Gå til innhold

Mediesenter/server forslag til komponenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Tenkte å bygge en en mediesenter PC med enten Windows eller linux distro og XBMC. Formålet er å spille av lokale filer, ingen behov for TV streaming, etc. etc., men det må være plass til mange disker.

Utgangspunktet er en Fractal Design Node 304. Denne har plass til 6 disker. Det er et kompakt kabinett som også ser bra ut.

For et godt XBMC oppsett var min tanke en SSD til OS og 5 store disker i raid 5.

Så spørsmålene/det jeg trenger litt input på:

- Hovedkort til dette, noen forslag? (leste anmeldelse av Asrock FM2A85X, og det var noe slikt jeg hadde i tankene)

- APUen på disse hovekortene er vel kraftige nok for 1080p med god margin, hva tror dere om 4K når det kommer?

- Hvor mye minne / type minne anbefaler dere?

- Noen forslag til PSU? Hvor kraftig PSU?

- Hva slags disker anbefaler dere? Tenker 3TB eller 4TB disker, vil det bli støttet på denne boksen? (hvilke disker anbefaler dere?)

- Trenger jeg egen raid kontroller eller er onboard kontroller bra nok?

- Hvordan får jeg styrt denne med en fjernkontroll? Noen gode løsninger her? Jeg har en Logitech 600 Remote, men er ikke imot å kjøpe nytt. Bruker f.eks en Boxee Box Remote i dagens løsning, og denne er jo helt genial.

Hadde satt pris på litt Brainstorming rundt dette, all input er velkommen, noe helt annet jeg burde tenke på/prøve etc.

Pris er ikke et stort problem, så ikke tenk så mye på det i forhold til løsning.

Tusen takk for hjelpen :D

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snuser også litt på å bygge med en fil/medie-server boks som kan kjøre Plex. Har Fractal Node 304 kabinettet i sikte selv, men når det kommer til hovedkort så var det en interessant kommentar i tråden til Asrock FM2A85X kortet du linker til (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1495168):

For de som vurderer et mediesenter med Linux, gå heller for noe fra Celeron til i3 sammen med et low-end passivt GeForce-kort, så får dere solid videoakselerasjon samtidig som kjølig CPU og GPU.
Endret av Guybrush Threepwood

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...