille spill, stikk heller innom JM Data og kjøp den feteste brukte 21" CRT Trinitron skjermen de har der.

 

...men hyundai q17s har fått glimrende kritikker...også i spill, les test her på fourm.

 

 

Heh betviler ikke at det er en bra skjerm. Men det er fremdeles bare en bra LCD skjerm, ikke en bra CRT skjerm og det er en forskjell. Den takler feks maks 1280*1024 i 75hz mens en ok CRT takler 1600x1200 i 85hz! Med et 9800PRO kort så er faktisk 1600x1200 en aktuell oppløsning i en hel del spill. Den er også bare 17" som er litt i minste laget etter min mening og prisen er altfor høy. Ca 4500 kroner når jeg kan får en 21" CRT med Sony Trinitron billedrør for 2500-3000 hos JM Data er å kaste penger utav vinduet imo. LCD skjermen har bare en reell fordel kontra CRT slik jeg ser det og det er størrelsen og designet. LCD er små, hendige og kule. Men da jeg valgte skjerm så veide oppløsning og pris tyngre. Helt subjektivt selvfølgelig...

Lenke til kommentar

Hvis du sammenligner resultatene fra tomshardware og Hardware.no sine vil du se at amdhenger en del mer etter på tomshardware. Tror nok xp3200 slår 2,8, i hvertfall i nyere spill (legg merke til at Tomshardware legger stor vekt på spillet quake3, som i sin tid ble optimalisert for p4, i sine tester), men XP3200 er jo en del dyrere, hvis du skal ha prosessor til over 3000 kroner ambefaler jeg Opteron 142 (som riktignok trenger registrert minne, men det er ikke forferdelig mye dyrere), den danker ut både XP3200 og 2,8 når det gjelder spilling.

Lenke til kommentar

ps: Og ikke kjøp deg LCD hvis du skal spille spill, stikk heller innom JM Data og kjøp den feteste brukte 21" CRT Trinitron skjermen de har der.

 

Helt enig =)

 

Greit at LCD skjermene begynner å bli bedre egnet for spill, men så skal det også sies at du betaler deretter. Kan som overnevnt personlig trygt anbefale JM Data. Kjøpte meg en 21" Nokia skjerm der til 2000,- kr, og fikk den levert på døra personlig. Utrolig fornøyd med både varen og servicen der.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...