Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Placebo; hvorfor virker det?


mindfilter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjernen sender signalene som skiller ut hormonene.

Hvis jeg tar på hvit frakk og sier du har kreft, noe du ikke har så føler du deg fortsatt syk pga du tror du er det.

 

 

Eksempel, låst inn på industrifryserom da døra smalt igjen, funnet død neste dag pga personen trudde fryseren var på så personen trudde den skulle fryse ihjel og da døde i 22 grader.

Lenke til kommentar

Hjernen sender signalene som skiller ut hormonene.

Hvis jeg tar på hvit frakk og sier du har kreft, noe du ikke har så føler du deg fortsatt syk pga du tror du er det.

 

 

Eksempel, låst inn på industrifryserom da døra smalt igjen, funnet død neste dag pga personen trudde fryseren var på så personen trudde den skulle fryse ihjel og da døde i 22 grader.

 

Hva slags hormon er det som kan senke temperaturen og drepe sin egen kropp, om jeg tør spørre?

Endret av mindfilter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale alle å lese litt om "the health management system" av Nicholas Humphrey om dette ikke er kjent fra før.

 

Det er kort fortalt en evolusjonærbiologisk innfallsvinkel til fenomenet placebo som sier noe slikt som at dersom hjernen tror at et fysiologisk problem er eller vil bli behandlet eller gå over av seg selv vil den unngå å sette i gang prosesser som ellers ville virket helende på problemet. Eksempler på slike prosesser er feber, smerte, immunrespons, kvalme etc. Siden det å sette i gang slike prosesser medfører en kostnad for organismen har evolusjonen sørget for at også vår abstrakte forståelse av sykdomstilstanden er med å regulerer hvorvidt disse ubeviste prosessene settes i gang. Det hevdes også at vi evolusjonært sett er predisponert til å ofte sette i gang slike helende prosesser før det foreligger alvorlig sykdom, for å komme eventuell alvorlig sykdom i forkjøpet. Dette fordi det over tid er mindre kostbart for organismen å være forebyggende enn å ikke være det og dermed bli rammet hyppigere av alvorlige infeksjoner o.l.

 

Wikipedia har en ganske god artikkel om temaet her.

Lenke til kommentar

Hva slags hormon er det som kan senke temperaturen og drepe sin egen kropp, om jeg tør spørre?

 

Selv om jeg personlig tar det eksempelet med en klype salt, så har kroppen faktisk evne til å temperaturregulere seg selv. Noen som bader i is har den evnen.

Lenke til kommentar

Selv om jeg personlig tar det eksempelet med en klype salt, så har kroppen faktisk evne til å temperaturregulere seg selv. Noen som bader i is har den evnen.

Ovennevnte er en velkjent vandrehistorie, og har slik sett ingen dokumentert rot i virkeligheten. Men man kan jo tenke seg til mange ulike mekanismer som kunne ha forklart historien dersom den var sann, eksempelvis at personen av frykt produserte mye adrenalin, slik at han fikk en innsnevring av blodkarene og subjektivt opplevde at hendene og føttene ble kalde. Dersom han hadde en underliggende ikke-diagnostisert lidelse kan man tenke seg at det økte nivået av katekolaminer på grunn av stressfaktoren kunne ført til en hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser eller en uheldig blodpropp eller liknende.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ovennevnte er en velkjent vandrehistorie, og har slik sett ingen dokumentert rot i virkeligheten. Men man kan jo tenke seg til mange ulike mekanismer som kunne ha forklart historien dersom den var sann, eksempelvis at personen av frykt produserte mye adrenalin, slik at han fikk en innsnevring av blodkarene og subjektivt opplevde at hendene og føttene ble kalde. Dersom han hadde en underliggende ikke-diagnostisert lidelse kan man tenke seg at det økte nivået av katekolaminer på grunn av stressfaktoren kunne ført til en hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser eller en uheldig blodpropp eller liknende.

 

Hvis man behersker Tummo-meditasjon så lar det seg gjøre å holde seg varm og god over tid i lave temperaturer som ville fått andre til å hakke tenner og bli blå. At noen gjør det på andre måter via svindel eller selvbedrag / avstenging av sanser via f.eks selvhypnose etc er nok også mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...