Gå til innhold

Printer til nettverk


Anbefalte innlegg

Kjøpte for en uke siden en laserprinter Brother HL-2270DW, prøvde å koble til denne men trengte en router med WPS så jeg ringte telenor og de skulle sende en ny ruter som skulle komme innen 3 dager.

 

8 dager senere dukket den jammen opp i posten og fant da ut til min store frustrasjon at den ikke hadde WPS så da ringte jeg telenor igjen og fikk beskjed om at telenor ikke sendte ut routere med WPS. (Navnet på routeren er forøvrig ZyXEL P2812HNU-F3).

 

Fikk da beskjed av telenor mannen at det ikke var noe problem fordi jeg kunne bare dra på elkjøp eller hvilken som helst butikk, kjøpe en ekstra trådløs router som ikke kostet alt for mye å bare koble til den til telenor routeren med den gule kabelen. Antar han da mente ethernet kabelen i lan porten på routeren.

 

Jeg trykker på WPS finder knappen bak på printeren og løper så til routeren som er koblet til telenor routeren (dette er altså en jensen router AL29150 v5) og trykker på WPS knappen og jeg venter i spenning på en hendelse som er større en da mannen først gikk på månen...Men til min store forbauselse så skjer det ingenting!

 

Jeg ringer denne gangen til Jensen support og kommer i kontakt med en hyggelig dame som selvfølgelig heller aldri har hørt om dette problemet og ber meg gå inn på jensen router innstillingene å slå av det trådløse passordet men jeg prøver å forklare at det ikke fungerer ettersom jeg ikke kan komme inn på jensen routeren ettersom den kun er koblet til telenor routeren som en mottaker for å ta imot WPS signalet fra Jensen routeren.

 

Så er det noen her som kan hjelpe meg eller må jeg se slaget tapt å kjøpe en 10 meter USB extension for å kunne bruke den jævla printeren?

 

(Sikker på at noen her kommer til å spørre meg om hvorfor jeg ikke bare skifter å kun bruker Jensen routeren. Grunnen til det at jeg er en av de tullingene som har bredbåndstelefoni og det ville da ikke fungere om jeg skifter ut routeren selv om jeg kanskje burde gjøre det?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P-2812HNU-F3 har da WPS: Logg inn som Admin, gå til Network Setting/Wireless, så er WPS 3. arkfane. Den er standard satt til Disable, men dette kan du endre her.

 

Edit: Du trenger vel heller ikke WPS? Jeg har ikke satt opp den modellen du har, men på den jeg har selv kan jeg installere en SW på min PC, koble PC til skriver med USB, og sette opp skriveren slik jeg vil, helt manuelt.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

 

Du trenger jo ikke bruke WPS om det ikke funker.

 

På PCen din, gå til startmenyen og skriv cmd. Trykk enter og en svart boks kommer opp. I denne boksen skriver du ipconfig og trykker enter.

 

Her ser du etter linja som heter IPv4 adress og ser hva som står der til høyre. For eksempel står det 192.168.1.13 eller 10.0.0.5

 

Skriv ned det som står der for det trenger du senere.

 

Nå gjør du dette for å finne ut av innstillingene til skriveren:

 

WP12fmq.png

Se på arket og noter deg IP-adressen og subnettmaske.

 

Nå går du på startmenyen og søker etter nettverks- og delingssenter (engelsk: network and sharing center) og trykker enter. Her trykker du endre innstillinger for nettverkskort oppe til venstre (engelsk: change adapter settings). Her høyreklikker du på den kablede nettilkoblingen og velger egenskaper, deretter markerer du Internet protocol v4 og trykker egenskaper.

 

Her huker du av for "bruk følgende adresse" og skriver inn:

 

IP: Det samme som skriveren har (se på arket) bortsett fra at siste delen skal være et annet tall. Hvis skriveren har f. eks. 192.168.1.2 kan du skrive 192.168.1.10

Subnettmaske: Det samme som skriveren.

Gateway: blank

DNS: blank

 

Trykk OK helt til du er ute på skrivebordet. Så finner du frem en nettverkskabel og koble den ene enden i printeren og den andre i PCen din. Gå på nettleseren og skriv inn skriverens IP (se arket) i adressefeltet, trykk enter.

