Gå til innhold

oppgrader hk til ny arkitektur eller skifte cpu?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et abit kt7a hovedkort, med en amd xp 1900+ prosessor.

 

Det eneste jeg spiller hvis jeg spiller, er flysimulatorer, og je ghar kjøpt meg fs2004..dette går hakkete og ikke på max detaljer selv om jeg har et radeon9800pro 128.

 

Har vurdert å oppgradere litt, gå over til pentirum4. Kjøpe et p4p800 hk og en p4 1.4G 800fsb..får da nytte av ny teknologi som dere sikkert vet støtter ikke kt7a ddr ram, har bare sdram pc133 nå. Og agp 4x. Grunnen til at jeg vil dette må være at grafikkortet er jævlig bra,men hk støtter jo bare 4x agp.

 

Men for disse pengene kan jeg sikkert få råd til den beste amd xp cpuen..så jeg kan jo oppgradere den. Hva er best? Har det stor nytte å oppgradere hk som bruker nye typer minne og 8x agp osv..?

 

dette tenkte jeg å kjøpe for å bytte til intel platformen:

Apacer 256 MB DDR400/PC3200 kr 456

Asus P4P800 kr 1018

Intel Pentium 4 2.4 GHz 800 FSB kr 1639

totalt: 3113kr

 

eller rett og slett bytte cpuen jeg har nå(xp1900+)

med dette:

AMD XP3200+ 2200mhz socketa til kr 3251!

forresten..hvem kjøper xp3200+ når AMD XP3000+ koster 2170kr

 

Noen som vil si sin mening?

Det skal sies at jeg ikke overklokker, og er interessert i et stabilt system. Bråk er også noe jeg kunne vært foruten..men så er jeg student også da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:)

 

Det har STOR nytte å oppgradere til nytt hovedkort og minne. For det første er SD-RAM alt for tregt for dagens spill, du får ikke utnyttet brøkdelen av kraften i ditt skjermkort med det og du vil sannsynligvis kunne overklokke prosessoren og minnet mye mer med et nytt hovedkort.

 

Hvis jeg hadde hvert deg vill jeg satset på å kjøpt et nforce 2 hk for AMD. Kjøpt 2* 256Mb el. 2* 512Mb DDR- minne(alt etter budsjett), og eventuellt en AMD XP 2500+ med Barton- kjerne+ en god kjølevifte.

 

Det blir mye dyrere med P4, men mange påstår at det er mer stabil. Det er ikke jeg enig i, i og med at jeg aldri har hatt stabilitetsproblemer med min AMD XP 1800+.

Lenke til kommentar

Da er det ingen vits å bytte bare cpu da..som jeg tenkte

 

Har hatt amd nå i 2 år, og vil prøve intel igjen tror jeg. Spiller ikke mye, det blir mest programmering og slike ting, og siden det ikke blir noen prisforskjell går jeg for intel denne gangen. Pcen jeg har nå går på 60 grader når jeg ikke spiller..Slo på pcn i dag tidlig og startet tvtuneren, lot det stå på mens jeg var på skolen. Da jeg kom tilbake hadde pcen fryst så jeg måtte restarte..og jeg hadde bare 2 timer forelesning idag så jeg var ikke lenge borte.

 

Tror også jeg får en stillere pc hvis jeg går for intel, har nå 3 vifter, en 80mm papst vifte på cpuen og en litt mindre vifte som blåser rett ved siden av cpuen. Kan være dette som gjør at den blir litt varm kanskje men jeg gjorde det slik fordi jeg ikke orket bråket fra originalvifta. (hørte pcen ute i gangen med døra lukket igjen)

Lenke til kommentar
Hei

dette tenkte jeg å kjøpe for å bytte til intel platformen:

Apacer 256 MB DDR400/PC3200 kr 456

Asus P4P800 kr 1018

Intel Pentium 4 2.4 GHz 800 FSB kr 1639

totalt: 3113kr

..

 

Har et lignende oppsett (P4 2.4, Asus P4C800Deluxe og 1GB Geil DDR) og min PC MEGET stille. Idle temp ligger rundt 30 grader C (noen ganger over, av og til under). Har satt på en Mist "Black Silence" kjøler da denne var litt stillere enn originalkjøleren. Som sagt er jeg meget fornøyd med maskina og den er mye, mye stillere og kjøligere enn noen AMD-maskin jeg noensinne har vært innehaver av (jeg har hett en del av dem også).

Lenke til kommentar

så har jeg bestilt asus p4p800 DELUXE på psdata til 1358kr

og Intel Pentium 4 mPGA-478 2.4GHz 800MHz 512kB Boxed, BX80532PG2400D kr 1841

 

mangler bare ram nå, så har jeg en rå pc :)

 

men det er forvirrende, står at hk støtter ddr400 så jeg tenkte logisk at det da støttet pc4000 ddram..men så hørte jeg at det bare støttet pc3200?? hva betyr ddr400 da?

Lenke til kommentar
Har et lignende oppsett (P4 2.4, Asus P4C800Deluxe og 1GB Geil DDR) og min PC MEGET stille. Idle temp ligger rundt 30 grader C (noen ganger over, av og til under). Har satt på en Mist "Black Silence" kjøler da denne var litt stillere enn originalkjøleren. Som sagt er jeg meget fornøyd med maskina og den er mye, mye stillere og kjøligere enn noen AMD-maskin jeg noensinne har vært innehaver av (jeg har hett en del av dem også).

 

For noe sludder og vås. En P4-basert maskin er slett ikke mer stillegående enn en tilsvarende AMD-maskin. Effektforbruket hos sammenlignbare AMD- og P4-prosessorer er noenlunde likt, og det er det det hele dreier seg om.

 

En P4 2,4-basert maskin er forøvrig ikke lett å få stillegående pga. relativt høyt effektforbruk. Det vet jeg alt om for jeg har denne prosessoren selv.

Lenke til kommentar

Jeg har en xp2800+, og en Enermax strømforsyning(en sånn stillegående en med regulerbar viftehastighet som jeg ikke husker hva heter), og det eneste jeg har av hørbar støy i maskina mi er faktisk vifta på radeon 9800'et mitt. (og den uungåelige knatringen fra diskene mine..)

 

i tillegg har jeg et lianli kabinett med fult av hull til vifter osv, det er ikke noe støydempa shit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...