steffan-- Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Hei. Vi pleier å arrangere lite lan her i området, med ca 50stk på hver gang. Vi har 4 24-ports SMC-switcher kobla sammen, og dobbel ISDN-tilkobling vi (teoretisk) kan bruke. Forrige lan gikk jo alt galt - med internett, nettverk og det som var. Lite som funka for å si det sånn =). Da prøvde vi en maskin med windows 2000 som delte ut internett med internet connection sharing. Det funka dårlig. Har nå installert Win2000 Adv. Server på denna maskinen (pentium mmx 225, 196MB ram, 14GB hd, nettverk og isdn), tenkte det ville funke bedre til neste gang. Åssen er den lureste måten å sette opp dette på? Den må vel dele ut ip-adresser + internett til alle? Den må også kanskje tåle at noen ikke har satt opp nettverket sitt skikkelig? Hardware-router blir vel for dyrt. Mvh Steffan
agvg Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Hardware-router blir vel for dyrt. Mvh Steffan Skaff en P100+ med 32MB RAM, et eldre PCI nettkort og et kurrant Asuscom eller Billion ISDN-kort og kjør smoothwall som router. Tar en liten time og innstallere og er dønn stabilt, la den dele ut IP via DHCP og dere administerer den via web, gratis er den også hvis dere har maskinvaren. www.smoothwall.org
|SeVen| Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Er bare å sette opp maskina med 2000, og sette riktig subnetmaske og ip og sette den greia til 1 i registry så router maskina. Husker ikke i hue hva den keyen het. den skal iallefall på 0 mener jeg.
steffan-- Skrevet 17. september 2003 Forfatter Skrevet 17. september 2003 Smoothwall er et eget operativsystem altså, eller kjøres det på linux/windows? Har ikke så mye peil på linux akkurat Vi prøvde jo å sette opp med ics i Win2k, men det funka som sagt dårlig. For mange brukere?
agvg Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Smoothwall er et eget operativsystem altså, eller kjøres det på linux/windows? Har ikke så mye peil på linux akkurat Vi prøvde jo å sette opp med ics i Win2k, men det funka som sagt dårlig. For mange brukere? Det er et eget OS, ca 20MB i nedlasting.
steffan-- Skrevet 17. september 2003 Forfatter Skrevet 17. september 2003 Ikke store operativsystemet altså. Har jo den maskinen med win2000 på nå som jeg kan bruke, så trenger ikke p100
Lautsprecher Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Hardware-router blir vel for dyrt. mellom 3-600 kr
ahrain Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Hei. Vi pleier å arrangere lite lan her i området, med ca 50stk på hver gang. Vi har 4 24-ports SMC-switcher kobla sammen, og dobbel ISDN-tilkobling vi (teoretisk) kan bruke. Forrige lan gikk jo alt galt - med internett, nettverk og det som var. Lite som funka for å si det sånn =). Da prøvde vi en maskin med windows 2000 som delte ut internett med internet connection sharing. Det funka dårlig. Har nå installert Win2000 Adv. Server på denna maskinen (pentium mmx 225, 196MB ram, 14GB hd, nettverk og isdn), tenkte det ville funke bedre til neste gang. Åssen er den lureste måten å sette opp dette på? Den må vel dele ut ip-adresser + internett til alle? Den må også kanskje tåle at noen ikke har satt opp nettverket sitt skikkelig? Hardware-router blir vel for dyrt. Mvh Steffan Hei, Steffan! Om dere skal gjøre det så billig som mulig, så ville jeg satt opp en maskin som kjører linux. Distro er egentlig det samme, men jeg vil selv anbefale Slackware. Ikke at det er den enkleste distroen å håndtere, men når det først er konfigurert skikkelig, så virker det veldig bra. Til utdeling av ip-adresser bruker du da dhcpd, som da er en dhcp-server. Dette må konfigureres manuelt, dette høres kanskje ganske ille ut, men tro meg det er ikke så vanskelig som det høres ut. Til å dele internett ville jeg brukt iptables (net filter), ved å bruke MASQUERADE (NAT) funksjonen. iptables kan også brukes til å skrive en selvdefinert firewall, noe som er ganske greit å ha på et slikt lan. Skulle det være noe du lurer på, så kan du maile meg på [email protected]. Mvh Glenn R. Brekke - ahrain
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå