Gå til innhold

Vinterkrigen - hvordan holdt Finland ut så lenge?


vapudu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg ville rangert din grunn nummer tre øverst. Det er liten tvil om at Sovjetunionen kunne vunnet en krig med Finland hvis de hadde planlagt og gjennomført den på den beste måten. Jeg tror de undervurderte motstanden de kom til og møte og gikk dermed til krig uten de forberedelsene som ville ha vært nødvendige.

 

Hmm, nå vant Sovjetunionen mot Finland i begge konfliktene, både i vinterkrigen og kontinuitets-krigen.

 

Grunnen til at Finland kom relativt godt ut fra vinterkrigen var den Russiske mentaliteten. Hva soldatene og det nedre befalet på Sovjetisk side ble fortalt og realiteten i felten var to vidt forskjellige ting noe som kom som et komplett sjokk. Russerne forventet at Finnene kom til å møte de med åpne armer som frigjørere fra "kapitalistiske nikkedukker". Istedet møtte de en enorm innbitt motstand, ikke minst Finnenes motangrep på krigens 23 dag ved bruk av 5 divisjoner (som var det største angrepet Finnene foretok i vinterkrigen) var et stort psykologisk slag mot den Russiske moralen, selv om Finnene tapte det slaget.

 

Leser man Historien detaljert vil man få et mer nyansert bilde av det som skjedde. Det var ikke så ensidig som mange vil ha det til. Russerne kjempet også innbitt til tross for at de ble ledet av en tydelig inkompetent og ignorant stab.

 

Hadde Finnene fått den hjelpen fra utlandet de fortjente og ble lovet, hadde de kanskje hatt mulighet til å forhandle seg frem til langt mer gunstigere posisjon en det de til slutt endte opp med. Saken er den at ved slutten av Vinterkrigen var den Finske moral og hær på randen av kollaps. Det er egentlig litt underlig at Russerne ga seg der (de visste kanskje ikke om tilstandene på den andre siden), hadde de fortsatt krigen kunne de okkupert hele landet uten mye anstrengelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...