Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strøm i garasje - Omformer fra 220v til 12v for å drive bilstereo og 2 lys?


Anbefalte innlegg

Har en garasje som jeg ønsker å sette opp to enkle lys i, samt en bilstereo eller en annen radio.

 

Har funnet ut at det fort kan bli dyrt å legge strøm dit, så derfor tenkte jeg at om jeg legger en 12v strøm dit selv så er vel det lov?

 

Derfor trenger jeg en omformer / adapter som jeg kan plugge i stikkontakten i en yttergang, og deretter legge en 12v ledning derfra til garasjen. Der splitter jeg i tre, en til hvert lys og en til stereo.

 

Noen som vet om dette er lov?

Noen som kan anbefale et adapter?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er ikke dette lov (uten at du er elektriker), da utstyret sannsynligvis trekker mer enn 50VA (W). Sett at det trekker mindre enn 50VA har du lov om du ikke er elektriker.

 

For å anbefale en strømforsyning må vi vite hvor mye effekt stereoen og lysene krever.

 

Dog vil jeg anbefale deg å bruke en 230V skjøteledning fram til garasjen og heller ha omformeren plassert i garasjen. Du får spenningsfall som gjør stereoen ubrukelig og lysene svake om det blir for langt (hvor mye spenningsfall du får avhenger av tverrsnittet på ledningen og hvor mye strøm utstyret bruker). Det vil si at ledningen fra huset til garasjen må være ganske tykk om det skal være 12V der i fra, men hvis du plasserer omformeren i garasjen slipper du unna med en tynn ledning fram til garasjen.

I tillegg vil du ha muligheten til å ha annet 230V utstyr i garasjen ved behov.

 

Hvis jeg forstår deg rett er det ikke snakk om fast opplegg, og da ville jeg om jeg var deg ha lagt skjøteledningen til garasjen og brukt 230V utstyr der istedet.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Dette er ment som en fast installasjon, så skjøteledning etc funker ikke.

 

Greia er at jeg bare ønsker lys og litt lyd i garasjen når jeg fikler med til der ute. Trenger ikke være store greiene.

Har brukt batteri til nå.

 

Hadde egentlig tenkt på enkelt solcellepanel slikt som dette

http://www.ebay.com/itm/Solar-Power-system-Panel-Battery-Charger-LED-Lights-Lamp-Inverter-DC-DC-/261127440225?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ccc688761

Lenke til kommentar

Ville nok gjort som tipset over her.. Om du f.eks legger en skjøtekabel i rør og graver den ned, og legger den så du får kontakten inn i gangen, så kan vel ikke dette regnes som fast installasjon vil jeg tro.

Og ingen kommer vel hjem til deg for å sjekke om kabelen er tilkoblet i 24/7 eller ikke ;)

 

Og da kan du jo fint kjøpe en 12V omformer, så du kan bruke utstyret du har der fra før :)

Men med tanke på stereoen kan det vel være greit å ha et batteri også, for den nullstilles vel hver gang strømmen kuttes?

Isåfall kan du jo bruke en batterilader sammen med batteriet, så har du konstant 12V.

 

Ellers var jo det solcelle greiene veldig billig :S untatt frakta da :p

Lenke til kommentar

Hvis jeg legger skjøteledning trenger jeg ikke 12v, da kan jeg bare sette opp en vanlig radio og et par lamper.

 

Har fått høre av en elektriker at hvis jeg legger en skjøteledning som du sier og det skulle skje noe, feks brann, kan jeg få problemer med forsikringsselskapet.

 

Er mye derfor jeg ønsker en løsning som er lovlig og billigere en å få en elektriker til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Skjønner.. Men da er nok det solcelle panelet en løsning.

Men hvordan er det med montering av sånt selv? Det blir jo på en måte en fast installasjon det også.. men det er jo ikke mange watt det er snakk om..

Leste litt om det.. og det virka som om det batteriet klarte å kjøre en av dem medfølgende lampene i ca 8 timer før det måtte lades igjen..

Og det så også ut til at solcelle panelet leverte lite effekt, så om du f.eks kjører radioen og 2 lamper samtidig, så kan det hende det ikke er nok effekt til å samtidig lade batteriet.

 

En annen ting å tenke på er jo om disse panelene fungerer noe særlig når det ikke er sol.

 

Men skal sies.. jeg er hverken elektrikker eller har brukt solcelle paneler før.

Så det er mest gjetting fra min side ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...