 

En boks med brukernanv og passord kommer opp. Her skriver du admin som brukernavn, og access som passord.

 

Nå er du inne på ruterens konfigurasjon. Finn frem til der du velger IP-adresse. Nå finner du frem det du skrev ned helt i starten av denne guiden, nemlig hva PCen din sin IP var. Her tar du de tre første like men den siste annerledes. Hvis PCen din hadde 192.168.1.10 så kan du f. eks. skrive 192.168.1.50

Nettmaske, dns og gateway er det samme som PCen.

 

Så finner du frem til der du kobler til Wi-Fi og skriver inn passord etc.

 

 

Lagre innstillingene og koble fra kabelen. Endre IP på maskinen tilbake til DHCP (motta innstillinger automatisk) og voila, du kan nå legge til skriveren som en nettverksskriver fra en hvilken som helst enhet på samme LAN.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

 

Du trenger jo ikke bruke WPS om det ikke funker.

 

På PCen din, gå til startmenyen og skriv cmd. Trykk enter og en svart boks kommer opp. I denne boksen skriver du ipconfig og trykker enter.

 

Her ser du etter linja som heter IPv4 adress og ser hva som står der til høyre. For eksempel står det 192.168.1.13 eller 10.0.0.5

 

Skriv ned det som står der for det trenger du senere.

 

Nå gjør du dette for å finne ut av innstillingene til skriveren:

 

WP12fmq.png

Se på arket og noter deg IP-adressen og subnettmaske.

 

Nå går du på startmenyen og søker etter nettverks- og delingssenter (engelsk: network and sharing center) og trykker enter. Her trykker du endre innstillinger for nettverkskort oppe til venstre (engelsk: change adapter settings). Her høyreklikker du på den kablede nettilkoblingen og velger egenskaper, deretter markerer du Internet protocol v4 og trykker egenskaper.

 

Her huker du av for "bruk følgende adresse" og skriver inn:

 

IP: Det samme som skriveren har (se på arket) bortsett fra at siste delen skal være et annet tall. Hvis skriveren har f. eks. 192.168.1.2 kan du skrive 192.168.1.10

Subnettmaske: Det samme som skriveren.

Gateway: blank

DNS: blank

 

Trykk OK helt til du er ute på skrivebordet. Så finner du frem en nettverkskabel og koble den ene enden i printeren og den andre i PCen din. Gå på nettleseren og skriv inn skriverens IP (se arket) i adressefeltet, trykk enter.

 

En boks med brukernanv og passord kommer opp. Her skriver du admin som brukernavn, og access som passord.

 

Nå er du inne på ruterens konfigurasjon. Finn frem til der du velger IP-adresse. Nå finner du frem det du skrev ned helt i starten av denne guiden, nemlig hva PCen din sin IP var. Her tar du de tre første like men den siste annerledes. Hvis PCen din hadde 192.168.1.10 så kan du f. eks. skrive 192.168.1.50

Nettmaske, dns og gateway er det samme som PCen.

 

Så finner du frem til der du kobler til Wi-Fi og skriver inn passord etc.

 

 

Lagre innstillingene og koble fra kabelen. Endre IP på maskinen tilbake til DHCP (motta innstillinger automatisk) og voila, du kan nå legge til skriveren som en nettverksskriver fra en hvilken som helst enhet på samme LAN.

 

Før jeg kan gjøre det må jeg kunne disable APIPA men jeg klarer ikke å finne en brukbar veiledning på google som forteller meg hvordan jeg kan gjøre det, for først da kan jeg putte en IPen du sier, hvis ikke så står det at den bare "

With Automatic Private IP Addressing (APIPA), DHCP clients automatically configure an IP address and subnet mask when a DHCP server is not available. The device chooses its own IP address in the range 169.254.1.0 through to 169.254.254.255. The subnet mask is automatically set to 255.255.0.0 and the gateway address is set to 0.0.0.0.

 

By default, the APIPA protocol is enabled."

 

Og jeg kommer ikke inn på skriver settings med ethernet kabelen ved å skrive inn IP adressen jeg for utdelt av skriveren.

Endret av GeneralUser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...