Gå til innhold

Bygge PC til max 13k


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge en ny PC, og har da satt i sammen et PC-oppsett for første gang i mitt liv. :D Jeg har gjort en del research og håper det er bra, men siden det er første gang jeg gjør dette tenkte jeg å høre hva dere dataguruer synes. Den skal hovedsaklig brukes til gaming. Det eneste jeg har fra før av er en 240 GB SSD og datamus.

Vær så snill å ta en titt. Deres hjelp betyr veldig mye for en amatør som meg.

 

Her har dere et bilde av handlevognen min på Netonnet:

post-287258-0-71263300-1364319121_thumb.png

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er sånn jeg ville gjort det: pS73nrg.png

 

 

 

Annet kabinett. Smak og behag. jeg synes Fractal Design har pene kabinetter av høy kvalitet som ikke koster skjorta.

 

Annet HK med innebygget wifi. Ville ikke gått for Sabertooth kortet fordi det har en litt latterlig løsning med plastikk deksel over store deler av kortet. virker litt billig. Men igjen.. smak og behag.

 

sterkere og bedre PSU som er fullmodulær. Passer også fint hvis du i fremtiden trenger litt mer punch hvis du feks prøver SLI eller crossfire.

 

byttet til Low profile RAM. da blir det plass til feks den prosessorkjøleren jeg la til. Pcen blir mer stillegående og du kan også prøve litt overklokking hvis du føler for det.

 

Større HDD.

 

Annen skjerm: ultrasharpen til dell skal hvistnok være det beste kjøpet i prisklassen 1,5-2k .

 

7970 istedenfor gtx680. mer ytelse per krone. Hvis du var instillt på gtx680 så er det greit, men jeg synes i hvertfall 7970 er det beste kjøpet nå for tiden. I tillegg får du med nye bioshock og crysis 3 på kjøpet.. bra deal.

 

Sikkert noen andre som har noen gode inspill også..

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg har også funnet et kabinett jeg synes er meget pent: CM Storm Enforcer Gaming Midi Tower

Er det noen spesielle forskjeller på mid-tower og full-tower? Passer denne delene mine?

 

Har lenge tenkt jeg skulle ha Logitech G710+ når jeg fikk stasjonær, men jeg er veldig i tvil om jeg skal kjøpe billigere tastatur og dyrere skjerm istedet. Skjermen jeg har valgt skal visst også være veldig god.

Jeg tror ikke jeg har bruk for 2 TB HDD. :p

Jeg har alltid vært glad i Nvidia, selv om jeg ikke helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Bioshock Infinite har jeg, og Crysis har jeg aldri likt.

 

 

Oppdatert handleliste:

 

post-287258-0-56334200-1364332110_thumb.png

 

 

På PC-en jeg har nå har jeg brukt en Windows 8 oppgraderingslisens. Jeg skal ta ut SSD-en med OS-et og selge PC-en med HDD-en som fulgte med. Kan jeg bare sette inn SSD-en med Windows 8 i den nye PC-en, slik at jeg slipper å installere OS-et på nytt?

Jeg ser også at på noen hovedkort står det "Windows 8 Ready". Betyr dette at andre hovedkort ikke støtter Windows 8?

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

Jada, alle delene passer. Jeg kan med 99% sikkerhet at du ikke har bruk for 2TB HD. Su klarer aldri å bruke det opp, og isåfall, kommer den til å bli tregere enn en skilpadde som går baklengs. Nei, trenger du mer enn 1TB går du for RAID. Hvis det står at produktet er Win 8 ready så støttes Win8. Jeg ville ikke hatt storm enforcer. Har en kompiss med det, og døren som dekker ODD bayene føles ganske "jalla", og det er mase mesj på det, så den er ikke akkurat stille. Ville kanskje heller valgt haf 912, når sant skal sies kommer sikkert den også å bråke, og så er det er gammelt kabinett, men den har i hverfall ikke den "jalla-døra". Tror kanskje storm scout ii er et bedre alternativ. Vurderte den selv, men den har så dårlige muligheter for vannkjøling. Den kommer med bare en vifte, men det er i grunnen fint, for da kan du velge noen stille vifter, eller noen tøffe led vifter som bråker litt mer. Det er smak og behag.

 

Meditower er mindre enn fulltower. Fulltower har som oftest bedre plass til vannkjøling, hovedkort, skjermkort osv.

Lenke til kommentar

Som du ser i signaturen min så har jeg hovedkortet mg_martin har i sitt forslag. Det er ikke veldig bra innebygd wifi. Det er ikke verd å kjøpe det hvis det bare er p.g.a. wifi.

 

Har hovedkortet selv (riktig nok pro med thunderbolt) og merker ikke noen problemer med wifi på det.. fungerer som bare det de gangene jeg har benyttet meg av det.. selvsagt er jo kablet best, så blir som regel det som blir benyttet på en stasjonær. Likevel er det ikke umulig at det ikke er helt konge. har jo ikke testet det over en lengre periode.

 

Uansett. Hvis du skal gå for miditower vil jeg absolutt anbefale fractal design R4. Et skikkelig kvalitetskabinett. Har hatt dette selv i 3 mnd eller noe og er super fornøyd. Eneste ankepunktet er kanskje at de inkluderte viftene ikke er helt i toppsjiktet når det kommer til støy, men det er en enkel sak å bytte ut.

