Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Innkalt til palliativ møte

piccolo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble akkurat ringt opp og innkalt til et palliativ møte. Det gjelder min far som er kreftsyk og jeg tenkter det værste. Min søster insisterer på at det gjelder hvordan vi skal håndtere han når han kommer hjem. Jeg ringte da min mor som sier at pappa er mye bedre enn før i dag og virket ved godt mot.

Så hva er egentlig et palliativ møte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Egentlig er det dumt å bruke for mye tid på nett rundt temaer som dette, da man ofte har en tendens til å "krisemaksimere" situasjonen man er i. Om du allikevel vil vite mer, les videre:

Jeg vil gjette på at det vil dreie seg om informasjon og planlegging rundt palliativ behandling. Det er en betegnelse som brukes på behandling av sykdommer som kanskje ikke kan kureres, og baserer seg mer rundt økt livskvalitet og smertelindring i tiden man har igjen - enn å behandle sykdommen i seg selv.

Det er IKKE ensbetydende med at kreftsykdommen ikke kan kureres, men at det er en "sidebehandling" som skal startes opp.

Behandlingsformen kan du lese mer om her: http://no.wikipedia....ativ_behandling

Endret av magnusalex
  • Liker 1
Skrevet

Palliativ behandlig er som nevnt en del av det magnusalex nevner. Altså lindrende behandling til pasienter der man ikke kan fjerne eller stoppe sykdom.

Visst du vil ha det ærlige svaret, så må man forvente kort levetid på pasienter som bare får palliativ behandlig. Desverre.

• Liker 1
Skrevet

Palliativ behandlig er som nevnt en del av det magnusalex nevner. Altså lindrende behandling til pasienter der man ikke kan fjerne eller stoppe sykdom.

Visst du vil ha det ærlige svaret, så må man forvente kort levetid på pasienter som bare får palliativ behandlig. Desverre.

Definer "kort levetid".

Det gis palliativ behandling til pasienter, selv om de ikke er direkte pre- og/eller terminale.

Skrevet

Rent teknisk er vel "palliativ behandling" egentlig type smertestillende behandling som kun skal lindre smerte, uten å kurere noe(symptomlindring?). Slik at det sånn sett like gjerne kunne blitt brukt i sammenhengen "kroniske ryggsmerter".

Ikke nødvendigvis noen automatikk i at noe håp er ute.

Skrevet

Mine erfaringer med palliativ behandlig er der det ikke kan gjøres mer, og det er kort levetid. (Hjemmesykepleien). Jeg og vet at det gies smertebehandlig for kroniske smertepasienter.

Men med en kreftpasient som blir innkalt til paliiativt møte, så vil jeg tro at det må forventes kort levetid. (Noe som som og går igjen i alt palliativt info)

Skrevet

Dette er ikke alltid riktig. Palliativ behandling er motsetningen til kurativ behandling. Dvs at målsetningen er å leve lengst mulig og best mulig med sykdommen, i motsetning til å bli frisk. Noen pasienter får palliativ behandling i form av smertestillende og beroligende medisiner i ukene/dagene/timene før døden inntrer, mens det andre ytterpunktet er pasienter som får palliativ cellegiftbehandling og kan leve i mange år etter dette.

Mvh Jultomten

Skrevet (endret)

Palliativ behandling har egentlig ikke noe med om man skal dø eller ikke.. Det er rett og slett en behandling som har som mål å eliminere smerte og ubehageligheter hos en pasient. Det kan være en pasient som får behandling for en ikke-dødelig sykdom, eller en pasient som lever med en uhelbredelig men ikke-dødelig sykdom. Men også behandling av pasienter med en dødelig uheldbredelig sykdom, som nevnt over mange ganger.

Poenget er at palliativ behandling gis til mange forskjellige sykdommer, i mange forskjellige stadier. Ikke gå rundt å tru det verste før du har vært på møtet. Man kan få palliativ behandling for alt fra herpes til aids.

Endret av Skurupu
Skrevet (endret)

Palliativ behandling blir ikke brukt som begrep for behandling av ikke-dødelige sykdommer. Det betyr derimot ikke nødvendigvis at en MÅ ha en dødsdom for å få palliativ behandling.

(null)

Endret av C-angel
Skrevet (endret)

Palliativ behandling blir ikke brukt som begrep for behandling av ikke-dødelige sykdommer.

Alle kilder jeg har sjekket sier dette er feil. Både utenlandske og norske. Det har ingenting med om sykdommen er dødelig eller ikke.

Endret av Skurupu
Skrevet

WHO definerer palliativ behandling slik:

Palliasjon er aktiv behandling, pleie og omsorg for pasienter med uhelbredelig sykdom og kort forventet levetid. Lindring av pasientens fysiske smerter og andre plagsomme symptomer står sentralt, sammen med tiltak rettet mot psykiske, sosiale og åndelige/eksistensielle problemer. Målet med all behandling, pleie og omsorg er best mulig livskvalitet for pasienten og de pårørende. Palliativ behandling og omsorg verken fremskynder døden eller forlenger selve dødsprosessen, men ser på døden som en del av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...