Gå til innhold

[Løst] OEM, windows 7 og Samsung SSD


Anbefalte innlegg

God kveld alle sammen!

 

Jeg har lett meg rundt på nettet nå, men sliter med å finne ut hva OEM er.

Dette kjelder i forhold til Windows OS og en Samsung 120gb SSD

 

SSD OEM: http://www.komplett....aspx?sku=765972

 

Wndows 7 OEM: http://www.komplett....aspx?sku=630907

 

Skal altså ha dette i en selvbygd pc!

 

Er det noen som kan forklare meg dette?

 

Takk for svar :)

Endret av Osteskive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er reglene for OEM-lisens

  • En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.
  • Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..
  • Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.
  • Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows.

 

 

SSD/ OEM

Original Equipment Manufacturer / EOM på SSD er kun drev evt med skruer til nød.

Rett fra fabrikk.

 

Retail så har noen tatt inn SSDen og lagt med kabel og holder til å feste den i en vanlig harddiskplass osv / det følger med tilbehør av forskjellig slag.

Endret av War
Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt og godt svar, @War ;D

 

Nå lurer jeg på om jeg om det holder med en OEM SSD for en stasjonær pc. Etter å ha sett en unboxing video av en samsung OEM og en Samsung Kit SSD, så det ut som det bare fulgte med en liten usb ledning som gjør at du kan bruke kit utgaven som ekstern hadrisk.

 

Noen som vet om det er noen andre fordeler med Kit utgaven?

Endret av Osteskive
Lenke til kommentar

Ofte kan problemet ved å kjøpe en OEM SSD til stasjonær PC være at PCen ikke har egen 2,5" brønn, men bare 3,5" brønner. Ofte får man med overgang fra 3,5" brønn til 2,5" når man kjøper kit, men det varierer noe, og noe du må sjekke før du kjøper.

 

Har PCen din 2,5" brønn (ikke like vanlig på stasjonære?), spiller det ingen rolle. Kjøper du OEM, må du kanskje kjøpe en slik overgang ved siden av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...