Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ah, skjønner hva du mener. Er helt ny innenfor programmering så jeg lærer noe nytt hver dag. :) Føler at vi gikk litt off-topic mtp. matte her så jeg sier bare takk for alt. :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snek det seg inn en liten feil elns i linje 2 i din utregning Mdsc90.

 

x²+2x-3=x+3

 

x²+2x-x-3-3=x-x+3-3 <<---- Er det ikke slik? Ligninger skal man gjøre likt på begge sider av =

 

x²+x-6=0

 

 

 

Jeg kommer meg rett å slettt ikke videre... Kan du hjelpe meg hele veien ut? Så får jeg se om dette er av det nivået jeg klarer å forklare.

 

Godt mulig jeg klarer den, men etter å sitti konstant med matte siden fredag. Merker jeg hodet bare ser x og y i hytt og pine :ermm:

Endret av k-h-s
Skrevet

Du trenger tre punkter. Sett inn at Y1=ax1^2+bx1+c, Y2=ax2^2+bx2+c og Y3=ax3^2+bx3+c. Det gir tre likninger for å bestemme de tre ukjente, a, b og c.

Finnes det ingen enklere løsning?

Skrevet (endret)

Snek det seg inn en liten feil elns i linje 2 i din utregning Mdsc90.

 

x²+2x-3=x+3

 

x²+2x-x-3-3=x-x+3-3 <<---- Er det ikke slik? Ligninger skal man gjøre likt på begge sider av =

 

x²+x-6=0

 

 

Du har møtt et ganske stort problem; for å løse ligningen må du ta i bruk en formel du ikke lærer før på 1VGS. Derfor bør du vurdere å droppe andregradslikninger.

 

x=(-1 +/-V1-4*1*(-6))/2*1

x=(-1 +/-V1-(-24))/2

x=(-1 +/-V25)/2

x=(-1 +/- 5)/2

x=(-0,5 +/- 2,5)= -3 eller 2.

 

Y=X+3

Y=3-3

Y=0 når X er -3

 

Y=x+3

Y=2+3

Y=5 når x er 2

 

V er brukt som et tegn for kvadratrot.

Endret av ramboros
Skrevet (endret)

Utregningen ser du over. Som ramboros nevnte er det ikke sikkert det er meningen at du skal kunne den formelen.

 

Både det jeg krev, og det du rettet til er riktig, jeg hadde bare hoppet over leddet hvor jeg satt inn på begge sider. Du kommer til å gjøre det i hodet etter hvert du også. :p

 

Hvis du forstår hvordan den formelen for å finne x'ene ut ifra a, b og c virker, kan du imponere på eksamen. Hvis ikke kan du eventuelt endre litt på uttrykket sånn at du ender opp med feks. ax²=c. Da tar du ganske enkelt kvadratrot. For eksempel y=x²+x-3 og y=x+6 gir deg et fint svar...

 

Eller du kan nøye deg med lineære funksjoner.

 

Se utregning i vedlagt bilde.

post-71430-1275240727,5148_thumb.jpg

Endret av madsc90
Skrevet (endret)

Men det står annengradsligninger i matte boka vår. Men er vell bare en ukjent i alle de oppgavene....

 

3 eksempler av oppgaver jeg finner i boka :

x2+8=13

 

(x+1)(x-1)=26

 

(x+2)2=x2+3(x-1)

 

 

 

 

Oppgaven min er en ligning med to ukjente

Endret av k-h-s
Skrevet

Dette kan du lage en oppgave ut ifra.

 

Feks:

 

To vannrør som går under bakken i samme dybde følger kurvene: y=x+3 og y=x²+x-3. Hvor treffer de hverandre?

Skrevet

Er noe vansklig og skjønner egentlig ikke mye av dette :cry: :cry:

 

Men den oppgaven med Ligning I: y=x²+2x-3 Ligning II: y=x+3 tar jeg med på mandag når jeg har 20 min velieding med læreren min. Hvis hun klarer å forklare meg det tar jeg den.

 

 

Men trenger en annen oppgave som er litt enkelere tror jeg.

Skrevet

x2+8=13

 

(x+1)(x-1)=26

 

(x+2)2=x2+3(x-1)

 

 

Ved alle disse eksemplene har du ikke en X som ikke er opphøyd, derfor er det bare å sette ligningen slik: ax^n=c -> ax=n.-roten av C.

Skrevet

Ved alle disse eksemplene har du ikke en X som ikke er opphøyd, derfor er det bare å sette ligningen slik: ax^n=c -> ax=n.-roten av C.

Dette blir feil.

chart?cht=tx&chl=ax^n = c \to x = \sqrt[n] {\frac{c}{a}}

Skrevet (endret)

Noen av de som står under ligninger med to ukjente er :

 

1. 3y=15-6x

2. -1=-4x-y

 

 

 

1. y=x+3

2. 2=2x-y

 

 

Og : I et firma arbeider det 420 kvinner og menn. Da influensaen hjertet som verst, var bare 238 personer på jobb. Ikke mer en 30 % av mennene var på jobb den dagen. Regn ut hvor mange av hvert kjønn som arbeider i firmaet.

Endret av k-h-s
Skrevet (endret)

 

Dette blir feil.

chart?cht=tx&chl=ax^n = c \to x = \sqrt[n] {\frac{c}{a}}

 

På hvilken måte blir det feil? Du har gjort enda et steg, ved å dele begge sider med a. Dette er ikke direkte interessant, da dette uansett er vanlig ved alle ligninger.

Endret av ramboros
Skrevet

På hvilken måte blir det feil? Du har gjort enda et steg, ved å dele begge sider med a. Dette er ikke direkte interessant, da dette uansett er vanlig ved alle ligninger.

Poenget er at du ikke tok n'te roten av a. Det må du gjøre.

Skrevet (endret)

 

Poenget er at du ikke tok n'te roten av a. Det må du gjøre.

 

Selvfølgelig. Min feil.

Endret av ramboros
Skrevet (endret)

1,0225(x+1.0225x)=22000

1,0225x+1,0455X=22000

2,068X=22000

X=10.638

 

Altså kan du regne det ut omtrentlig slik.

 

 

Her skulle vi regne hvor mye penger han minst måtte sette inn på kontoen for å få nok penger til kjøretimene. Men hvordan kom vi fram til tallet 1,0225???

 

Husker det ikke selv, prøvd å let meg til men skjønner det ikke.

 

Litt info: Han skal ha 40 kjøretimer av 550kr. Totalt treger han 22 000kr.

Har en sparekonto med 2,25% renter.

Har sommerjobb å tjener akkurat nok penger. Pengene settes inn en gang i året.

 

Noen som kan forklare enkelt hvor tallet 1,0225 kommer fra?

 

 

 

 

Edit:

 

Jeg tror jeg fant det.

 

Det er 2,25% rente på kontoen. 2,25/1=0,225.

tallet 1 skal stå for hvor mye penger han har på kontoen.

Endret av k-h-s
Skrevet

Da fikk jeg kontakt med min lærer via tlf og fått meg oppgave :

 

 

Mor og far har vært i samme butikk og handlet melk og brød. For fire melk og ett brød betalte mor 66kr. For seks melk og to brød betalte far 108 kr. Hva er prisen på et brød og en melk?

 

Denne oppgaven vil jeg prøve å løse på to måter.

 

1. Lage en funksjon å sette inn i geogebra.

2. Løse den algebraisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...