Gå til innhold

Sigma APO 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM VS NIKON 70-200VR2


Anbefalte innlegg

Noen som kan komme litt kjøtt på beinet her. Har fått med meg at Nikon sin har bedre værtettning å kanskje er noe mere solid bygget. Også at Sigmaen er mykere mot kanten.

Men hvor langt ut mot kanten mon tro, om man holder seg ca innenfor annbefalte (gyldne snitt, tredelingen) Eller må en langer ut mot kanten for å virkelig se forskjell på disse to?

 

Erfaringer/tanker?

Endret av tiur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma APO 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM kr. 5 995,-

Det er vel messetilbud og dagstilbud kun 23.mars hos FotoVideo, så pass på da.

Jeg har en eldre Sigma 70-200 EX APO uten stabilistaor, og er ganske fornøyd!

Sjekk sammenligninger på youtube, grundig serie her:

 

 

Edit: la inn link til serien. Åpne i YouTube for å se alle

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Det er nok et større problem på D600 enn på et crop-kamera, men om det er et problem for deg i praksis er vanskelig å si. Det skal gå å få det rettet automatisk i Lightroom, så til den prisen det selges til nå ville jeg slått til. Hvis objektivet ikke svarer til forventningene så burde det ikke være et problem å selge det igjen.

 

Personlig så bryr jeg meg lite om litt vignettering, jeg legger mer vekt på skarphet og fokushastighet/feilfokus. Nå har Fotovideo en glimrende garanti på sigmaobjektiver, så evt. feilfokus får du kalibrert/rettet gratis. Når det gjelder fokushastigheten så vet jeg ikke hvordan den er på dette objektivet i forhold til Nikon 70-200, men det finner du sikkert i tester.

Lenke til kommentar

Jeg har en eldre Sigma uten OS, og har ikke merket noe særlig vignettering på den. Men på Sigma 24-70 2.8, derimot, den har en del på full åpning...

Uansett er dette neppe noe problem på telebilder, jeg tar en del konsertbilder og portretter, så da har det ikke noe å si. Merket ikke noe på de bildene jeg tok i snøen heller. Jeg blender også ned til f4 som regel for å få nok skarphet, der blir også 24-70'en vesentlig bedre.

Eksempel på Sigma 70-200 f2.8 APO ved f4.0:

post-104121-0-95573400-1363333968_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...