Gå til innhold

Trenger videre hjelp med overklokking av i7 3770k


Anbefalte innlegg

Da har jeg begynt min overklokking for første gang etter å ha brukt pcen uten overklokking en ukes tid.

 

Specs: Ivy Bridge 3770k, NZXT Vannkjøling.

 

Jeg så i en guide på youtube at han ikke anbefalte å gå over 1.200 i volt. Allerede som default lå min volt på 1.230 uten at jeg hadde rørt noen ting. Da kjørte systemet 4.2 Ghz og hadde 75 grader.

 

Siden jeg trudde dette var for høy volt så satt jeg den ned til 1.100 og det funket fint.

 

Jeg har nå kommed til 4.4 Ghz og pcen kræsjer etter 10 minutter med 100% load i prime95.

 

Jeg har justert opp til 1.250-1.260 volt nå og ser greit ut på 4.4 Ghz. Temperaturer er på 75 grader på max.

 

Mitt spørsmål:

 

Hvor høyt kan jeg gå i volt før det begynner å bli risky? Jeg har sett at man aldri bør gå over 1.200v og 1.300v, det er litt forskjellige ser jeg.

 

Målet mitt er 4.6Ghz, som skal være en trygg overclock på denne prosessoren.

 

Tusen takk for svar.

 

PS: Jeg er ikke interessert å kjøpe ny prossessor annenhvert år. Vil at den skal vare kanskje 5 års tid.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.3V pleier å være hva folk anbefaler for 24/7 bruk. Men husk også at høy temp bidrar til raskere nedbryting av cpu. Syns 75C er i grenseland av hva jeg ville tålt, når du over 80 så holder det tenker jeg.

 

Selv kjører jeg en 3820 @ 1.28V, men er usikker på om disse kan sammenliknes direkte da det er forskjellige kjerner. Bruker også alle power-save funksjoner, så når jeg idler ligger den på 1.04V og 1500mhz.

Lenke til kommentar

1.3V pleier å være hva folk anbefaler for 24/7 bruk. Men husk også at høy temp bidrar til raskere nedbryting av cpu. Syns 75C er i grenseland av hva jeg ville tålt, når du over 80 så holder det tenker jeg.

 

Selv kjører jeg en 3820 @ 1.28V, men er usikker på om disse kan sammenliknes direkte da det er forskjellige kjerner. Bruker også alle power-save funksjoner, så når jeg idler ligger den på 1.04V og 1500mhz.

 

Takk for raskt svar. Ok så da holder jeg meg til 1.3v max. Jeg regner jo med at temperaturen også går ned når man idler og ligger jo ikke på 80c hele tiden uansett. Så jeg kan vel gå dette som max også.

 

Eller? :)

Lenke til kommentar

Ja, dette blir jo din vurdering, og den ligger neppe der oppe konstant nei!

 

Ok. Jeg har så langt inntrykket av at jeg må kjøre relativt høyt med volt inn i prosessoren for at den ikke skal kræsje på 4.4Ghz - 4.5Ghz. Hadde regnet med at jeg kunne kjørt 4.6 på 1.250v.

 

Dette kan være rene tilfeldigheter?

Lenke til kommentar

hmmm, den kjølinga di- er det en stor radioator?

har samme prossessor, på stock clock ligg den idle på 26 grader, når eg kjører BF 3 på max- er den oppe i 35 grader.

 

men så har eg en Corsair h100, som eg kjører på laveste instilling( testa på høyeste, haha var som en jetmotor xD)

 

har brukt asus sin egen overclock- komt opp til 4,5 ghz. og da var temperaturen omtrent det samme xD + 5 grader xD

Endret av TheGaame
Lenke til kommentar

Ingen prosessorer er like når det kommer til klokking.

 

Kanskje din trenger oppimot 1.4v for å ligge stabilt på høyere klokkefrekvens.

 

Min 2500k trenger 1,41v for å ligge på 4,9GHz.

 

Veldig interessant. Hvordan vet du at du kan kjøre 1,41v uten å gjøre skade på prosessoren?

 

hmmm, den kjølinga di- er det en stor radioator?

har samme prossessor, på stock clock ligg den idle på 26 grader, når eg kjører BF 3 på max- er den oppe i 35 grader.

 

men så har eg en Corsair h100, som eg kjører på laveste instilling( testa på høyeste, haha var som en jetmotor xD)

 

har brukt asus sin egen overclock- komt opp til 4,5 ghz. og da var temperaturen omtrent det samme xD + 5 grader xD

 

Det er en radiator som dekker enn 120 mm vifte. X40 NZXT vannkjølinga. Så du har kjørt 4.5 ghz på 40 grader?

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg. Men hvordan vet du at 1.41v er i det hele tatt noe å våger å begi deg ut på?

 

Har fulgt med på flere diskusjonsforum og sett andre med tilsvarende system som har hatt den

oppimot 1,45v+ over lengre tid.

 

At det ikke er anbefalt av andre å ha den over f.eks 1.3v, som jeg hører, er jo bare en anbefaling og trenger ikke være et problem for min prosessor.

 

Edit: Om jeg ikke husker feil, er det 1,51 -1,52v som er grensen for hva som er sikkert,

ifølge intel. (For 2500k hvertfall)

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...