 

De fleste har nok ikke bruk for 2TB med plass, men siden disken koster såpass mye mindre for dobbel plass synes jeg det er verdt investeringen. Dog er sant som Heika sier at det optimale er flere disker i Raid.

 

Såvidt meg bekjent er alle z77 Hovedkort Win8 klare.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å gå for Fractal Design Define XL R2, men en ting som forvirrer meg er alle disse viftene. Hva er den viften mg_martin anbefalte for eksempel? Er det liksom en vifte som man erstatter med viften(e) i kabinettet og gjør den mer stille?

Jeg skal ikke bestille før vi er ferdig med flyttingen, så er det noen kommende teknologier jeg bør vente på? Nvidia GTX 7xx eller noe?

Jeg bestemte også å gå for skjermen du anbefalte mg_martin

Lenke til kommentar

DVI kabler følger med de fleste skjermer som har DVI inngang, eneste unntaket er stort sett dersom skjermen har HDMI og VGA, da får en med VGA og ikke HDMI kabel.

 

 

Ville ikke valgt en ips skjerm eller pls skjerm og så trimmet den. Hadde også valgt et annet skjermkot, 1 vifte som dytter ut luften bak dersom du skal ha en dårlig ventilert kasse og to vifter dersom du skal ha en godt ventilert kasse.

 

 

Hadde valgt noctua NF 14 eller thermaltake silverarrow, de yter litt bedre med tanke på overclocking, lydnivået på NF 14 er så og si det samme.

 

 

Tror jeg hadde kjøpt oppsettet til "mg_martin" og byttet til 1TB disk og tatt vekk dvi kabelen.

 

 

Se på dette: http://www.prisjakt.no/list.php?l=44531&view=o

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp så langt! :D Slik ser handlelisten ut i skrivende stund:

 

handleliste.png

 

 

Noen som vet hva frakten kommer til å ligge på? Jeg ser Dustinhome har gratis frakt fram til 7. april, men jeg må bestille senere pga. flytting. :(

Og er et antistatisk armbånd nødvendig? Hvordan bruker jeg det isåfall?

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

Har aldri brukt antistastisk bånd, og har bygget PC'er siden krigen. Så lenge man passer på å jorde seg, ved å ta på metall bla så går det helt fint.

 

3 ting jeg stusser på:

 

Hvorfor kjøpe GTX 680, når du kan få et overklokket GTX 670 med referanse GTX 680 design på PCB og kjøler til under 3000 kr?

http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

 

 

Behøver du gamingkeyboard til 1000 kr?

 

Til gaming er vel BenQ XL serien det råeste på skjermfronten, broren min sverger til 120hz og han spiller en del fps.

 

Bortsett fra det, så synes jeg det ser bra ut.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe GTX 680, når du kan få et overklokket GTX 670 med referanse GTX 680 design på PCB og kjøler til under 3000 kr?

http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

Hva med en overklokket GTX 680, da? :p

http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/

 

Vet ikke om jeg behøver å bruke 1k på tastatur, men det er vel den prisklassen du må opp i om du vil ha et bra mekanisk? Den fikk jo også en veldig bra anmeldelse her på Hardware.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å gå for Fractal Design Define XL R2, men en ting som forvirrer meg er alle disse viftene. Hva er den viften mg_martin anbefalte for eksempel? Er det liksom en vifte som man erstatter med viften(e) i kabinettet og gjør den mer stille?

Jeg bestemte også å gå for skjermen du anbefalte mg_martin

 

Ja, jeg mener de inkluderte kabinett viftene.. det er det eneste ankepunktet jeg har på kabinettet mitt i hverttfall.

Lenke til kommentar

Til gaming er vel BenQ XL serien det råeste på skjermfronten, broren min sverger til 120hz og han spiller en del fps.

 

Du har rett i at Benq xl serien får mye skryt, men så koster de en god del mer enn feks. ultrasharpen til dell. Er ikke så fryktelig mye vits i en 120hz skjerm når man sjeldent klarer å oppnå 120fps uansett..

Lenke til kommentar

Tviler litt på om jeg burde ta GTX 680. Jeg har liksom alltid hatt Nvidia og det har fungert knirkefritt. Tilbakemeldingene deres til GTX 680 har jo ikke akkurat vært positive, heller. :p Kanskje jeg burde gi AMD en sjanse? Den koster jo ikke så mye mindre, men tror dere denne her ville vært et bedre valg?: http://www.dustinhome.no/product/5010645332/sapphire-radeon-hd7970-ghz-edition-vapor-x-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Og er det noen som vet om den er overklokket? Liker ikke å tukle med sånt selv, hehe.

Lenke til kommentar

Tviler litt på om jeg burde ta GTX 680. Jeg har liksom alltid hatt Nvidia og det har fungert knirkefritt. Tilbakemeldingene deres til GTX 680 har jo ikke akkurat vært positive, heller. :p Kanskje jeg burde gi AMD en sjanse? Den koster jo ikke så mye mindre, men tror dere denne her ville vært et bedre valg?: http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/

Og er det noen som vet om den er overklokket? Liker ikke å tukle med sånt selv, hehe.

 

her har du bra 7970 som har 3 vifter som vil fungere fint med kjøling og kan overclokced =)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760919

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...