Gå til innhold

Ujevn videoavspilling fra pc! 60 eller 24Hz


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har over lengere tid brukt diverse PCer som avspiller av video og lignende på TV via HDMI.

 

Jeg har egentlig vert brukbart fornøyd, men har hele tiden irritert meg over at avspillingen ikke har vært 100% jevn.

 

Den siste tiden har jeg lest litt om dette og kommet frem til at det ikke er kabel eller svak maskinvare som er skyld i dette men rett og slett framerate på video vs frekvens på TV.

 

De fleste videoer er på 23.97 FPS, noe som er tilnermet lik 24 FPS

Det er et tall som burde gå opp i frekvensen på tv'n har jeg skjønt. Altså

24Hz,48Hz eller 72Hz. men har ikke vært borti TVer som støtter disse frekvensene, iallefall ikke mine TVer..

 

jeg forsøkte å endre innstillingen på PCen til 23 og 24Hz og merket med en gang at videoavspillingene ble MYE jevnere. Men det var den eneste fordelen. Bildet virket helt "Jævlig" ellers..

 

Finnes det noen løsninger på dette problemet?

Et problem som jeg uten å være sikker regner med de aller fleste som har PC koblet opp mot TV faktisk har uten å være klar over det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

TVer som støtter 24 Hz, støtter egentlig 23.976 Hz, men de runder av til 24 HZ.

 

Normale TVer kan ikke ta i mot 48, 72, 96 osv, kun "24", 25, 50 og 60 Hz. Dette er det HDMI standarden som setter en stopper for andre frekvenser. Og TVene kjører normalt i dag 100/120, 200/240, samt formatene som går opp i 24 som er i nærheten av de foran nevnte.

 

Skal man få det til å bli bra nok, så må man sende i formatene TVen kan ta i mot, og enten må man bytte hver gang formatet på kilden forandrer seg. Setter man til 24 Hz, for å gi BD filmer best resultat fra PC, så blir DVD normalt dårlig, og omvendt.

 

Personlig så sverger jeg til en skikkelig BD-spiller, som selv sender formatet som filmen gir, den bytter selv mellom 24 og 60 Hz.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

...

Problemet ditt er nok ikke at tven ikke støtter 24 eller 23.976 Hz; datamaskiner har dermot en tendens til å pushe ut i typisk 24 bilder/sek. Noe som gir at bilde er i usync med lyd ca. hvert 40'ende sekund som må tas igjen.

 

Enkelte Blu-ray filmer har 24 bilder/sek; andre har 23.976 (flertallet). DVD igjen har 25 eller 30 (eventuelt interlaced utgaver på 50 eller 60).

 

Edit:

Løsning, bruk XBMC (eller andre varianter som bygger på denne), og sett opp at sync skal være i henhold til kilde. Om du kjører Windows skal det om hardwaren følger med funke veldig fint. OS X har ikke støtte for 23.976; bare 24 inntil videre.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...