Gå til innhold

Civilization V får ny utvidelse (Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en av dem som er helt ufattelig misfornøyd med Civ5, men som faktisk enda spiller både Civ2 og Civ4. Spørsmålet jeg stiller meg er om det med Civ5s grunnlag egentlig er mulig å lage et spill som engang er i nærheten av Civ2/4, men det vet vel dere beta-testere best. Så:

 

Endelig er katten offisielt ute av sekken! :)

 

Listen over forbedringer er lang allerede, og det første dagen. Det er ennå mye man ikke vet, så klart. :)

 

Har du noen spesielle forbedringer du vil trekke frem? Er spesielt interessert i det nye handel-systemet, et område som alltid har vært ekstremt forsømt i civ-serien imo.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Etter mitt syn bør Firaxis gjøre det motsatte av det de har gjort de siste årene, nemlig øke kompleksiteten. Her kan de nok med fordel la seg inspirere av Paradox som er flinke til å lage spill med høy kompleksitet, samtidig som en ikke egentlig trenger å forholde seg til alle momenten i spillene deres for å spille dem rimelig effektivt.

Lenke til kommentar

Noen momenter jeg gjerne skulle sett at de hadde fokusert på og videreutviklet:

 

- Handel

- Økonomisk utvikling

- Demografi

- Kvantifisering av religiøs tilknytning, ressurser, politisk overbevisning, kunnskap osv

- Forholdet mellom nomader og bofaste

- Forholdet mellom terreng og sivilisasjon

- Forholdet mellom terreng og språklig-kulturelle grenser

- Teknologisk utvikling

 

Dessuten ville det vært genialt om vi slapp å detaljstyre de militære delene av spillet (her er Civ5 på sitt verste imo). Europa Universalis har den riktige tanken her, man bestemmer hvilke slag man skal ta, men man slipper å stresse med stein/saks/papir-mekanikker, ubrukelig AI og annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som er helt ufattelig misfornøyd med Civ5, men som faktisk enda spiller både Civ2 og Civ4. Spørsmålet jeg stiller meg er om det med Civ5s grunnlag egentlig er mulig å lage et spill som engang er i nærheten av Civ2/4, men det vet vel dere beta-testere best. Så:

 

 

 

Har du noen spesielle forbedringer du vil trekke frem? Er spesielt interessert i det nye handel-systemet, et område som alltid har vært ekstremt forsømt i civ-serien imo.

 

Jeg kan kun kommentere på det som er offentlig tilgjengelig av informasjon så klart, og her er en *ikke fullstendig* liste over ting som ble avslørt i previews og intervju første dagen:

 

More leaders, scenarios and wonders!

 

Drastic overhaul of the culture game!

 

Drastic overhaul of the diplomatic game!

 

World Congress which will let you vote on resolutions like trade sanctions and electing a host for World Games!

 

New cultural victory, spread your culture by the use of Great Writers, Artists and Musicians!

 

Use archeologists to find rare artifacts!

 

International trade routes! Send goods to other civilizations, as well as your own cities!

 

Ideologies!

 

Tourism!

 

De to store her selvsagt handel og kultur. Kulturgamet er helt radikalt forandret, arkeologi og turisme er bare to bestanddeler her.:) Tilbakekomsten av karavane-uniten i en ny form og i og med det handel mellom utenlandske byer og intern utveksling av mat og produksjon gir helt nye muligheter. Utenlandshandel vil f.eks. påvirke science og religion, i tillegg til pengene som kommer inn.

 

Beslektet med kultur, men ikke helt det samme: det nye ideologi-systemet. Her er lite avslørt, så jeg vil avstå fra å si for mye, men det er altså noe nytt i forhold til det gamle socpol-systemet, som fortsatt er med.:)

 

Verdenskongressen gir en ny dimensjon til diplomatiet, tenk deg elementer av FN, men allerede fra et tidligere tidspunkt i historien, og med annen funksjonalitet enn dagen FN-under. (det er heller ikke et under)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

WPC består i stor grad av beta-testere, så det er lite diskusjon der er jeg redd. Men CFC er entusiastisk, og konsensus er at Civ5 vanilla var so-so, GaK gjorde spillet betydelig bedre og nå er entusiasmen generelt stor så vidt jeg kan bedømme. Mye aktivitet, mye spekulasjon.

 

Jeg anbefaler deg å følge utviklingen.:)

Lenke til kommentar

Er overrasket over det du skriver om CFC, føler det var den klart mest kritiske communityen inntill ganske nylig. Får ta meg en liten sjekk selv :) Og skal selvsagt følge utviklingen!

 

Hvordan vil du vurdere det mot Civ2/4?

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg er ikke med i communityen til CFC, men den har reagert godt siden i hvert fall GaK så vidt jeg vet. Er litt overrasket over at du mener de har vært negative, ved siden av 2K forumet er CFC det definitivt mest aktive og entusiastiske.

 

Jeg kan selvsagt ikke vurdere BNW, men jeg anser det som å være som følger:

 

Civ1: Fantastisk spill som likevel ikke kommer på topp, siden så mye er skjedd siden som har forbedret konseptet.

Civ2: Fantastisk spill, beste etter Civ4. Men er nå gammelt og har mange mekanikker somer blitt forbedret så mye siden dette spillet ble utgitt at det ikke er noen fast traver for meg lenger.

Civ3: Dårligst. Keep away...

Civ4: Definitivt det beste Civ-spillet, men er nå så vant med Civ5 sine mekanikker at jeg ikke klarer å spille det lenger. Svakheter som doomstacks og mangel på Civ5 sine beste mekanikker(slik som byforsvar og 1UPT, selv om sistnevnte ikke er helt slik det burde være) gjør at jeg heller spiller Civ5.

Civ5 vanilla: Bra, hadde vært et flott spill hadde det ikke vært for at Civ4 er så sykt mye bedre. Mange nye konsepter, men dårlig implementert og drastisk forbedret i GaK.

Civ5 GaK: Veldig bra, fikset mye av det som var dårlig med Civ5 vanilla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...