Gå til innhold

Tips til kjøp av landeveissykkel til ca 6000,-


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg en sykkel, og den skal først og fremst brukes som transportmiddel til og fra jobb og skole. Det er ca 8-9 km å sykle både til jobb og skole. Vil også kunne bruke den til en treningstur i ny og ne. Det skal sykles kun på asfalt, og kvaliteten på asfalten er vel så som så (altså normalt god asfalt etter norsk standard...).

 

 

Jeg ønsker at sykkelen skal være så rask og energieffektiv som mulig, sånn at jeg kanskje skal kunne slippe å dusje etter å ha syklet til jobb og skole :-)

 

Tenker meg da en landeveissykkel, men jeg har NULL erfaring med sykler i forhold til trening, og jeg aner ikke hva jeg bør se etter.

 

Til og begynne med har jeg satt meg et tak på ca 6000 kr, så kan jeg heller gå for noe dyrere/bedre etter hvert. Kan jeg få en brukbar sykkel for denne summen? Kan også nevnes at jeg har 30% rabatt på Torshov Sport Sykkel. Men man finner kanskje ålreite sykler på finn.no til enda bedre priser?

 

Noen med erfaring som kan gi meg noen tips?

 

EDIT: Ser nå at det er noe som heter Cyclocross. Kan dette være et bedre alternativ? Hvordan er prisene på disse?

Endret av hattori_hanzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 30% av er kan nok ok landeveissykler være innen rekkevidde, men det kommer helt ann på hva de selger. På nettsiden deres ser jeg Scott og Specialized. Begge er gode merker, men ikke nødvendigvis de billigste.

 

CX sykler har plass til større dekk og har noe mer oppreist sittestilling, ihvertfall sammenlignet med rittsykler. Mange har imidlertid canti bremser som er litt gufne, men de nyere har begynt å få skivebremser som er gode greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...