Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangskjøp av moped


xcitu

Anbefalte innlegg

22 år, har hatt billappen i 3 år. Flytter til Bodø i Mai og har tenkt å skaffe meg moped for å komme meg rundt lettere (bil blir for dyrt), og har noen spørsmål i forbindelse med dette.

 

Kjøpe brukt/ny?

Er på utkikk etter vespa eller scooter, hvilken anbefales?

Utenom selve mopeden og utstyret, hvilke andre kostnader finnes det, type bensin/forsikring/osv?

Tok bil lappen når du fikk bil+moped i samme slengen, så jeg har aldri rørt en moped før. Er det lett å lære seg å kjøre? (trafikkregler er ikke noe problem)

Anbefaler du å stikke innom en kjøreskole og ta en time der?

Når kaldere tider kommer mot høsten, er det mulig å skifte til piggdekk slik at jeg kan bruke den da?

Noen hint til når jeg kjøper mopeden? Altså selger som prøver å lirke mer penger utav lomma mi eller anbefalinger av merker/klær/hjelm etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan sykle så er det ikke så veldig vanskelig å lære seg. Du får ikke kjøretillegget til moped så det er ikke noe vits i å gjøre. Det er mulig å bytte til piggdekk, men det er bare de aller mest moped glade 16 åringene som jeg har sett at gjør det.

 

Hvis du er ute etter en scooter som går og går så kan du kjøpe en Honda zoomer.

 

 

 

Lenke til kommentar

[..] Flytter til Bodø i Mai og har tenkt å skaffe meg moped for å komme meg rundt lettere [..]

Da blir du boende så langt nord at du risikerer at mopeden må stå fra starten av oktober til starten av mai (!). Mopedkjøring på vinterføre er slettes ikke å anbefale for nybegynnere.

 

Jeg ville ikke engang anbefalt det for erfarne kjørere, selv om man til og med har dekk med pigger i. Det er dritvondt å deise overende når det blir glatt (og dessverre altfor lett).

 

Kjøpe brukt/ny?

Vanskelig å si. Dessverre eies jo mange mopeder/scootere av ungdommer som ikke har det spor peiling på hva de driver med...:

- Guttekjørte mopeder/scootere kan være nedkjørte og blitt "halvmekka" mye på. Faktisk til den grad hvor de nesten ramler fra hverandre (og hvor de er farlige å kjøre med). Eller så er de blitt tuklet med (trimmet), så de ikke lenger er lovlige å kjøre med. Og sånt er ikke nødvendigvis enkelt å se hele tiden.

- Jentekjørte mopeder/scootere kan derimot være stelt litt finere med. Men giring og clutching er dessverre noe jenter er kjent for å slite med, hvor det kan ha oppstått ekstra stor slitasje.

 

Så hvis du ikke har råd til å kjøpe en ny moped/scooter, bør du ihvertfall ha med deg en som kan motor når du skal kjøpe deg en brukt moped/scooter.

 

Utenom selve mopeden og utstyret, hvilke andre kostnader finnes det, type bensin/forsikring/osv?

Bensin går det lite av, det spørs hvor mye du kjører selvsagt. Og olje + kjedespray kjøper du inniblant, det er ikke snakk om store utgifter.

 

Angående forsikring: Jeg husker/vet ikke helt, men kanskje blir det et par tusen i året. Skal du ha noe mer enn ansvarsforsikring blir det selvsagt dyrere.

 

I tillegg får du omregistreringsavgift og årsavgift, men det bør ikke bli noe særlig mer enn en tusenlapp i året (tror jeg).

 

Tok bil lappen når du fikk bil+moped i samme slengen, så jeg har aldri rørt en moped før. Er det lett å lære seg å kjøre? (trafikkregler er ikke noe problem)

Anbefaler du å stikke innom en kjøreskole og ta en time der?

Det er lett å lære seg mopedkjøring, dessverre er det mye du bør være obs på i trafikken siden andre trafikanter altfor lett ignorerer/overser førere av mopeder/scootere/motorsykler. I tillegg: Er du fører av moped/scooter vil andre trafikanter altfor ofte prøve å presse seg frem, hvor de kan sette ditt liv i fare.

 

Å stikke innom en trafikkskole for å få litt gode kjøreråd/teoritips er derfor sterkt å anbefale.

 

[..] eller anbefalinger av merker/klær/hjelm etc.

Skaff deg ihvertfall en god helhjelm du er fornøyd med. Endret av droidy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...