Derimot Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Hei! Får stadige oppgaver i samfunnsøkonomi (VG3) om dagens norske økonomiske situasjon. Er det noen her som har noen tips til noen stikkord her? Har tenkt å ta utgangspunkt i de tre målene regjeringa har: - Arbeidsledighet % - Inflasjon - Økonomisk vekst Hvordan ligger Norge i dag ann i henhold til f. eks disse punktene jeg har satt opp? På forhånd takk!
Wisd0m Skrevet 13. april 2013 Skrevet 13. april 2013 Både arbeidsledighetstall og inflasjon er etter min mening godt manipulert i Norge. Vi har mål om inflasjon på 2.5%, men ligger noe under (google). Arbeidsledigheten er også lav, rundt 2-5%. Begge disse tallene finner du lett ved et nettsøk.
Payung Skrevet 14. april 2013 Skrevet 14. april 2013 Både arbeidsledighetstall og inflasjon er etter min mening godt manipulert i Norge. Hva mener du med godt manipulert? TIl trådstarter: Hvis du går inn på ssb.no finner du all informasjonen du leter etter.
Euklid Skrevet 14. april 2013 Skrevet 14. april 2013 Inflasjonen inneholder f.eks. leiepriser på boliger, ikke salgspriser. Videre sliter SSB med å måle prisøkning når en leilighet går over på ny kontrakt, det er stort sett kun økning i leie innenfor ett leieforhold de klarer å plukke opp, men det er jo ikke her de store økningene skjer. Dette er et av mange problematiske områder ved statistikken. Det ligger ikke noe ondsinnet manipulasjon bak, men vi har et ganske brillefint problem på gang når SSB sier det er Norges Banks ansvar å vurdere hva inflasjonstallene kan duge til pengepolitisk sett, Norges Bank importerer sine modeller og teorier rett fra USA og Norge importerer det aller meste av varer rett fra Kina. Jeg synes trådstarter kan ta med gjeld blant husholdninger og den sårbarhet som ligger i dette i sin oppgave.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå