Gå til innhold

prute på meglerprovisjon


zulo

Anbefalte innlegg

Leiligheten min ble taksert til 200 000(andel med gjeld).

Jeg fikk kontrakt med % basert provisjon med minimumsprovisjon 38000kr.

Kan jeg prute på minimumsprovisjonen etter at jeg har akseptert budet på 100? For det går vel på kontrakta mellom meg og megler?

 

Megleren var litt ufin og jeg mener at megler ikke ivaretok mine interesser da megleren spurte om jeg aksepterte budet for så å snakke om at jeg måtte snakke med banken for å spørre om det var greit at summen da ikke dekket lånet mitt. Det var først etter at jeg sa ja..(for meg var vi i en normal samtale der det sku forekomme diskusjon/opplysning etc etterpå), men for megler var det et rungende JA som jeg forpliktet meg til. Men først etterpå ble jeg forklart at da går jeg jo i minus for de får ikke dekket sine utgifter.(megleren).

 

Et bud på 100 fører til at gjenstående gjeld på 40 går bare ned til 25. M.a.o 65 tusen cirka av 100 går til megler og jeg sitter igjen med -25000kr etter salget.

Nå har jeg akseptert da det er et trått marked om dagen men synes det er voldsomt med 38k minimumsprovisjon på 100k salgssum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kan prute på meglerhonoraret, men selger og megler må være enige før ein går til det steget å selge boligen.

 

I ettertid så er det ikkje så mykje du får gjort sidan du har forplikta deg til avtalen om prosentprovisjon med ein minimumprovisjon.

 

Du kan sjølvasgt gå vidare med at du meiner at meklaren ikkje har handla i din beste interesse ved å be deg akseptere bud som du ikkje er tjent med, men sidan du har gitt eit ja så kan det være vanskelig å vinne fram.

Lenke til kommentar

Ja, har sagt ja nå og er klar for å lette mine skuldre og forsvinne fra borettslaget.

Men dette med minimumsprovisjon er vel utenom selve salget og tidsfrister etc, så der kan jeg klage på selve avtala etterpå sjøl etter salget?

Tenkte jeg kunne lage et skriv og vise til at megler var ikke fullmektig/slags lærling og at jeg bidro en del selv med opplysninger. 12k for å lage "rapporten" men det var jeg som sa fra om skrivefeil, retta en del faktafeil osv.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være en tøff kamp for deg å komme i mål nå, dessverre. Men gratulerer med at du tross alt fikk solgt andelen din!

 

For andre som finner denne tråden: Da jeg solgte leilighet sist var det ganske lett å prute med megler, ved at jeg fikk en fastpris på oppdraget i stedet for prosentbasert provisjon. Fastprisen var lavere enn minstebeløpet ved %-basert salg. Megler gjorde fortsatt en god jobb for meg og jeg opplevde ikke at han hadde noe mindre vilje til å stå på for å oppnå best mulig salgssum.

Lenke til kommentar

At du får 100 000 for andelen har ingenting med prisen på leiligheten å gjøre. Dersom jeg har 17 mill i lån på en leilighet til 17,1 mill skjønner du vel at det blir feil å si at boligen kun koster 100 000? Megler tar provisjon av markedsverdien på objektet, kan jo ikke ta hensyn til din eller annen gjeld knyttet til andelen. For øvrig er det ofte sent å klage når avtalen er godkjent og handel gjennomført.

Lenke til kommentar

Det er jo avtalen mellom meg og megler jeg skal klage på, ikke salget. Jeg må nok vente til oppstillinga kommer med oversikt over hva de trekker til seg selv. Det jeg ikke er fornøyd med har med avtalen å gjøre og det at de skal jobbe for meg. Megler skal ta vare på både selger og kjøpers interesser. Når det da føles som om de går frem for å få salget i boks på den prisen uten å opplyse meg først om at jeg går i minus pga at de skal ha 83000kr av 100 000, da kaller jeg det å ikke akkurat jobbe for å ivareta selgers interesser, det er vel for det meste meglers og kjøpers interesser de jobber for da vil jeg påstå.

De går frem som de gjorde for å få salget unnagjort føles det for meg..siden de uansett vil få 38000kr om den går for 100 eller 200.

Endret av zulo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...